سوالات متداول درباره جراحی آندوسکوپی ستون فقرات 2022

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات یک روش کم خطر تهاجمی است. در این روش برش کمتر از 10 میلی متر است و ماهیچه ها با دستگاه های گشاد کننده تقسیم می شوند. در طی جراحی، جراحان با استفاده از تکنیک های مدرن ، لوله های کوچکی را بر روی ناحیه ستون فقرات بیمار قرار می دهند. آنها از سوزنها، سیم های هدایت شونده و رقیق کننده ها تحت هدایت اشعه ایکس (فلوروسکوپی) استفاده می کنند. لوله ها از 4 میلی متر تا 8 میلی متر قطر دارند. کوچکترها در ستون فقرات گردن و قفسه سینه و بزرگترها در ستون فقرات کمری مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها به عنوان تونل برای آندوسکوپ عمل می کنند ، ابزاری که کانال هایی را برای ابزارهای سبک  و میکرو مانند لیزر و گیرنده فراهم می کند.

مزایا و معایب جراحی آندوسکوپی ستون فقرات چیست؟

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات به همان اندازه عمل جراحی باز ستون فقرات برای بسیاری از بیماری های ستون فقرات مؤثر است اما مزایای جراحی آندوسکوپی ستون فقرات فوق العاده است.

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات:

حرکت ستون فقرات را با اجتناب از همجوشی غیر ضروری حفظ می کند.

به جای ماهها یا سالهایی که در عمل جراحی باز ستون فقرات وقت گرفته می شود تا کمر بهبود یابد، در این عمل روزها و هفته ها طول می کشد تا کمر بهبود یابد. عمل جراحی در یک روز است و روند بهبود بعد از روز عمل شروع می شود.

بطور کلی تحت بی حسی موضعی و آرام بخش انجام می شود، بنابراین از خطرات بیهوشی عمومی جلوگیری می شود.

خونریزی حداقل، در هر صورت وجود دارد.تا حدود 3٪ ممکن است عوارضی مانند عفونت زخم، عفونت نخاعی، پارگی غشای نخاع (دورا)، آسیب های عصبی داشته باشید.

در این عمل تا چندین برابر از عمل جراحی باز نخاعی ریسک کمتری وجود دارد. علاوه بر این، هیچ مرگ و میر (مرگ بیماران) در سراسر جهان مربوط به جراحی های آندوسکوپی نخاعی گزارش نشده است.

جراحانی که عمل جراحی آندوسکوپی ستون فقرات را انجام می دهند، باید از این تکنیک های مدرن، آموزش ویژه، تجربیات، مهارت و اشتیاق برخوردار باشند.

لیزر دیسک کمر چیست؟

لیزر دیسک کمر در اصل انرژی نور است. در طول عمل جراحی، پرتو لیزر به ناحیه جراحی هدایت می شود. بافت ها را شکسته و خرد می کند و خونریزی را منعقد می کند و می تواند استخوانها، دیسک های فتق و بافت زخم اطراف عصب نخاعی را به طور دقیق و ایمن از بین ببرد. متداول ترین لیزر برای جراحی نخاع ، لیزر Holmium-YAG است که دارای طول موج خاصی است. به طور کلی ، عمق برش برای لیزر Holmium-YAG برای بافت نرم 0.4 میلی متر و برای استخوان 0.2 میلی متر است.

چه کسی به جراحی آندوسکوپی ستون فقرات نیاز دارد؟

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات برای مدیریت درد و جراحی ستون فقرات است. در صورتی که درد بعد از 6 هفته با درمان های محافظه کار و سایر روش های درمانی بیمار بهتر نشد، بیماران دارای درد گردن، درد اندام و کمردرد برای انجام عمل جراحی مشخص می شوند. بیماران مبتلا به فتق دیسک نخاعی کمری، می توانند با جراحی آندوسکوپی ستون فقرات به طور موثر درمان شوند. علاوه بر این، استفاده از این روش محدود به فتق دیسک نیست. تنگی ستون فقرات و کانال نخاعی، چرخش استخوان ، مهره های لغزنده و آرتریت مفصل نخاعی نیز می توانند به طور مؤثر با این روش درمان شوند. جراحی آندوسکوپی ستون فقرات همچنین در مورد بیمارانی که در جراحی های سنتی ستون فقرات شکست خورده اند، قابل استفاده است.

در گذشته، این بیماران معمولاً به داروهای ضد درد مواد مخدر وابسته بودند که این داروها باعث بدبختی و کاهش کیفیت زندگی آنها می شد. با جراحی های آندوسکوپی ستون فقرات، بیماران که به احتمال زیاد از درد قابل ملاحظه ای برخوردار هستند از مصرف داروهای ضد درد مواد مخدر را جلوگیری می کنند یا کاهش می دهند.

سوالات متداول درباره جراحی آندوسکوپی ستون فقرات

زمان بهبودی برای جراحی آندوسکوپی ستون فقرات چقدر است؟

بهبودی بعد از جراحی آندوسکوپی ستون فقرات به وضعیت جسمی فرد، میزان بیماری و پیچیدگی عمل بستگی دارد. برای فتق دیسک کمر ساده، بهبودی چند روز است. برای مبتلایان به آسیب گسترده با پاتولوژیک استخوان، بافت اسکار در چندین سطح ستون فقرات و مهره داران لاغر، برای بهبودی کامل چند هفته زمان لازم دارد. با این حال، اکثر بیماران طی 2-3 هفته به کار سبک بازگشتند و در 6 هفته به طور کامل وظیفه های خود را انجام می دهند. پس از جراحی، فیزیوتراپی با روشهای آسان و تمرینات تعادل عضلات به درمان کمک می کند.

پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات چیست؟

پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات زمانی ایجاد می شود که بافت های ستون فقرات کمر بیش از حد کشیده یا پاره شوند. این شایع ترین علت کمردرد است. کشیدگی عضلات (استرین زمانی رخ می دهد عضله یا تاندون آسیب ببیند) این موضوع در مورد آسیب رباط ها است، در حالی که پیچ خوردگی عضلات در مورد آسیب های عضلانی است. از نظر بالینی این آسیب ها با اسپاسم عضلانی و کاهش تحرک ستون فقرات کمر همراه است. بیماران دارای درد، دردی حاد یا مزمن را در قسمت تحتانی کمر احساس می کنند. درد در بیشتر فعالیت های بدنی مانند ایستادن، خم شدن و راه رفتن شدت می یابد. به طور معمول این آسیب ها با درد پا همراه نیستند.

پارگی دیسک ، برآمدگی دیسک ، دژنراسیون دیسک و فتق دیسک چیست؟

ستون فقرات انسان از 33 استخوان به نام مهره تشکیل شده است. این مهره ها توسط دیسک های نخاعی، مفاصل و رباط ها به هم وصل می شوند. مشکلات ستون فقرات باعث درد می شود، اما فقط به درد گردن و کمر و گاه درد پا و بازو نیز محدود نمی شود. دیسک های ستون فقرات مهره ها را به هم وصل می کند. دیسک نخاعی از یک هسته اسفنجی ، ژله مانند و بیست لایه از بافت فیبروتیک (حلقوی) تشکیل شده است که هسته را احاطه کرده است. هسته های دیسک نخاعی سالم غنی از آب هستند که به عنوان کمک فنر عمل می کنند. دیسک ستون فقرات از طریق سایش و پارگی تخریب می شود. اول، هسته ژله و آب را از دست می دهد و خشک می شود و عملکرد جذب در آن از بین می رود. سپس بارهای بدنی می توانند باعث بیرون آمدن و برآمدگی بافت حلقوی (شکاف دیسک) شوند.

نوریت، رادیکولیت، رادیکولوپاتی، سیاتیک و شب ادراری چیست؟

دژنراسیون دیسک نخاع، پارگی دیسک، برآمدگی دیسک، فتق دیسک، چرخش استخوان، لغزش استخوان، بیماری های ستون فقرات و تنگی نخاع از علل های شایع دردهای کمر و پا است. در این شرایط ، مواد شیمیایی التهابی طبیعی بافتهای عصبی یا عصب نخاعی را تحریک می کنند.

اعصاب نخاعی نیز به دلیل فتق دیسک، تنگی نخاع یا دلایل دیگر (رادیکولوپاتی) در اثر فشردگی مکانیکی آسیب می بینند. بیماران مبتلا به رادیکولیت و رادیکولوپاتی احساس بی حسی، پین و سوزن و ضعف در پاها دارند. در موارد شدید مثل آتروفی عضلات و افتادگی پا، بیماران احساس می کنند که پاهایشان کوچکتر می شود.

دو عصب نخاعی کمر (L4 تا L5) و اولین عصب ساکرال (S1) با هم متحد می شوند تا یک تنه بزرگ از اعصاب در حال حرکت از پایین تا پا (عصب سیاتیک) تشکیل شود. فشرده سازی عصب سیاتیک باعث درد پا می شود و به آن سیاتیک گفته می شود.

برخی از فشارهای عصب نخاعی باعث از بین رفتن کنترل روده و مثانه یا کنترل راه رفتن و تعادل (سندرم cauda equina) می شوند. این موارد نیاز به جراحی فوری دارد.

سوالات متداول درباره جراحی آندوسکوپی ستون فقرات 2

سندرم شکست جراحی کمر (FBSS) چیست؟

جراحی ستون فقرات یک روش بسیار متداول برای درمان دردهای کمر است. عملیات جراحی به طور معمول برای رفع فشار ستون فقرات و ایجاد نخاع با استفاده از پیوند استخوان، میله و پیچ است. پس از عمل جراحی، اگر بیمار همچنان علائم درد کمر و پا را داشته باشد، به آن سندرم شکست جراحی کمر گفته می شود. متأسفانه، در این شرایط درد بسیار بدتر از قبل از عمل جراحی است.

بیماران مبتلا به FBSS به شدت از کار معلول و از جامعه جدا می شوند.FBSS در 40٪ از جراحی های باز ستون فقرات رخ می دهد. شایع ترین علت آن بیماری بخش مجاور کمر، وضعیت غیر فیوژن، بی ثباتی قطعه و تشکیل اسکار در کانال ستون فقرات با فشرده سازی عصب نخاعی است.

خطرات جراحی اندوسکوپیک نخاعی چیست؟

مانند هر عمل جراحی دیگر، جراحی آندوسکوپی ستون فقرات خطراتی را به همراه دارد. با این حال، این خطرات بسیار نادر هستند. آنها شامل عفونت ها، خونریزی، آسیب های عصبی و نخاعی و عدم تسکین درد هستند.

اگر من از خارج از شهر آمده ام ، چه مدت باید در منطقه بمانم؟

شما باید 3-4 روز بمانید. از آنجا که این یک عمل جراحی سرپایی است، باید هتل را در منطقه رزرو کنید.

آیا در طول سفر به کسی نیاز خواهم داشت؟

در روز و شب عمل جراحی به شخصی احتیاج خواهید داشت. همچنین به شخصی احتیاج دارید که شما را برای جراحی خود به مقصد هتل شما سوق دهد.

اگر جراحی آندوسکوپی نخاعی مدرن است ، چرا جراحان بیشتری این نوع روش را انجام نمی دهند؟

این روند روز به روز محبوب تر می شود. وقتی زمان فرا رسید، یک روش استاندارد خواهد بود، مانند برداشتن لاپاروسکوپی از مثانه و جراحی آرتروسکوپی زانو و شانه.

با این حال، جراحی آندوسکوپی ستون فقرات هنوز در مراحل ابتدایی خود است. اکثر دانشجویان پزشکی در جراحی ارتوپدی ستون فقرات و جراحی مغز و اعصاب فارغ التحصیل شدند بدون اینکه با  تکنیک آشنا شوند.

علاوه بر این، منحنی یادگیری جراحی آندوسکوپی ستون فقرات بسیار شیب دار است. برای اینکه بسیار خوب باشد ، یک جراح نیاز به تمرین فوری و تمرین مکرر دارد اما از همه مهمتر، اشتیاق، مهارت و شعور است.

به منظور تسلط بر تکنیک های حداقل تهاجمی، هرچه یک جراح تجربه بیشتری داشته باشد، بهتر می شود.

جراحان دیگر ادعا می كنند كه عمل جراحی با حداقل تهاجم را انجام می دهند. چگونه تکنیک ASC با آنها متفاوت است؟

برخی از جراحان فقط به دلیل ایجاد برش کوچک می توانند یک عمل جراحی “حداقل تهاجمی” داشته باشند. با این حال، مشکلاتی در این روش وجود دارد که باعث پاره شدن عضله و در نتیجه درد، ریزش خون و بهبودی طولانی می شود. تکنیک های جراحی اندوسکوپیک این امکان را می دهد که بین عضله و بدون نیاز به برش درمان فراهم شود.

آیا این روشهای جراحی تجربی تلقی می شوند؟

میکرودیسکتومی یک روش جراحی استاندارد برای درمان فتق دیسک کمر است. اما به منظور بهبود نتایج جراحی و کاهش عوارض جراحی، تحقیقات یا آزمایشات مربوط به میکرودیسکتکتومی هرگز متوقف نشده است. مطالعات اخیر، دیسککتومی آندوسکوپی کمر را با میکرودیسکتکتومی مقایسه کرده است. این مطالعات نشان داد که نتایج طولانی مدت (2 سال) پس از دیسککتومی آندوسکوپی کمر و میکرودیسکتومی تفاوت چشمگیری ندارند و جراحی آندوسکوپی دارای مزایایی مانند بهبودی سریعتر و درد بعد از عمل کمتر است.

آیا دیسک شکم یا فتق من درمان می شود؟

بله، اگر دیسک فتق مشکلاتی یا پوسیدگی داشته باشد و به درمان محافظه کارانه پاسخ  ندهد.

در صورتی که در یک ایالت دیگر زندگی می کنم ، آیا باید برای مراجعه به ASC (مرکز ستون فقرات) برگردم؟

در صورت امکان همواره پیگیری تشویق می شود.

Source: www.atlanticspinecenter.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: