ورزش پس از درمان فیزیکی

پس از درمان فیزیکی و توانبخشی ، بیشترین تأکید در مورد ورزش است. هدف ما ارائه آگاهی درست و ورزش منظم  با درمان فیزیکی است. برنامه های ورزشی ویژه برای تقویت عضلات مفصلی و حرکت دادن مفاصلی که پس از عمل جراحی یا به دلایل دیگری سفت شده اند، انجام می شود. به همین ترتیب، برنامه های مختلف توانبخشی برای به دست آوردن عملکرد جزئی یا کامل در بیماری های عصبی مختلف، به ویژه بیماری های مغز و ستون فقرات وجود دارد.

ورزش پس از درمان فیزیکیدرد تمام مفاصل- عضلات:

درد در تمام مفاصل-عضلات ممکن است پس از کلسیفیکاسیون، شکستگی، در رفتگی و جابجایی باشد، یا ممکن است مشکلات خاصی در ناحیه درد ایجاد شود.

  • کمر درد – گردن درد - پشت درد (مانند فتق، اسکولیوز، بد ایستادن، درد بافت نرم ...)
  • شانه درد (چسبندگی، پارگی عضلات، و غیره ...)
  • بازو - آرنج درد (مانند آرنج تنیس ...)
  • درد دست - مچ دست
  • باسن- ران درد
  • زانو درد (مانند کلسیفیکاسیون، منیسک و ضایعات رباط)
  • درد پا - درد مچ پا
  • پوکی استخوان
  • مشکلات روماتولوژیک
  • استئوآرتریت (کلسیفیکاسیون)
  • آرتریت روماتوئید (روماتیسم التهابی)
  • رماتیسم مفصلی حاد و سایر بیماری های روماتیسمی
  • مشکلات ارتوپدی
  • توانبخشی بعد از آرتروسکوپی – آنتروپلاستی
  • توانبخشی انقباض مفصلی
  • توانبخشی پس از شکستگی - دررفتگی – پیچ خوردگی
  • توانبخشی پس از جراحات ورزشی
  • مشکلات عصبی
  • توانبخشی صدمات ستون فقرات
  • توانبخشی آسیب مغزی
  • توانبخشی بیماری های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس و پارکینسون
  • توانبخشی بیماری های عضلانی

گردن درد:

گردن درد یک مشکل مهم سلامتی است که می تواند در همه گروه های سنی دیده شود، کیفیت زندگی را کاهش می دهد و باعث از دست دادن قدرت می شود.

استفاده از بالش بلند، تماشای تلویزیون در رختخواب، کار طولانی مدت سر میز(کامپیوتر، ماشین های تایپ و غیره)، عوامل خستگی و استرس می توانند باعث گردن درد شوند.

علل گردن درد در ۳ گروه اصلی بررسی می شود:

  • ناشی از سیستم اسکلتی عضلانی
  • درد ناشی از بیماری های ناحیه فوقانی گردن
  • بیماری های التهابی در قسمت گردن

درد اسکلتی عضلانی، که اغلب در زندگی روزمره رخ می دهد. علل گردن درد حاد معمولا ناشی از فشار عضلات گردن و بافت نرم و فتق گردن است. تروما، اختلالات در پوزیشن ایستادن و استفاده از کولر در ماه های تابستان موجب اسپاسم عضلات گردن و درد شدید می شود. درد می تواند به پشت گردن، پشت، شانه ها و بازوها گسترش یابد.

ورزش پس از درمان فیزیکیدیسک گردن:

در گردن ما ۷ مهره وجود دارد و در میان آنها دیسک هایی از ساختار غضروف وجود دارد. در وسط دیسک ها یک ماده ژل مانند وجود دارد.  دلایل ذکر شده در زندگی روزمره و استعداد شخصی باعث ایجاد دیسک گردن می شود. این افراد اغلب از گردن درد ، گرفتگی، درد دست و بی حسی در دست شکایت دارند.

علل گردن درد مزمن معمولا کلسیفیکاسیون گردن و سندرم فیبرومیالژیا (ضایعات بافت نرم) است.

کلسیفیکاسیون گردن:

بیماری است که معمولا در سنین بالاتر، گاهی اوقات با ترومای گردن و بیماری های ساختاری اتفاق می افتد. افراد از یک سری مشکلات استخوانی، عضلانی و گردش خون مانند گردن درد، گرفتگی،  ضعف در بازو، ضعف در دست، وزوز گوش، سرگیجه، تاری دید شکایت دارند. در واقع، دیسک گردن نیز در کلسیفیکاسیون گردن دخیل است ، اما بر خلاف دیسک هایی که در سنین جوانی ظاهر می شوند، این نوع دیسک ها متوسط هستند.

فیبرومیالژیا:

این اختلال، شناخته شده به عنوان روماتیسم بافت نرم، اغلب در افراد دارای شخصیت های حساس و دقیق دیده می شود. چنین افرادی اغلب شکایاتی مانند گردن، کمر درد، خستگی در صبح، خستگی مداوم دارند. در تشخیص بیماری های ذکر شده شناخت بیماری و استفاده از گردن طبق توصیه های متخصص و نادیده نگرفتن تمرینات مهم است. لازم به ذکر است که هر دیسک گردنی نیاز به عمل جراحی ندارد و ممکن است تا ۹۵٪ زندگی طبیعی با درمان های غیر جراحی حفظ شود. درمان جراحی برای دیسک پیشرفته و اختلالات دیگر یک گزینه است.

 ورزش برای سلامتی:

در ساده ترین تعریف، انسان یک ارگان متحرک است . حرکت در طبیعت بشر وجود دارد. در واقع، امکانات تکنولوژی (اتومبیل، آسانسور، و غیره) و کمبود وقت و فضا برای ورزش، افراد را از طبیعت دور کرده و در نتیجه بسیاری از بیماری های مزمن شروع به ظهور کرده است. ورزش برای انسان باید به عنوان یک عادت در زندگی باشد. به این ترتیب، در کنار داشتن  زندگی فعال، کارآمد و با کیفیت ، حفاظت از بیماری نیز ممکن است. به خصوص در سن نوجوانی ورزش کردن بسیار مهم است. به خصوص با ورزش کردن بین سنین ۱۶ تا ۲۱ سالگی  به بالاترین نقطه پتانسیل می رسیم. به این ترتیب امکان فراهم آوردن پتانسیل برای زندگی سالم فراهم خواهد شد. یک نکته مهم برای یادآوری این است، برای به دست آوردن حداکثر بهره وری از ورزش باید به طور مرتب ورزش کنیم. با انجام ورزش منظم، ما می توانیم دستاوردهای بسیاری را نه تنها از لحاظ جسمی بلکه به لحاظ  روحی نیز به دست آوریم. براساس نتایج یک مطالعه انجام شده در مورد ۱۴۲۱ نفر از دانش آموزان دبیرستان در ایالات متحده، مشخص شد که جوانانی که ورزش می کنند نسبت به جوانانی که ورزش نمی کنند تغذیه بهتری دارند ، کمتر عصبانی می شوند و روابط انسانی بهتری دارند.

هنگام ورزش کردن:

همانند تمام کارهای دیگر، ورزش نیز باید با توجه به قوانین و درست انجام شود. اول از همه، لازم است درک کنیم که نیازهای فردی هر کس از یکدیگر متفاوت است. هر فرد متفاوت است و ممکن است اولویت های متفاوتی داشته باشد. متغیرهای مختلف مانند سن، سطح آمادگی جسمانی و وضعیت سلامتی فرد بر محتوای برنامه تمرینی تاثیر می گذارد.

افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند، سیگاری ها، افرادی که مشکلاتی در کلسترول، فشار خون و دیابت دارند ، افراد چاق یا افرادی که شیوه زندگی پر استرس دارند، اگر یک یا بیشتر از این  موارد را داشته باشند، پس از انجام یک معاینه فیزیکی، شروع به ورزش کنند. اختلالات قلب و عروق (۵۰٪ از علل مرگ و میر) که امروزه شایع ترین بیماری ها هستند امروزه در سنین بسیار  کم شروع می شود و  خطر بزرگی را برای مردان پس از ۳۵ سال و برای زنان بعد از ۴۰ سال نشان می دهد.

Source: www.reformatasehir.com


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است