برای ساییدگی زانو چی بخوریم

رژیم غذایی تاثیر زیادی بر سلامت مفاصل و همچنین زانوهای شما دارد که مهمترین مزیت یک رژیم غذایی سالم, افزایش تراکم و درمان پوکی استخوان، تقویت بافت همبند و کاهش التهاب در بدن می شود.همه این مزایا می تواند زانوهای شما را سالم نگه داشته و مقاومت زانو را در برابر آسیب, سایش و پارگی افزایش دهد. یک رژیم غذایی متعادل نیز به حفظ وزن شما کمک زیادی می کند. تا انتهای این مقاله با کلینیک دکتر یزدانی همراه باشید تا در مورد این موضوع صحبت کنیم که برای ساییدگی زانو چی بخوریم و از مصرف چه مواد غذایی پرهیز داشته باشیم.

برای ساییدگی زانو چی بخوریم

چگونه تغذیه نامناسب سبب زانو درد میشه؟

علت اصلی درد زانو التهاب بوده و گاها در برخی موارد، زانو درد خود می تواند منجر به تورم شدید در افراد شود. علائم التهابی زانو درد شامل قرمزی و تورم ناحیه آسیب دیده بوده که تورم و ورم پوست پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن شما به تحریک، بیماری یا آسیب در ناحیه مورد نظر خواهد بود. هنگامی که ناحیه ای از بدن ملتهب می شود، بدن شما یک محصول جانبی مضر به نام رادیکال های آزاد تولید می کند که انتشار رادیکال های آزاد در واقع پاسخ بدن به سموم و سایر فرآیندهای طبیعی می باشد.

نکته مهم در اینجا این است که یک رژیم غذایی سالم می تواند به عنوان دارو در کاهش تورم التهاب زانو عمل کرده و یک رژیم غذایی ناسالم می تواند اثرات مضر زیادی بر بدن شما داشته باشد. با رعایت چند ترفند ساده که در این مقاله ذکر شده است، می توانید زانوی شاداب و سالم تری داشته باشید.

وقتی زانوها ساییده می شوند چه بخوریم؟

اگرچه اکثر مردم ادعا می کنند که رژیم غذایی فیبری, بهترین گزینه برای تسکین درد رباط صلیبی زانو است، اما باید بگوییم که در واقعیت رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بتواند درد زانو را درمان کند. به طور کلی، طبق مطالعات و تحقیقات، رژیم های غذایی سالم و سرشار از ماهی، سبزیجات، آجیل و غلات کامل می تواند به تسکین درد ناشی از آرتروز و سایر بیماری های زانو کمک کند و ریشه بیماری را حل نخواهند کرد. به همین منظور در ادامه لیستی از مواد غذایی را نام می بریم که سبب تسکین درد زانوی شما می شود که مهترین آن ها عبارتند از:

وقتی زانوها ساییده می شوند چه بخوریم؟

  • غذاهای غنی شده از امگا 3

تحقیقات نشان می دهد که امگا 3 به کاهش خشکی مفصل زانو، تسکین درد مفاصل و کاهش التهاب کمک می کند. غذاهای غنی از امگا 3 نیز عملکرد مغز را بهبود می بخشد و خطر بیماری قلبی یا دیابت را در افراد کاهش می دهند. بنابراین حداقل 3 اونس (85 گرم) از ماهی های چرب آب سرد مانند سالمون، قزل آلا، ماهی قزل آلا، شاه ماهی، تن، هالیبوت و ساردین را در رژیم غذایی هفتگی خود بگنجانید تا اسیدهای چرب امگا 3 بدن به طور مناسب تامین شود.

  • مصرف سبزیجات

سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و کلسیم بوده و می توانند در کاهش درد زانو بسیار موثر باشند. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی حاوی ترکیبات طبیعی به نام سولفورافان بوده اند و هنگامی که سولفورافان با گلوکوزینولات در هم ترکیب شوند، پاسخ التهابی بدن را متوقف و روند سایش غضروف را کندتر می کند.

  • مصرف میوه های تازه

میوه های تازه سرشار از آنتی اکسیدان هستند و همانطور که قبلاً گفتیم، آنتی اکسیدان ها می توانند از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت و با تقویت سیستم ایمنی، التهاب را کاهش دهند. بیشتر میوه ها حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C می باشند که باعث تقویت استخوان ها, غضروف ها و افزایش تولید کلاژن برای تقویت نرمی کشکک زانو می شوند. بنابراین، برای بهبود سلامت کلی و همچنین جلوگیری از التهاب، مقدار زیادی از میوه های زیر مصرف کنید:

  1. پرتقال
  2. سیب
  3. هندوانه
  4. آووکادو
  5. آناناس
  6. گریپ فروت
  7. لیمو ترش
  8. لیمو
  9. گیلاس
  10. تماس گرفت
  11. میوه های جنگلی

اگر ساییدگی زانو داری, از مصرف این مواد خودداری کن!

اگر ساییدگی زانو داری, از مصرف این مواد خودداری کن!

شما هرگز نمی توانید با اطمینان بگویید که کدام غذاها یا نوشیدنی ها منجر به درد زانو می شوند زیرا عکس العمل این مواد غذایی در بدن هر فرد متفاوت است و بدن هر فرد می تواند واکنش متفاوتی نسبت به برخی غذاها نشان دهد. علاوه بر این، عوامل مختلف فردی مانند استرس، کمبود استراحت یا خواب کافی و کار سنگین می تواند منجر به درد یا تشدید زانو درد نیز شود. در ادامه شما را با لیستی از مواد غذایی آشنا می کنیم که نباید مصرفشان کنید. در واقع اگر از ساییدگی زانو رنج می برسید, نباید از آن ها استفاده کنید.

  • شیرینی ها را حذف کنید

شکر یک عنصر رایج در بسیاری از غذاهایی است که هر روز مصرف می کنیم اما چون هر روز مقدار کمی از این ماده غذایی را استفاده می کنیم، متوجه تاثیر آن بر روی بدن خود نمی شویم. افزایش قند خون با تحریک سلول های ایمنی بدن باعث آزاد شدن سلول های التهابی شده و در نتیجه برای زانو درد بسیار مضر است.

همانطور که قبلا ذکر شد، سلول های التهابی مولکول هایی را آزاد می کنند که می توانند التهاب را در بافت ها و مفاصل بدن افزایش دهند. فست فودها، تنقلات فرآوری شده، کیک ها و شیرینی ها سرشار از قند، چربی ترانس، چربی اشباع شده و مواد نگهدارنده می باشند که اولین قدم برای داشتن بدن و مفاصل سالم، حذف قند از رژیم غذایی است.

  • نمک

یکی دیگر از افزودنی های مواد غذایی مونو سدیم گلوتامات یا MSG است که تحقیقات نشان می دهد این ماده غذایی در بروز درد زانو بسیار موثر است. بنابراین از خوردن غذاهای حاوی مقادیر زیاد نمک به شدت خودداری کنید. غذاهای فرآوری شده، غذاهای آماده همانند کنسروها، پیتزاهای آماده، برخی پنیرها و فست فودها نمونه هایی از این مواد غذایی هستند.

  • الکل

نوشیدن بیش از حد الکل به سلامت کلی بدن شما آسیب می رساند. همچنین، الکل می تواند با مسکن ها و سایر داروهایی که برای زانو درد مصرف می کنید, تداخل داشته و سبب خنثی شدن اثر دارو شود. مصرف الکل علائم آرتریت را بدتر و شدت حملات نقرس را افزایش می دهد.

  • گوشت قرمز

افرادی که از رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران درد مفاصل را تجربه خواهند کرد چرا که گوشت قرمز دارای سطوح بالایی از عوامل التهابی و چربی ترانس بوده و در نتیجه سبب تشدید درد زانو می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن