هزینه لیزر درمانی زانو: عوارض، عمل درمان آرتروز زانو با لیزر

لیزر درمانی یک درمان کمکی برای برخی از انواع درد است، خصوصا در درمان درد زانو.

لیزر درمانی با نام های لیزر سرد، لیزر درمانی کلاس سه، یا لیزر در سطح پایین شناخته می شود. لیزر درمانی به عنوان یک روش کمکی برای کاهش درد استفاده می شود که به بدن کمک می کند آسیب های بافتی ناشی از جراحات و آرتریت یا سایر بیماری ها را درمان کند.

نکاتی در رابطه با لیزر درمانی زانو:

  • برخی معتقدند لیزردرمانی زانو، درد های موقتی و دائمی را در طولانی مدت درمان می کند.
  • لیزر درمانی می تواند بیماری های زانو مانند اختلالات مفصلی، درد های حاد ومزمن، و آرتروز را درمان کند.
  • لیزر درمانی در کم کارکرد ترین روش می تواند میزان درد را کاهش دهد.
  • برخلاف لیزر های جراحی، لیزر درمانی یا لیزر سرد، سبب گرم شدن بافت های بدن نمی شود.

لیزر درمانی چگونه عمل می کند؟

لیزر های جراحی، به طور فزاینده ای در پزشکی و جراحی ها کاربرد دارند و به سرعت در جراحی و کاهش خطرات کمک می کنند. با این حال این لیزر های داغ هنگام استفاده نادرست می توانند خطرناک باشند. از سوی دیگر لیزر های سرد (که در لیزردرمانی زانو استفاده می شود) بسیار ضعیف تر از لیزرهای جراحی بوده و صدمه ای به پوست و بافت ها نمی زنند.

در لیزر درمانی با دریافت بسیار کم نور توسط پوست، اشعه لیزر قادر خواهد بود به بافت های عمیق تر نفوذ کرده و بدون وارد آوردن آسیب به بافت ها، به بهبود آن ها بپردازند. از آنجایی که ولتاژ این نوع لیزر بسیار پایین است سبب سوختگی نیز نخواهد شد.

روند لیزر درمانی

برای پیشگیری از آسیب به چشم ها استفاده از عینک محافظ ضروریست. پزشک دستگاه را به مدت حدود 30 ثانیه به زانو نزدیک کرده و بنابر دوز و اندازه تعیین شده لیزر را اعمال می کند. انرژی از طریق پوست به بافت ها رسیده و جذب سلول ها شده و به بازسازی بافت های آسیب دیده و کاهش التهابات کمک می کند. مدت زمان بهبود، بسته به میزان درد و آسیب زانو، مدت و درمان های جانبی متفاوت است و ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول بیانجامد.

آیا لیزر درمانی دردناک است؟

مقداری سوزش و سوزن شدن ممکن است حس شود، اما احساس گرما یا سرما و درد وجود نخواهد داشت. بیمار بدون نیاز به بستری یا مراقبت در کلینیک می تواند به خانه بازگردد.

معایب و مزایای لیزر درمانی

مزایا:

  • لیزر درمانی بدون احساس درد و سوزش است
  • نیازی به دوره نقاهت ندارد

معایب:

  • ممکن است نیاز به جلسات متعدد برای درمان باشد
  • ممکن است تحت پوشش برخی بیمه ها نباشد

تاثیر لیزر درمانی بر درد زانو

لیزر درمانی، با بهبود گردش خون می تواند سبب سلامت سلول ها شده و با آزاد کردن اندروفین، درد را کاهش داده، التهابات را کم کرده و سلول ها و بافت ها را تشویق به ترمیم و رشد کند.

خطرات و عوارض لیزر درمانی

لیزرهای استفاده شده در این درمان، لیزر های سرد هستند؛ بنابراین خطرات و عوارض جانبی جدی ای ایجاد نمی کنند. در اکثر مطالعات هیچ گونه عارضه ای دیده نشده است.

درمان های همراه لیزر درمانی برای درد زانو چیست؟

باید توجه داشت که لیزر درمانی یک درمان کمکی است و برای از بین بردن درد زانو انجام اقدامات جانبی دیگر نیز نیاز است. فیزیوتراپی برای از بین بردن درد های مزمن زانو، استراحت، ماساژ، تمرینات اصلاحی و داروهای تجویزی نیز برای درمان درد زانو انجام می شود.

انجام عمل جراحی زانو، تزریق مکمل ها و داروهای ضدالتهابی و ضدروماتیسمی، و ضد درد و برخی اقدامات دیگر بنابر تجویز پزشک ممکن است نیاز باشد.

چه کسانی می توانند لیزردرمانی زانو را انجام دهند؟

لیزر درمانی می تواند برای درمان درد ناشی از آسیب های وارد شده به زانو، درد های ناشی از سن مانند استئوآرتریت در زانو انجام شود. هم چنین می تواند برای آرتریت در مفاصل دیگر، سندرم تونل کارپال، فیبرومیالژیا، درد های عضلانی و تاندونیت مورد استفاده قرار گیرد.

لیزر درمانی در مواردی که فرد دچار ضایعات و عارضه های پوستی باشد توصیه نمی شود. هم چنین این نوع درمان نباید مستقیما بر روی غده تیروئید یا چشم اعمال شود. تاثیرات این درمان بر روی جنین هنوز مشخص نیست بنابراین در زنان باردار نیز انجام نمی شود.

میزان دوز درمانی

میزان انرژی دستگاه بنا بر میزان آسیب مفاصل زانو، عمق و وسعت آن و مزمن یا حاد بودن متغیر است. محاسبه انرژی مورد استفاده، با بررسی پروتکل ها و فرمول های خاص انجام می شود و در افراد مختلف متفاوت است.

source: medicalnewstoday.com, healthline.com

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: