همه چیز درباره سیاتیک

رگ سیاتیک چیست؟

سیاتیک دردی است که از کمر به سمت پایین اندام تحتانی تابش می کند. علت آن تحریک عصب سیاتیک است.  اکثر افرادی که دچار درد عصب سیاتیک هستند ، بدون نیاز به عمل جراحی درمان می شوند.

علائم سیاتیک

کمر درد که به مفصل ران ، باسن و پایین اندام تحتانی تابش می کند شایع ترین علامت سیاتیک است. گاهی اوقات درد سیاتیک با خم شدن در کمر ، سرفه ، نشستن یا عطسه بدتر می شود. سیاتیک می تواند باعث گزگز ، بی حسی یا ضعف پا شود. علائم سیاتیک می تواند به سرعت رخ دهد و هفته ها ادامه یابد.

سیاتیک یا سایر کمر درد ها؟

کمر درد بسیار شایع است. دلایل زیادی برای کمر درد وجود دارد که اغلبا ناشی از سیاتیک نیستند. غالباً ، کمردرد در اثر کشیدگی عضلات و رباط ها ایجاد می شود. ویژگی مشخص سیاتیک دردی است که از کمر به سمت پایین ساطع می شود و اغلب به پا می رسد.

چه کسانی احتمال ابتلا به درد سیاتیک را دارند؟

  • سیاتیک به دلیل رسیدن به میانسالی معمول است. 
  • بارداری: فشار مستقیم بر روی عصب سیاتیک توسط بزرگ شدن رحم می تواند منجر به سیاتیک شود.
  • افراد مبتلا به آرتروز نخاعی تحلیل برنده
  • افراد مبتلا به فتق دیسک کمر

 

علت درد سیاتیک

فتق دیسک کمر

 

فتق دیسک یکی از دلایل عمده سیاتیک است. بالشتک های دیسک بین مهره های ستون فقرات ضعیف شده و با افزایش سن در معرض آسیب قرار می گیرند. دیسک ضعیف شده می تواند مرکز ژل مانند خود را از بین ببرد و باعث فشار مستقیم بر اعصاب کانال نخاعی شود که عصب سیاتیک را تشکیل می دهند.

 تنگی ستون فقرات

تخریب مهره های ستون فقرات می تواند منجر به باریک شدن کانال نخاع شود. به این حالت تنگی نخاع گفته می شود. این می تواند منجر به فشار بر ریشه عصب نخاعی شود که عصب سیاتیک را تشکیل می دهد. سیاتیک می تواند علامت تنگی نخاع باشد.

تومورهای ستون فقرات

تومورها وقتی فشار مستقیمی بر عصب سیاتیک یا ریشه های عصبی آن وارد می کنند ، از دلایل نادر سیاتیک هستند.

سندرم Piriformis

عضله piriformis در باسن گاهی اوقات با فشار بر روی عصب می تواند منجر به تحریک عصب سیاتیک شود. از این به عنوان سندرم پیریفورمیس یاد می شود.

کیف پول در جیب پشت:

کیف پول یا جسمی که در حین نشستن طولانی در جیب عقب باشد ، می تواند منجر به سندرم پیریفورمیس و تحریک عصب سیاتیک و نتیجتا باعث ایجاد سیاتیک شود. قرار دادن کیف پول در جیب جلو می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

عفونت یا آسیب

به ندرت ، سیاتیک می تواند در اثر آسیب ، شکستگی ، عفونت یا التهاب ایجاد شود. هر شرایطی که منجر به فشار مستقیم یا تحریک عصب سیاتیک شود می تواند باعث ایجاد سیاتیک شود. گاهی اوقات  هیچ دلیل خاصی برای سیاتیک قابل تشخیص نیست.

تشخیص سیاتیک:

برای تشخیص علت سیاتیک ، پزشک در مورد تمام علائمی که بیمار تجربه می کند و همچنین محل قرارگیری آنها و ویژگی های تشدید کننده یا تسکین دهنده آنها سوال می کند. در طول معاینه ، ممکن است از بیمار خواسته شود که حرکات مختلفی را با اندام تحتانی انجام دهد.

تصویربرداری:

 

معاینه:

آزمایش های مختلفی مانند اسکن MRI ، سی تی اسکن و سایر موارد ممکن است برای کمک به تشخیص علت سیاتیک استفاده شود. با یک تشخیص دقیق می توان برنامه درمانی را تدوین کرد.

عوارض مربوط به سیاتیک

در مواردی سیاتیک منجر به از دست دادن کنترل روده یا کنترل مثانه می شود. این یک وضعیت اضطراری محسوب می شود. این علائم به سرعت مورد بررسی قرار می گیرند تا بررسی شود آیا عمل جراحی فوری لازم است یا خیر.

تسکین و درمان سیاتیک:

 

– از یخ و گرما استفاده کنید

درمان های خانگی برای سیاتیک شامل موارد استفاده از پد گرما یا بسته یخ است. هر کدام می تواند تقریباً به مدت 20 دقیقه و هر دو ساعت استفاده شود. برخی از بیماران از برنامه های متناوب گرما و یخ بهره مند می شوند.

– بهترین قرص برای درد سیاتیک

داروهایی که بدون نسخه هستند و برای سیاتیک استفاده می شوند شامل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) و استامینوفن (Tylenol) هستند. تزریق کورتیزون به کانال نخاع می تواند برای بیماران منتخب مفید باشد.

– کشش

استراحت شدید در تختخواب کمتر از گذشته توصیه می شود. بهترین متخصص طب فیزیکی در طراحی برنامه های ورزشی بهینه برای سیاتیک ، تبحر دارد. پیاده روی کوتاه می تواند برای افراد خاص مبتلا به سیاتیک مفید باشد.

– تزریقات

تزریق نخاعی داروی کورتیزون (استروئیدها) می تواند برای سیاتیک شدید مفید باشد. این دارو به سرعت التهاب اطراف اعصاب را کاهش می دهد.

– جراحی

برای سیاتیک مداوم که به مدیریت پزشکی پاسخ نمی دهد ، گاهی اوقات می توان عمل جراحی را انجام داد. عمل های مختلف بسته به شرایط دقیق ایجاد سیاتیک متفاوت است. گاهی اوقات مواد دیسک و استخوان در واقع برداشته می شود تا اعصاب تحریک شده مجاور آزاد شود.

Rehab:

پس از جراحی ستون فقرات ، اغلب محدودیت های فعالیتی وجود دارد ، زیرا بافت ها باید بهبود یابند. فیزیوتراپی غالباً برای تقویت کمر و بهبودی با جلوگیری از آسیب دیدگی تجویز می شود. هدف بازگشت نهایی به فعالیتهای معمول فرد است.

 

درمان های مکمل:

درمان های کمکی ، مانند ماساژ ، یوگا ، مراقبت از استئوپاتی و کایروپراکتیک و طب سوزنی ، گاهی اوقات می توانند برای کمر درد مفید باشند. به پزشک خود اطلاع دهید که از این روشهای درمانی استفاده می کنید.

 

جلوگیری از درد سیاتیک

سیاتیک می تواند عود کند. برای به حداقل رساندن احتمال عود ، افراد باید به طور منظم ورزش کنند ، حالت بدنی مناسب را حفظ کنند و با خم شدن در زانو ، از کمر محافظت کنند تا اجسام سنگین تر را بلند کنند.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: