راه های طبیعی پیشگیری از درد مفصل

زندگی کم‌تحرک و ماشینی شهرنشینی، تاثیرات نامطلوبی بر بدن انسان عصر حاضر برجای گذاشته است. عضلات و مفاصل به‌دلیل ثابت ماندن در طی ساعات طولانی به‌تدریج توانایی‌های خود را از دست می‌دهند. مشاغلی نظیر کارهای دفتری، نشستن طولانی در مقابل کامپیوتر و کم‌تحرکی به ضعیف شدن ماهیچه‌ها انجامیده است و عملا حمایت آنها از مفاصل را کم می‌کند. با گذشت مدتی مفاصل دچار درد و پس از آن نیز متورم شده و چنین سیکل ناقصی در نهایت به بیماری‌های مختلف در این زمینه منتهی می‌شود.

در این مطلب قصد داریم به بررسی راه‌های طبیعی پیشگیری از درد مفصل بپردازیم. مشکلی که در نسل حاضر روبه فزونی بوده و افراد را با مشکلات فراوانی مواجه نموده است. با ما همراه باشید.

راه های طبیعی پیشگیری از درد مفصل

درد مفصل: عارضه یا بیماری؟

بسیاری از مردم با سطح معلومات متوسط از مراقبت‌های پزشکی بی‌اطلاع یا نسبت به آن‌ کم‌توجه هستند. همین عامل در موارد زیادی آنها را دچار اشتباه در تشخیص یا تعریف مشکلات جسمانی می‌کند. تا آنجا که اغلب قادر به توضیح صحیح جزییات نبوده و در مواردی نیز با توضیحات اشتباه پزشک معالج را دچار سردرگمی می‌کنند.

گام اول: تشخیص

برای مثال هرگونه درد مفصل را نمی‌توان لزوما نشانه بیماری در این بخش از بدن دانست. چنان‌که  ممکن است چنین مشکلاتی ناشی از لایف‌استایل غلط بوده و کاملا جبران‌پذیر باشد. نکته مهم تشخیص خوب و به‌دنبال آن درمان کارآمد است. قبل از امتحان هرگونه راه درمانی برای ورم یا درد مفصل ابتدا باید به‌درستی و صراحت با پزشک مربوطه صحبت نمود. جزییات را برای و تشریح و فرصت کافی برای تشخیص مشکل به‌طور کامل به او داده شود.

آرتریت یا آرتروز چیست؟

طیف وسیعی از مشکلات مفاصل شامل درد و التهاب را می‌توان در گروه مشکلات مفاصل جای داد. که در دو بخش بزرگ استیوآرتریت (OA) و آرتریت روماتویید (RA) دسته‌بندی می‌شود. و این بیماری در برخی موارد پیش‌رونده بوده و در صورت عدم رسیدگی به‌مرور زمان بدتر می‌شود.

نوع اول بیشتر در اثر پارگی یا ساییدگی غضروف و جمع شدن استخوان‌ها بوده و به التهاب و آسیب منجر می‌شود.

نوع دوم یک بیماری سیستم ایمنی است. که در آن مفاصل به‌اشتباه از طرف سیستم ایمنی بدن مورد هجوم قرار گرفته و آسیب می‌بینند. پزشکان با آن‌که می‌توانند برای انواع این بیماری‌های طیف آرتریت دارو تجویز کنند اغلب به اصلاح روش زندگی در همه موارد توصیه می‌کنند.

راه های طبیعی پیشگیری از درد مفصل

تسکین مشکلات مفصل: با دارو یا بدون آن؟

در چند دهه‌ اخیر و با افزایش آگاهی عمومی نسبت به عوارض جانبی و ناخواسته داروها، بسیاری از مردم از مصرف بی‌رویه دارو منصرف و راه‌های طبیعی را در پیش گرفته‌اند. تغییر لایف‌استایل زندگی، ورزش، یوگا و مراقبه و نیز طب سوزنی از روش‌های کاربردی به‌جای دارو هستند.

پیش از مصرف داروهای مختلف برای رفع درد یا تورم در ناحیه مفاصل، بهتر است ابتدا دریابید که آیا این مشکلات بدون دارو هم کم یا رفع می‌شوند؟ تنها در صورت عدم پاسخگویی این روش‌ها به مصرف دارو روی بیاورید. در این بخش چند روش مختلف که می‌تواند بدون مصرف دارو به کاهش یا رفع درد مفصل کمک کند را با هم مرور می‌کنیم:

مدیریت وزن

وزن بالا بزرگترین دشمن مفاصل بدن است. چاقی بیشترین آسیب را به مفاصل بدن وارد کرده و از کارایی و طول عمر آنها به‌طرز چشمگیری می‌کاهد. این مشکل خصوصا در نواحی زانوها، پاها و باسن مشکل‌زا بوده و به التهاب مفاصل و درد در آنها می‌انجامد. با کنترل وزن که با کاهش استرس ماهیچه‌ای نیز همراه است این مشکل تا حد زیادی افول می‌کند.

رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم علاوه بر کنترل وزن در سلامتی عمومی افراد نیز موثر است. مصرف مواد غذایی ناسالم، دخانیات، الکل و غیره مفاصل را دچار درد و تورم می‌کند. مصرف زیاد انواع گوشت قرمز، غذاهای فراوری شده، چربی‌های اشباع و قند و نمک نیز از عوامل افزایش التهاب و درد مفصل هستند.

در مقابل، حفظ یک رژیم سالم و سرشار از میوه و سبزی و آنتی‌اکسیدان‌ها ایمنی بدن را افزایش داده و به کاهش درد، رفع التهاب و پیشگیری از بروز این بیماری کمک شایانی می‌کند.

ورزش

بسیاری از مردم اگر به‌اندازه کافی، صحیح و اصولی ورزش کنند از مشکلات درد مفصل فاصله می‌گیرند. اما تمرینات ورزشی غلط نیز احتمال آسیب‌ دیدن مفاصل را به‌همراه دارد.

راه های طبیعی پیشگیری از درد مفصل

درمان‌های سرد و گرم

یکی دیگر از راه‌های طبیعی پیشگیری از درد مفصل کاربرد موضعی سرما و گرما است. دوش آب‌گرم نمونه‌ای از درمان گرمایی است که در هنگام صبح به نرمی و سهولت حرکات مفصلی کمک می‌کند. ماساژ ملایم عضلات در هنگام دوش گرفتن نیز با تسهیل جریان خون به کاهش درد مفصل کمک می‌کند.

کاربرد کیسه یخ در زمان ضربه‌خوردن و آسیب مفاصل هم روشی برای کاهش تورم و درد است. که اغلب مردم از آن آگاهی داشته و این روش را مورد استفاده قرار می‌دهند.

مراقبه و یوگا

تمرکز و مراقبه از روش های کاهش یا رفع درد برای بسیاری از بیماری هاست. این روش در سال‌های اخیر با اقبال عمومی بالایی از طرف مردم روبرو شده است.

یوگا نوعی ورزش روحی و جسمی محسوب می‌شود که در میان مردم محبوبیت بالایی دارد. که با تسهیل تنفس وگردش خون، اکسیژن‌رسانی به عضلات و موارد دیگری از این قبیل به درمان بیماران و کاهش درد مفصل تا حدود زیادی کمک می‌کند.

طب سوزنی

این روش که ریشه در فرهنگ چین باستان دارد در سال‌های اخیر توسط مردم بسیار کاربردی شده و اثرات متفاوتی نیز داشته است. این روش با قرار دادن سوزن‌های نازک در نقاطی از بدن به بازگشت انرژی و ایجاد تعادل در بدن کمک می‌کند.

امروزه مراکزی با مجوز‌های لازم برای انجام طب سوزنی در دسترس همگان قرار دارد. هرچند کیفیت عملکرد و بازتاب‌های آن بر سلامتی افراد در کشور ما هنوز چندان شناخته شده نیست.

ادویه های شفابخش

کاربرد ادویه‌هایی با طبیعت گرم نیز به اعتقاد بسیاری می‌تواند در کاهش تورم و درد مفصل مفید باشد. خصوصا در مناطق مرطوب که این مشکلات بیشتر بوده و فرهنگ غذایی نیز آمار چندان بالایی از مصرف ادویه‌ها را نشان نمی‌دهد.

برخی از این ادویه ها در تهیه پمادهای مسکّن و شفابخش نیز کاربرد دارند. مانند انواع پمادهای موضعی که در آنها از فلفل چیلی هم استفاده می‌شود.

زردچوبه حاوی ماده مفید کورکومین با دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی به‌عنوان ادویه معجزه‌گر در درمان مشکلات مفصلی و کاهش درد و تورم مفاصل کاملا شناخته شده است.

موارد دیگری از استفاده از مکمل‌های گیاهی نیز در میان مردم رواج دارد. از جمله آنها می‌توان به بوسولیا، بروملین، پنجه شیطان، جینکو و گزنه اشاره کرد. اما از آنجا که سازمان غذا و دارو (FDA)  بر چگونگی خلوص یا سلامت رشد این گیاهان نظارت ندارد نمی‌توان دقیقا در مورد محتویات آنها اظهارنظر کرد. لذا توصیه می‌شود حتما آنها را از مراکز معتبر خریداری نمایید.

ماساژ و اثرات عمیق آن

ماساژ عموما به رفع خستگی در بدن کمک می‌کند. چگونگی این عملکرد نیز به تسهیل گردش‌خون در بدن مربوط بوده و با رفع اسید سیتریک حاصل از عملکرد ماهیچه‌‌های بدن ارتباط دارد. اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها خستگی را رفع و عضلات را قوی می‌کند. با حمایت عضلات مفاصل کمتر در معرض آسیب واقع می‌شوند. و از درد و تورم در آنها نیز کاسته می‌شود. برای انجام یک ماساژ حرفه‌ای و استاندارد که به رفع مشکلات مفاصل نیز کمک کند باید به فیزیوتراپیست مراجعه نمود.

راه های طبیعی پیشگیری از درد مفصل

بدون درمان دردهای آرتروز بر بدن ما چه می‌گذرد؟

هرچند تسکین یا مداوای دردهای مفاصل اغلب برای کاهش دردهای جسمانی توصیه می‌شود اما ادامه این بیماری می‌تواند به بروز عوارضی مانند افسردگی و استرس در افراد نیز بیانجامد. که در طولانی مدت به بروز مشکلاتی در لایف‌استایل زندگی افراد نیز منجر می‌شود.

بهتر است در همان مراحل ابتدایی نسبت به پیشگیری از بروز آرتروییت اقدام شود. و از پیشروی بیماری تا مراحل حاد جلوگیری به‌عمل آید.

Source: www.healthline.com, www.healthline.com

جراحی دیسک کمر با لیزر، عمل بسته دیسک کمر، بیورزونانس درمانی، توانبخشی فعال، درمان پوکی استخوان، لیزر درمانی و ...

توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی - دکتر امیرحسین یزدانی

دریافت مشاوره رایگان تلفنی:
۰۹۳۵۳۶۳۷۹۸۳
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است