آرتروز زانو چیست: انواع، علائم و درمان قطعی همراه عکس و فیلم

آرتروز زانو یکی از انواع شایع آرتریت است که معمولاً بر روی زانوها تأثیر می گذارد و دارای مراحل مختلف می باشد. در مرحله اول علائم خفیف است اما تا مرحله چهارم ممکن است فرد به عمل جراحی نیاز داشته باشد. آرتروز زانو (OA) بر روی استخوان ها ، غضروف و سینوویوم در مفصل زانو تأثیر می گذارد. غضروف بافتی است که یک سطح صاف برای حرکت مفصل فراهم می کند و به عنوان یک تامپون بین استخوان ها عمل می کند. سینوویوم نرم است و مایعی به نام مایع سینوویال را برای روغن کاری در مفاصل ایجاد می کند و مواد مغذی و اکسیژن را برای غضروف تأمین می کند. با کم شدن این عملکردها ، دیگر از استخوان های مفصل زانو محافظت نمی شود و آسیب استخوانی ایجاد می شود. OA زانو می تواند باعث درد و سفتی شود و علائم با گذشت زمان بدتر شود.

آرتروز زانو چیست؟

استئوآرتریت یا آرتروز زانو (OA) به پنج مرحله تقسیم می شود. مرحله اول مرحله شروع در زانوی سالم است ، در حالی که بالاترین مرحله 4،  سنگین ترین مرحله آرتروز است. آرتروز زانو ، که بسیار پیشرفته شده است ، به احتمال زیاد باعث درد شدید و مختل شدن حرکت مفصل خواهد شد.

مراحل ، علائم ، انواع و روش های درمانی آرتروز زانو به شرح زیر است:

در استئوآرتریت زانو علائم بدین صورت است که غضروف تجزیه می شود و آسیب استخوانی ایجاد می شود. با پیشرفت مراحل ، درد و سفتی افزایش می یابد. توسعه آرتروز زانو چندین سال طول می کشد و مترقی است. درمان این امر می تواند دشوار باشد زیرا ممکن است تا رسیدن آرتروز زانو به مرحله پیشرفته علائم ظاهر نشود. افراد مبتلا به آرتروز زانو باید به تغییر علائم و نشانه های پیشرفت بیماری توجه کنند.

مرحله 1: تورم کوچک

تورم استخوان کوچک به نام استئوفیت ممکن است در ناحیه زانو ایجاد شود و ممکن است آسیب کمی به غضروف وارد شود. باریک بودن فضای بین استخوان ها برای نشان دادن وخامت غضروف وجود نخواهد داشت. بعید است افرادی که اولین مرحله آرتزوز را تجربه می کنند ، درد یا ناراحتی را تجربه کنند. زیرا معمولاً مفصل در اشعه ایکس طبیعی به نظر می رسد.

مرحله 2: درجه خفیف

در این مرحله ممکن است فرد شروع به توجه به علائم کند و متخصص ممکن است برخی از علائم سایش را در بیمار مشاهده کند. پرتوهای ایکس و سایر اسکن های مفصل زانو ممکن است رشد استئوفیت را نشان دهد و غضروف شروع به نازک شدن خواهد کرد. در این مرحله شکاف بین استخوان ها همچنان طبیعی به نظر می رسد ، اما ناحیه ای که استخوان ها و بافت ها بهم وصل می شوند شروع به سفت شدن می کند. وقتی بافت ها سفت می شوند ، این استخوان ضخیم تر و متراکم تر می شود و یک لایه نازک از استخوان در زیر غضروف در مفاصل ایجاد می شود. ممکن است فرد دچار سفتی یا درد مفاصل شود. فرد بعد از نشستن طولانی مدت ،در  ناحیه اطراف مفصل زانو ممکن است احساس سفتی و ناراحتی کند. اگرچه آسیب کمی وجود دارد ، استخوان ها دچار اصطکاک نمی شوند و به استخوان دیگر آسیب نمی رسانند. مایع سینوویال هنوز وجود دارد و به کاهش اصطکاک و حمایت از حرکت زانو کمک می کند. انجام حرکات اصلاحی زانو درد می توانند بسیار کمک کننده باشند.

مرحله 3: درجه متوسط

در این مرحله ، آسیب در غضروف پیشرفته است ، شکاف بین استخوان ها باریک می شود و اشعه X می تواند نشان دهنده از بین رفتن غضروف باشد. در هنگام انجام فعالیت های روزانه مانند دویدن ، راه رفتن ، زانو زدن و پیچ خوردن ممکن است درد و ناراحتی ایجاد شود. علائم التهاب مفاصل ممکن است زود باشد. با پیشرفت آرتروز ، غضروف همچنان نازک و رو به زوال خواهد بود. استخوان ها با ضخیم شدن و رشد رو به بیرون برای ایجاد توده پاسخ می دهند. بافتی که مفصل را هدایت می کند ملتهب است و مایع اضافی سینوویال ایجاد می کند و باعث افزایش تورم می شود. به این سینوویت گفته می شود و معمولاً به عنوان آب در زانو شناخته می شود.

مرحله 4: درجه شدید

این مرحله پیشرفته ‌ترین مرحله آرتروز است و علائم آن بسیار برجسته است. باریک شدن شکاف بین استخوان ها در مفصل ادامه می یابد و غضروف بیشتر شکسته می شود. در نتیجه ، سفتی مفصل ، التهاب مداوم و مایع کمی در اطراف مفصل وجود دارد. در مفصل اصطکاک بیشتری وجود دارد و درد و ناراحتی بیشتر هنگام حرکت وجود دارد. در این مرحله اشعه ایکس می تواند نشان دهد که استخوان به طور کامل از غضروف ساییده شده است.

احتمالاً فرد در طی فعالیت های ساده مانند پیاده روی ، تورم استخوانی بیشتری ایجاد می کند و درد شدیدی را تجربه می کند. در موارد شدید ، استخوان ها به دلیل از بین رفتن غضروف نامتقارن ممکن است تغییر شکل داده و باز شوند. درمان جراحی معمولاً تنها گزینه در این مرحله است.

روش های درمانی آرتروز 2

تشخیص آرتروز زانو

ممکن است فرد در مراحل اولیه OA متوجه علائم نشود. اگر فردی زانو درد داشته باشد ،  متخصص زانو درد از تاریخچه پزشکی شخصی و خانوادگی آنها سؤال می کند و معاینه جسمی و آزمایش های لازم برای تشخیص را در مرحله بعدی انجام می دهد تا بهترین روش را برای درمان آرتروز زانو اتخاذ کند. علاوه بر این ، در هنگام تشخیص ممکن است از بیمار سؤالات زیر را بپرسد:

  • فرد چه زمانی و در كجا درد و سفتی را تجربه می كند
  • این امر چگونه بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد
  • مصرف کردن یا نکردن  دارویی

متخصص مفاصل بیمار را معاینه کرده و دامنه کلی حرکت آنها را آزمایش کرده و وجود آسیب را بررسی می کند. توجه زیادی به مناطق دردناک یا متورم می کنند. اسکن MRI و آزمایش مایعات مفاصل می توانند به تشخیص علائم اولیه OA کمک کنند. متخصص ممکن است یک آسپیراسیون مفصل را انجام دهد ، که شامل جدا کردن مایعات با یک سوزن و ارسال آن برای آزمایش به آزمایشگاه است. اشعه ایکس همچنین می تواند باعث آسیب مفاصل شود. آزمایش خون می تواند به کاهش درد بیماری های دیگری مانند نقرس و آرتریت روماتوئید کمک کند.

Source: www.bilgiustam.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: