برای گزگز دست و پا چی بخوریم

رژیم غذایی مناسب برای گزگز دست و پا

به طور قطع تا به حال بار ها این سوال به ذهنتان آمده که برای درمان گزگز دست و پا چی بخوریم! برای پاسخ به این سوال در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

برای بیماران مبتلا به پلی نوروپاتی خانوادگی آمیلوئیدوز، درد، سرگیجه و بی حسی همراه با علائم نوروپاتی محیطی ممکن است شدید باشد. بیماران و مراقبان باید مراقب غذاهایی باشند که می توانند به کاهش علائم نوروپاتی محیطی و گزگز دست و پا کمک کنند و همچنین غذاهایی که این علائم را افزایش می دهند. دانستن پاسخ بدن به برخی غذاها می تواند کلید کاهش درد محیطی باشد.

اعصاب شما، مانند بقیه بدن، برای عملکرد صحیح به تغذیه مناسب بستگی دارد. آنچه می خورید و می نوشید می تواند به سیستم عصبی شما کمک کند یا به آن آسیب برساند.

دکتر یزدانی یک ارزیابی جامع از نوروپاتی شما، از جمله رژیم غذایی شما، که می تواند باعث کمبود و بیش از حد ویتامین و مسمومیت شود، انجام خواهد داد.

رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند گزگز دست و پا و نوروپاتی شما را درمان کند. اما می توانید با رعایت نکات تغذیه ای زیر به وضعیت خود کمک کنید.

قند خون خود را کنترل کنید

سطح بالای گلوکز خون افراد مبتلا به دیابت یکی از دلایل اصلی نوروپاتی است. اگر دیابت دارید، مصرف شیرینی و کربوهیدرات را محدود کنید. میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل را انتخاب کنید. کنترل مصرف غذاهای شور، نوشیدنی ها و کربوهیدرات ها دشوار است. این غذاها به سرعت هضم می شوند، سطح قند خون را بالا می برند و باعث رشد التهاب در بدن می شوند. سدیم بیش از حد در جریان خون می تواند باعث فشار خون بالا شود که می تواند گردش خون را کند کرده و به اعصاب محیطی آسیب برساند.

از آنجایی که سطوح بالای قند خون می تواند به آسیب عصبی در نوروپاتی محیطی کمک کند، بیماران باید از خوردن غذاهایی مانند شکر، بستنی، نوشیدنی های الکلی، آب میوه ها و شیرینی ها خودداری کنند.

مراقب مصرف ویتامین خود باشید

مقدار زیاد یا خیلی کم برخی از ویتامین های B می تواند باعث نوروپاتی شود. حتما به اندازه کافی ویتامین B12 بخورید که در تخم مرغ، مرغ، گوشت و لبنیات فراوان است. شما باید ویتامین B6 خود را محدود کنید، زیرا بیش از حد می تواند برای اعصاب سمی باشد.

بیماران باید برای کنترل علائم نوروپاتی محیطی و مدیریت رفاه کلی خود به حفظ یک رژیم غذایی متعادل غنی از ویتامین B12 و آنتی اکسیدان توجه کنند. با پرهیز از غذاهای شیرین و شور می توانند کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند و مراقبت از خود را آسان تر کنند.

افراد باید به ترکیب مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی در یک رژیم غذایی متعادل توجه کنند. اینها شامل غلات، گوشت بدون چربی، سبزیجات، آجیل و ماهی است. گوشت های بدون چربی مانند مرغ و ماهی سرشار از ویتامین B12 هستند که به حفظ خون و سلول های عصبی کمک می کند.

غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد

غذاهای نشاسته ای مانند نان سفید، پاستا و پیتزا سرشار از گلوتن هستند. حتی سیب زمینی های بسته بندی شده می توانند حاوی گلوتن باشند. مطالعات اخیر ارتباط بین حساسیت به گلوتن و درد عصبی را نشان می دهد. علائم آلرژی به گلوتن شامل خارش و خارش، خارش پوست، مشکلات گوارشی و سردرد است. بیماران مبتلا به نوروپاتی نیز ممکن است بدتر شدن شرایط پوستی قبلی را تجربه کنند.

غذاهای نمکی مانند چیپس سیب زمینی، غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرد و فست فودها نیز می توانند برای بیماران نوروپاتیک مشکل ساز باشند، زیرا سطوح بالای نمک می تواند جریان خون را محدود کند که می تواند منجر به بی حسی شود، همانطور که در بالا ذکر شد.

از غذاهایی که ممکن است حاوی جیوه باشند خودداری کنید

غذاهای دریایی، که ممکن است انتخاب سالمی به نظر برسند، می‌توانند حاوی مقادیر زیادی جیوه باشند که می‌تواند باعث نوروپاتی ، گزگز دست و سوزش و گزگز پا شود یا به آن کمک کند. طبق دستورالعمل FDA مصرف ماهی و غذاهای دریایی خود را به 8 اونس در هفته محدود کنید  .

توجه: این محتوا جایگزین توصیه، تشخیص یا درمان پزشکی حرفه ای نیست. اگر در مورد وضعیت پزشکی خود سؤالی دارید، همیشه با پزشک یا سایر ارائه دهندگان پزشکی واجد شرایط مشورت کنید. هرگز توصیه های یک متخصص پزشکی را نادیده نگیرید یا جستجوی خود را به دلیل مطالبی که در این وب سایت خوانده اید به تاخیر نیندازید.

 

در صورتی که می خواهید با انواع علت و روش های درمان گزگز دست و پا آشنا شوید می تواند مقاله زیر را مطالعه کرده و نیز فیلم آموزشی مربوطه را تماشا کنید:

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: