درمان خار پاشنه با سیر چگونه است؟

یکی از رایج­ترین مشکلات ارتوپدی که اشخاص با آن مواجه هستند، خار پاشنه می­باشد. براثر تجمع کلسیم در بخش زیری پاشنه یک برآمدگی شبیه خار ایجاد می­شود. معمولاً اشخاصی که به آن مبتلا می­شوند، حس درد در ناحیه پاشنه همچون فرو رفتن چاقو در آن می­شوند. خار پاشنه را با دردپاشنه که در اصطلاح تخصصی به آن فاسیا پلانتار گفته می­شود اشتباه نگیرید. ورزش کردن، پیاده­روی طولانی مدت، ایستادن زیاد و … از عوامل تشدید درد خار پاشنه است. درمان خار پاشنه پا باید در الویت هر فرد مبتلا به آن باشد چرا که با گذشت زمان ممکن است موجب ایجاد عفونت شدید در پا شده و درد آن بیشتر شود تا جایی که دیگر فرد توان راه رفتن نداشته باشد. اما چگونه آن را درمان کنیم؟ روش­های درمانی بسیاری وجود دارد که ما از بین آن‌ها درمان خار پاشنه با سیر را توصیه می­کنیم. این یک درمان خانگی و طب سنتی است که بدون هیچ عارضه­ای انجام می­شود و بسیار مؤثر است. برای شناخت بیشتر آن در ادامه همراه ما باشید.

بهترین درمان خانگی خار پاشنه چیست؟

درمان خار پاشنه پا به شیوه­های مختلفی امکان­پذیر است. اما درمان خانگی آن بهترین گزینه است. چرا که در کوتاه­ترین زمان بهترین نتیجه را داشته و همچنین با حداقل هزینه و زحمت انجام می­شود. با دست روی دست گذاشتن، درمان خار پاشنه اتفاق نخواهد افتاد. اینکه یکجا بنشینید و بی تحرک بمانید یک اشتباه است. شما باید ورزش و حرکت­های کششی انجام دهید. زیر پاشنه پا یخ بگذارید و به هیچ عنوان پابرهنه راه نروید. البته باید از کفش استاندارد هم استفاده کنید که قوس پای شما را پوشش دهد. خار پاشنه در طب سنتی با روش­های مختلفی همچون استفاده از سرکه سیب، روغن کنجد و زیتون و … انجام می­شود. درمان خار پاشنه با سیر هم یکی از بهترین درمان­های خانگی و طب سنتی خار پاشنه است که می­توانید انجام دهید و نتیجه رضایت بخش آن را به چشم ببینید.

نحوه درمان خار پاشنه با سیر

برای درمان خار پاشنه با سیر شما می­توانید از چند روش استفاده کنید که موثرترین آن‌ها عبارت‌اند از:

ماساژ پاشنه با سیر: درمان خار پاشنه با ماساژ یکی از موثرترین شیوه­های درمانی آن است. برای آنکه تأثیر آن بیشتر شود، کافی است این کار را با سیر انجام دهید. سیر را پوست بگیرید و له کنید سپس آن را حین ماساژ به پاشنه خود بمالید. توجه داشته باشید که ماساژ شما باید کاملاً اصولی باشد.

سیر بخورید: خاصیت سیر بر همگان آشکار شده است. البته برخی به دلیل بوی ناخوشایند آن از خوردن سیر امتناع می­کنند. اما برای درمان خار پاشنه باید آن را میل کنید. خاصیت­هایی که سیر دارد موجب کاهش التهاب پا و همچنین درمان خار پاشنه می­شود. می­توانید حبه­های سیر را خورد کنید و همچون قرص با آب میل نمایید.

درمان خار پاشنه با رژیم ضد التهاب

استفاده از رژیم ضد التهاب می­تواند بدن شما را در برابر بسیاری از بیماری­ها همچون خار پاشنه مقاوم کرده و بهبود ببخشد. طبق این رژیم شما باید غذاهای التهابی کمتری مصرف کنید و در مقابل مصرف غذاهای ضد التهابی را بیشتر کنید. البته غذاهای مورد استفاده شما در این رژیم باید غنی و کامل باشد و دارای آنتی اکسیدان و همچنین سرشار از مواد مغذی باشد. برای درمان خار پاشنه با رژیم ضد التهاب از مصرف مواد غذایی زیر دوری کنید:

  • نوشیدنی­های قندی همچون نوشابه، آبمیوه، شربت­های شیرین و…
  • نان، ماکارونی و هر ماده غذایی که دارای کربوهیدرات تصفیه شده است.
  • گوشت فرآوری شده مانند: سوسیس، هات داگ و…
  • روغن سویا و ذرت
  • الکل
  • و…

اما غذاهایی که باید مصرف آن‌ها را بیشتر کنید عبارت‌اند از:

  • سبزی­ها، کلم بروکلی و کلم پیچ، سیر، گل کلم
  • میوه­هایی همچون گیلاس، توت­های رنگی
  • آجیل و مغزها
  • چای سبز
  • ماهی
  • فلفل دلمه‌ای و زردچوبه
  • و…

در کنار رژیم ضد التهابی برای درمان خار پاشنه، به نکات زیر هم توجه کنید تا بهترین نتیجه را در کوتاه­ترین زمان بگیرید.

  • خواب کافی داشته باشید.
  • به صورت منظم ورزش­های سبک و حرکات کششی انجام دهید.
  • مکمل­های غذایی را فراموش نکنید و در وعده­های مختلف از آن‌ها استفاده کنید.

درمان خار پاشنه با اصلاح مزاج و خوردن سیر

خار پاشنه در طب سنتی با اصلاح مزاج هم درمان می­شود. همه ما یا مزاج سرد داریم یا مزاج گرم. چیزی که اهمیت زیادی دارد این است که شما باید مزاج خود را گرم کنید تا بتوانید از پس این بیماری برآیید و آن را از بین ببرید. کار دشواری پیش رو ندارید. در اولین قدم باید به صورت موضعی پاشنه خود را گرم نگه­دارید. بعد از آن باید از غذاهایی که مزاج سرد دارند پرهیز کنید.

سردی و رطوبت التهاب پاشنه شما را بیشتر می­کند. مواد غذایی با مزاج سرد همچون لبنیات، سس مایونز، برخی میوه­ها، حبوباتی همچون عدس و لوبیا،گوشت سرد و… را از لیست مصرف روزانه خود حذف کنید و به جای آن سعی کنید از مواد غذایی با مزاج گرم بیشتر استفاده کنید. سیر یکی از این مواد غذایی است که ضمن پاکسازی بدن شما با مزاج گرمی که دارد التهاب پاشنه را کمتر کرده و به خوب شدن آن کمک می­کند. درمان خار پاشنه با سیر را دست کم نگیرید که معجزه می­کند. دیگر مواد غذایی که مزاج گرم دارند و استفاده آن‌ها توصیه می­شود شامل: انجیر تازه و خشک، قیسی، موز، خرما، هویج، انواع ترب و شلغم، جگر سفید و سیاه، بوقلمون،خاکشیر، شیره انگور، کنجد و … می­شود که بسته به سلیقه و نظر خودتان می­توانید در کنار غذا از آن‌ها استفاده نمایید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: