انحراف کشکک زانو به داخل: درمان کجی و جابجایی استخوان

انحراف کشکک زانو به داخل: درمان کجی و جابجایی استخوان

انحراف کشکک زانو به داخل: درمان کجی، جابجایی و بیرون زدگی استخوان

انحراف کشکک زانو به سمت داخل، درمان کجی، دررفتگی و جابجایی کشکک زانو و استخوان کنار زانو بر اثر کشیدگی و حرکت کشکک و بیرون زدگی آن و بررسی علت های چرخش زانو و کج بودن زانو مباحثی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

انحراف کشکک زانو به سمت داخل، زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان مثلثی شکلی که زانو را می‌پوشاند (کشکک) از جای خود به بیرون حرکت کند یا بلغزد. این مشکل (لغزیدن) معمولاً به سمت بیرون پا رخ می‌دهد. دررفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک مفصل از جای خود به بیرون حرکت کند و در همان مکان بماند. در صورتی که کشکک شما از جای اصلی خود به بیرون حرکت کند و در همان جا بماند، دررفتگی اتفاق افتاده است و دچار ورم زانو و زانو درد خواهید شد و برای جا انداختن یا کاهش دررفتگی، به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز است. نیمه دررفتگی کشکک زانو زمانی اتفاق می‌افتد که جابجایی کشکک زانو ات و سپس به سرعت و به صورت خود به خودی به جای خود بازگردد.

 

درصورتی‌ که احساس کردید استخوان کشکک زانویتان تغییر کرده یا از جای خود به بیرون لغزیده است و یا اینکه احساس کردید استخوان کشکک به جای خود بازگشته است، در اسرع وقت باید به نزد دکتر خود بروید. برای رزرو وقت و پرسیدن سؤالات خود و آگاهی در مورد اینکه ما چگونه می‌توانیم در ترمیم آسیب وارده به شما کمک کنیم و کیفیت زندگی شما را بازگردانیم، لطفاً با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

 09353637983 و 88196179-021

انواع دررفتگی و جابجایی کشکک زانو


 

نیمه دررفتگی کشکک

کشکک زانو در یک شیار روی انتهای استخوان ران، جایی که زانو خم می‌شود، به بالا و پایین می‌لغزد. این شیار قرقره (trochlea) نامیده می‌شود. کشکک زانو طوری طراحی شده است که در مرکز شیار قرقره ثابت بماند و به طور یکنواخت در داخل شیار بلغزد. در برخی افراد، کشکک زانو به سمت بیرون زانو کشیده شده است. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، کشکک به صورت مرکزی در شیار خود نمی‌لغزد، ما به این پدیده نیمه دررفتگی کشکک می‌گوییم.

دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی به زمانی اشاره دارد که جابجایی کشکک زانو اتفاق می افتد و کشکک به صورت کامل از محور طبیعی خود به بیرون حرکت می‌کند. رایج‌ترین جهتی که کشکک به آن سمت حرکت می‌کند، به طرف خارج و بیرون (به صورت جانبی) است. وقتی این اتفاق افتاد، عضلات و رباط‌های داخل زانو کشیده شده و معیوب می‌شوند.

علت‌ها و دلایل انحراف کشکک زانو به سمت داخل


 

  • پیچ خوردن زانو در حین فعالیت‌های ورزشی: ممکن است کشکک در طول فعالیت‌های ورزشی، هنگامی که زانو در یک موقعیت غیرطبیعی پیچ می‌خورد و پا به صورت محکم روی زمین کاشته شده است، جابجا شود. برای مثال، اگر شما در حال بازی فوتبال و پایتان روی چمن مستقر باشید و در این حالت زانویتان پیچ بخورد، ممکن است کشکک از جای خود به بیرون کشیده شود و نیمه دررفتگی یا دررفتگی رخ دهد.
  • ضربه قوی: یکی دیگر از علل دررفتگی کشکک وارد آمدن ضربه قوی به آن است، البته در صورتی که از یک ضربه قوی که از جهات اطراف به زانوی شما وارد شده رنج می‌برید. این ضربه می‌تواند کشکک را از جای خود به بیرون هل دهد.
  • گاهی اوقات ممکن است عضلات سفت یا ضعیف در اطراف زانو و ران، دلیل دررفتگی و نیمه دررفتگی کشکک باشد. سفت و محکم بودن نواری که در استخوان درشت‌نی در قسمت تهیگاهی پیچیده می‌شود می‌تواند کشکک را به صورت غیرطبیعی بکشد. ممکن است ضعف در عضله‌ی چهار سری که موقعیت کشکک را کنترل می‌کند، منجر به جابجایی نامناسب و نیمه دررفتگی کشکک شود.
  • گاهی اوقات ممکن است نیمه دررفتگی زانو بدون هیچ دلیل روشنی رخ دهد و شما از اینکه کشکک به سرعت دررفته و سپس به جای خود بازگشته رنج ببرید. تمام انواع نیمه دررفتگی‌ها دردناک است و ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.
  • کیست زانو

علائم و نشانه‌ها


 

علائم دررفتگی زانو به اینکه کشکک چقدر از جای خود حرکت کرده و در هنگامی که این اتفاق افتاده، چه مقدار آسیب به آن وارد شده، بستگی دارد.

برخی علائم عمومی که ممکن است کودک شما آنها را تجربه کند عبارتند از:

  • درد زانو و حساسیت به لمس کردن
  • متورم شدن زانو
  • احساس تغییر کشکک یا از شیار خود به بیرون لغزیدن
  • احساس اینکه زانو پیچ خورده یا از جا در رفته
  • شنیدن صدایی شبیه پاپ در هنگام دررفتن کشکک
  • تغییر در ظاهر زانو- ممکن است زانو بدشکل و کج و معوج به نظر برسد
  • ترس و وحشت داشتن در هنگام دویدن و تغییر جهت دادن
  • به نظر می‌رسد زانو تغییر شکل داده است.
  • زانو خم شده است و نمی‌تواند صاف شود.
  • کشکک به سمت بیرون از زانو جابجا شده است.
  • «شُل و وِل» بودن کشکک – شما می‌توانید کشکک زانویتان را تا حد زیادی به چپ و راست حرکت دهید (تحرک کشکک خارج از حد عادی)

آزمایش و معاینه


 

سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی

در طول معاینه، دکتر یزدانی در مورد چگونگی رخداد آسیب و علائم خاص از شما سؤال می‌پرسد. همچنین دکتر یزدانی دامنه حرکت، حساسیت به لمس و ظاهر زانوی شما را نیز بررسی می‌کند.

آزمایش‌ها

تست‌های تصویربرداری می‌تواند در تشخیص بی‌ثباتی کشکک و همچنین تعیین یک برنامه درمانی به دکتر یزدانی کمک کند.

اشعه ایکس: این تست تصاویر واضحی از استخوان بدست می‌دهد. ممکن است دکتر یزدانی برای بررسی وضعیت غیرعادی استخوانی زانو مانند کم‌عمق بودن شیار در استخوان ران، دستور انجام تست اشعه ایکس را به شما بدهد.

اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این اسکن تصاویر بهتری از ساختار بافت نرم اطراف زانو مانند رباط‌ها، بدست می‌دهد. به ندرت به تصویربرداری MRI نیاز می‌شود، زیرا دکتر یزدانی معمولاً می‌تواند دررفتگی کشکک را از طریق معاینه و تست اشعه ایکس تشخیص دهد. با این حال در صورتی که پزشکی به تصاویر بیشتر و دقیق‌تری احتیاج داشته باشد دستور انجام تست MRI را می‌دهد. گاهی اوقات در هنگام دررفتگی کشکک، یک تکه استخوان یا غضروف می‌تواند از جای خود بیرون برود یا لَق شود. این عارضه را می‌توان از طریق تست اشعه ایکس یا MRI مشاهده کرد.

درمان کجی پا و انحراف کشکک زانو به سمت داخل


 

نیمه دررفتگی کشکک

درمان نیمه دررفتگی کشکک شامل موارد زیر است:

درمان فیزیکی

در گذشته، بیماران به درمان فیزیکی فرستاده می‌شدند تا VMO (بخشی از عضله چهار سر ران) آنها تقویت شود و کشش روی کشکک متعادل شود. بیشتر تحقیقات اخیر نشان داده است که احتمالاً این عامل مهمی در از بین بردن مشکلات کشکک نیست. در عوض تمرکز کردن روی تقویت عضلات ابداکتور و فلکسور ران (به اصطلاح تمرینات پابرجا سازی لگن) کنترل بهتری روی کشکک ارائه می‎دهد.

استفاده از نوار و زانوبند

استفاده از نوار و زانوبند نیز یک موضوع موردبحث در توان‌بخشی مشکلات کشکک زانو است. این‌ها اغلب علائم بیمار را بهبود می‌بخشند اما قطعاً یک راه‌حل طولانی‌مدت نیستند. مطمئناً اگر با استفاده از نوار و زانوبند بهبود علائم حاصل شد، قطعاً ادامه‌ی استفاده از آنها به عنوان یک شیوه‌ی درمانی راه مناسبی است.

استفاده از کفش بهتر

پوشیدن کفش مناسب به چرخه‌ی راه رفتن کمک می‌کند. کفش‌هایی که در هنگام دویدن حرکت را کنترل می‌کند، ممکن است در هنگام دویدن در کنترل راه رفتن به شما کمک کنند و فشار وارده بر کشکک را کاهش دهند.

درمان فوری دررفتگی کشکک

اگر استخوان کشکک فرزند شما در حالت دررفتگی باقی ماند، به اورژانس بروید. ممکن است دکتر یزدانی برای بازگرداندن کشکک به جای خود، داروهای ضد درد تجویز کند تا عضلات بیمار شُل شود و سپس به آرامی به کشکک فشار وارد کند تا به جای خود بازگردد. به این فرایند «احیاء» می‌گویند.

درمان غیر جراحی

بی‌تحرکی

ممکن است دکتر یزدانی توصیه کند که فرزندتان به مدت 3 تا 4 هفته از زانوبند استفاده کند. این کار زانو را که در حال بهبودی است ثابت نگه می‌دارد.

تحمل وزن سنگین

از آنجا که قرار دادن وزن روی زانو ممکن است باعث درد و کُند شدن فرایند بهبودی شود، ممکن است دکتر یزدانی استفاده از عصا را برای یک تا دو هفته بعد از آسیب‌دیدگی توصیه کند.

درمان فیزیکی

هنگامی که فرایند بهبودی زانو شروع شد، دکتر یزدانی برای کمک به بازیابی مجدد حرکات طبیعی شما، درمان فیزیکی را توصیه خواهد کرد. ورزش‌های خاص عضلات ران را تقویت می‌کنند تا مفصل زانو را در جای خود نگه دارند. برای داشتن یک فرایند بهبودی موفقیت‌آمیز متعهد بودن شما نسبت به برنامه ورزشی مهم است. معمولاً 3 تا 6 هفته بعد از آسیب می‌توانید به فعالیت‌های خود بازگردید. از آنجا که دررفتگی اغلب به بافت زانو آسیب می‌زند، اغلب کشکک زانو نسبت به قبل از وارد آمدن صدمه، شل‌تر یا بی‌ثبات‌تر باقی می‌ماند. در نتیجه ممکن است کشکک دوباره در رود. اگر دررفتگی ناشی از یک بی‌نظمی در بافت زانو باشد، دررفتگی مجدد اتفاقی متداول است. تمرینات مداوم مانند دوچرخه‌سواری، می‌تواند عضلات چهار سر ران را تقویت کند و از دررفتگی کشکک زانو در آینده جلوگیری کند.

درمان با جراحی

اگر استخوان کشکک شما برای چندمین بار در رفته است و یا علی‌رغم درمان و استفاده از زانوبند همچنان ناپایدار است، برای رفع مشکل ممکن است عمل جراحی توصیه شود. نوع عمل جراحی به دلیل ناپایداری کشکک بستگی دارد.

پیشگیری


 

در هنگام ورزش و بازی کردن از تکنیک‌های صحیح استفاده کنید. زانوی خود را قوی و انعطاف‌پذیر نگه دارید. ممکن است برخی از موارد دررفتگی قابل‌ پیشگیری نباشد، به خصوص اگر عوامل فیزیکی احتمال دررفتگی کشکک زانو را بیشتر کند و شخص را مستعدتر سازد.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: