عمل مهره گردن: جراحی مهره های گردن و جراحی دیسک گردن

عمل مهره گردن: جراحی مهره های گردن و جراحی دیسک گردن

عمل جراحی مهره های گردن یکی از روش های تهاجمی درمان گردن درد می باشد که معمولا به بیمارانی که پارگی یا بیرون زدگی دیسک گردن آن ها شدید است، پیشنهاد می شود.

مهره های گردن بالاترین مهره های ستون فقرات هستند. ستون فقرات در امتداد کمر ادامه داشته و ریشه های عصبی را در سراسر بدن منتشر می کند. تقریبا ریشه تمام درد های عصبی بدن از جمله بی حسی و درد در ناحیه دست را می توان در قسمت خاصی از ستون فقرات جستجو کرد. در واقع درد های عصبی قسمت های مختلف می توانند به دلیل بروز اختلالی در بخشی از ستون فقرات به وجود آمده باشند.

بی حسی و درد در ناحیه دست ممکن است ناشی از اختلالی در مهره های گردنی باشد. در صورتی که ریشه های عصبی که از مهره های گردنی عبور می کنند تحت فشار قرار گرفته باشند می توانند موجب بروز بی حسی و درد در ناحیه دست شوند.

گردن انسان از 7 مهره تشکیل شده است. این مهره ها در منابع پزشکی با حرف C نشان داده می شوند. این مهره ها به وسیله دیسک هایی از یکدیگر جدا می شوند. دیسک ها به مهره ها اجازه می دهند که آزادانه و بدون کمترین اصطکاک روی یکدیگر بلغزند. این دیسک ها به مهره ها اجازه می دهند که در مقابل ضربه های احتمالی مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. در بخش پشتی هر مهره حفره ای وجود دارد که رشته های عصبی را از خود عبور می دهد. این رشته ها با عبور از این حفره ها در طول ستون فقرات امتداد پیدا کرده و در تمام بدن منتشر می شوند.

جراحی مهره های گردن

در دو سوی هر کدام از مهره ها حفره هایی وجود دارند که مسیر عبور یک جفت از رشته های عصبی را فراهم می کنند. این رشته های عصبی که یکی از آنها از سمت راست مهره و دیگری از سمت چپ مهره خارج می شود، به سمت عضلات، بافت ها و پوست بدن می روند. این رشته های عصبی موجب حرکت این بافت ها شده و درک احساسات مختلف را در این بخش ها ممکن می سازند. به واسطه این رشته های عصبی ما در بخش های مختلف بدن احساس درد، سرما و یا گرفتگی می کنیم.

احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی و گزگز دست

فرد شاید با این درد ها کنار بیاید و مشکلی با این درد ها نداشته باشد. بی حسی و گزگز دست شاید در آغاز آنچنان نگران کننده نباشد. اما در حقیقت این درد ها ممکن است نشان دهنده مشکلات بزرگتری در سلامتی شخص باشند. دلایل مختلفی می تواند سبب احساس سوزن سوزن شدن و یا بی حسی و درد در ناحیه دست شود. فرد در وهله اول نباید بی حسی و درد در ناحیه دست را نادیده بگیرد. اگر فرد به دفعات بی حسی و درد در ناحیه دست را احساس کند بایستی در اولین فرصت به یک متخصص ستون فقرات مراجعه کند.

در ادامه به برخی از عوامل بروز بی حسی و درد در ناحیه دست اشاره خواهیم کرد. برخی از عواملی موجب موقت بی حسی و گزگز دست می شوند و برخی دیگر درد های مزمن و حاد را برای فرد به وجود می آورند. ممکن است علت بی حسی و درد در ناحیه دست یکی از عوامل زیر باشد اما فرد باید حتما توسط یک متخصص مجرب تحت معاینات و آزمایشات دقیق قرار بگیرد.

  •     ممکن است بی حسی و درد در ناحیه دست ناشی از نیش حشرات باشد و مشکلی در ساختار بدن فرد وجود نداشته باشد.
  •     ممکن است سردرد های میگرنی منجر به بروز بی حسی و درد در ناحیه دست شده باشد.
  •     بیرون زدگی دیسک کمر نیز می تواند منجر به بی حسی و درد در ناحیه دست شود.
  •     دیابت عامل دیگری است که می تواند منجر به چنین درد هایی شود. از این رو فرد باید تمام احتمالات را برای بی حسی و درد در ناحیه دست در نظر گرفته و آزمایشات کاملی را انجام دهد.
  •     سندروم کانال مچی نیز می تواند موجب بی حسی و درد در ناحیه دست شود. این سندروم باعث تنگی کانال مچی شده و در نتیجه رشته های عصبی که از مچ دست عبور می کنند را تحت فشار قرار می دهد.
  •     سکته قلبی هم می تواند منجر به بروز چنین دردهایی شود.
  •     عصب های گرفتار در مهره های گردن نیز می توانند موجب بی حسی و درد در ناحیه دست شود.
  •     بیمار ام اس نیز یکی از عواملی است که می تواند موجب بروز بی حسی و درد در ناحیه دست شود.

عواملی که در بالا به آن اشاره کردیم مجموعه ای از علایم را در بیمار به وجود می آورند. پزشک متخصص با انجام آزمایشات گوناگون ریشه دردها را شناسایی می کند.

آیا جراحی مهره های گردن درمانی برای بی حسی و درد در ناحیه دست به شمار می آید؟ 2

بی حسی و درد در ناحیه دست چه ارتباطی با مهره های گردنی دارد؟

سیستم عصبی از سلول ها و بافت هایی تشکیل شده است که پیغام های عصبی را در تمام بدن منتشر می کنند. این رشتهای عصبی به عضلات، بافت ها و تاندون های بدن متصل می باشند. دیسک ها از مهره ها و همینطور رشته های عصبی محافظت می کنند تا کمترین آسیب را در مقابل ضربه های احتمالی تجربه کنند.

زمانی که دیسک بیرون زده باشد فشار زیادی روی رشته های عصبی وارد آمده و موجب بروز درد گردن در نواحی انتهایی رشته های عصبی می شود. رشته های عصبی که از مهره های گردنی عبور می کنند به بافت ها، عضلات و تاندون ها دست متصل شده و در نتیجه بیرون زدگی دیسک گردن می تواند منجر به بی حسی و درد در ناحیه دست شود.

جراحی مهره های گردن

بیرون زدگی دیسک گردن و یا پارگی دیسک های ناحیه گردن موجب بروز درد های غیر قابل تحملی در بیمار می شوند. در این موارد پزشک متخصص جراحی مهره های گردن را به عنوان گزینه ای برای درمان این درد ها در نظر می گیرند. بیرون زدگی دیسک گردن باعث به وجود آمدن عارضه ای به نام عصب گرفتار می شود. بیرون زدن دیسک گردن ریشه های عصبی موجود در مهره های گردن را تحت فشار قرار می دهد. از این ور منجر به بروز بی حسی و درد در ناحیه دست بیمار می شود.

این بیماری غالبا بر اثر تغییر ساختار مهره های گردن و در سنین بالای 50 سالگی در فرد دیده می شود. روش های متفاوتی ممکن است برای جراحی این منطقه در نظر گرفته شوند. اما دو روش به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند نخست آنکه دیسک بیرون زده از بین مهره های گردن برداشته می شود. سپس یک مفصل مکانیکی جای دیسک بیرون زده را پر خواهد کرد. روش دیگر نیز بدون استفاده از مفاصل مکانیکی انجام می شود.

در این شیوه جراح پس از برداشتن دیسک بیرون زده مهره های گردن را به یکدیگر جوش می دهد. در این شیوه جراحی دو مهره نقش یک مهره را ایفا خواهند کرد و فشار از روی ریشه عصبی به کلی برداشته می شود و با جوش دادن مهره ها حفره های عبور رشته های عصبی به خوبی عبور رشته ها را میسر می کنند و دیگر این رشته تحت فشار نخواهند بود. درنتیجه بیمار پس از عمل جراحی دیگر بی حسی و درد در ناحیه دست را تجربه نخواهد کرد.

جراحی مهره های گردن جزو جراحی های بسیار حساس است. لازم است برای انجام این جراحی به متخصص مجرب و توانمندی مراجعه کنید تا با کمترین آسیب دیسک بیرون زده را تحت عمل جراحی دهد و به بی حسی و درد در ناحیه دست شما خاتمه دهد.

Source: www.aans.org, www.drspine.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: