چرا ارتوکین تراپی؟ 2022

سرمی که بطور اتولوگ (از خود بدن بیمار) تهیه شده و با نام ارتوکین تراپی شناخته می شود، یک روش تجربی است که در آن خون خود فرد استخراج شده، پردازش می شود و سپس برای درمان آرتروز مجددا به بدن تزریق می شود.

چرا ارتوکین تراپی؟

تاریخچه ارتوکین تراپی

سرم اتولوگ روشی است که توسط بیولوژیست مولکولی جولیو راینکه و پیتر وهلینگ، جراح ستون فقرات در دوسلدورف آلمان طراحی و ثبت شده است. ارتوکین برای اولین بار در سال 2003 در آلمان برای استفاده مورد تأیید قرار گرفته است. ارتوکین با روش مشابه خود یعنی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) متفاوت است، در پی آر پی به جای آنتاگونیست اینترلوکین، پلاکت ها مورد هدف قرار می گیرند. همچنین PRP همانند ارتوکین نیاز به گرم شدن خون ندارد.

از آگوست سال 2012، حدود 60000 بیمار در سراسر جهان تحت مداوا با ارتوکین قرار گرفته اند. آمریکایی هایی برای معالجه با ارتوکین تراپی به آلمان سفر کرده اند. دو مطب در نیویورک و لس آنجلس آمریکا شروع به درمان با ارتوکین کردند. افراد مشهوری مانند کوبه برایانت، ستاره بسکتبال، برای انجام ارتوکین تراپی به آلمان سفر کردند. کوبه برایانت از مشکلات زانو رنج می برد و توانست با ارتوکین تراپی مشکل خود را حل کند. بعضی از هواداران بسکتبال ارتوکین تراپی را “روش کوبه” می نامند.

ارتوکین درمانی روشی منحصر به فرد برای درمان دردهای مفاصل به دلیل آرتروزدرجه (I-III) ، کمر درد، آسیب های تاندون، رباط و عضلات بدون استفاده از دارو یا مواد شیمیایی دیگر است.

ارتوکین تراپی روش درمانی کاملاً بیولوژیک است زیرا فقط از پروتئین ها و عوامل درونی خود بدن برای درمان استفاده می کند.

ارتوکین درمانی از سال 1997 مورد استفاده قرار گرفته است و از آن زمان تاکنون بیش از 200000 بیمار تحت درمان با ارتوکین قرار گرفته اند.

استفاده از این روش امکان درمان همزمان قسمت های بیشتری از بدن را فراهم آورده و از آنجا که با استفاده از موادی است که از بدن خود بیمار گرفته می شود، ارتوکین درمانی به راحتی میان بیماران پذیرفته می شود.

ارتوکین تراپی چگونه انجام می شود؟

ارتوکین تراپی با استخراج خون خود بیماران آغاز می شود و سپس به عنوان دارویی ضد التهابی برای کاهش درد مزمن و آرتروز به بدن تزریق می شود.

در طی این فرآیند حدود 59 میلی لیتر خون را از بازوی بیمار گرفته می شود و سپس در دمایی تقریبا بالا پردازش می شود. سپس مایع بدست آمده در یک سانتریفوژ قرار می گیرد تا اجزاء تشکیل دهنده آن از هم جدا شوند. سرم بدست آمده در ناحیه آسیب دیده بیمار تزریق می شود.

لایه زرد میانی سرم بدست آمده مملو از عامل آرتریتی به نام اینترلوکین -1 است که می تواند مانع تحلیل، تخریب و تجزیه غضروف بین مفاصل شود.

سرم در ناحیه آسیب دیده بیمار تزریق می شود.

این روش باعث کاهش درد و ناراحتی در مفصل می شود.

درمان با ارتوکین به طور کلی 5 روز طول می کشد، و با 6 تزریق سرم در ناحیه آسیب دیده انجام می شود.

معمولا بیماران برای کاهش ناراحتی خود ارتوکین درمانی را سالانه تکرار می کنند.

با استفاده از این روش زانو، لگن، شانه، آرنج، استئوآرتریت مچ پا و آسیب دیدگی غضروف مفصل با موفقیت درمان می شوند.

این روش برای معالجه پارگی عضلات آسیب دیده، تغییرات پاتولوژیک موثر بر تاندون ها و رباط ها و سایر شرایط التهابی و مشکلات پس از آسیب دیدگی استفاده می شود.

نتایج این روش برای هر فرد متفاوت است.

هر چه میزان آسیب دیدگی غضروف یا بافت های دیگر در ابتدای درمان کوچکتر باشد، اثرات درمانی ارتوکین طولانی تر خواهد بود.

ارتوکین تراپی معمولا به بیمارانی توصیه می شود که از نظر سلامتی در وضعیت خوبی هستند.

از آنجا که در ارتوکین تراپی از عامل های درونی بدن خود بیمار استفاده می شود، عوارض جانبی این روش بسیار کم است. به این دلیل که از هیچگونه عامل خارجی استفاده نمی شود، احتمال به وجود آمدن آلرژی در این درمان وجود ندارد.

چرا ارتوکین تراپی؟ 2

ارتوکین تراپی برای حل چه مشکلاتی مناسب است؟

درد مفاصل

ارتوکین تراپی به درد ناشی از بیماری های دژنراتیو مفصلی کمک می کند، به عنوان مثال:

آرتروز زانو و آرتروز انگشتان، دست ها ،آرنج و مچ پا.

مهمترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف های مفصلی است. با ارتوکین تراپی می توان از تحلیل و تخریب غضروف های میان مفصلی جلوگیری نمود و این امر باعث کاهش درد و ناراحتی و همچنین افزایش کیفیت زندگی بیمار خواهد شد.

کمردرد

کمردرد یکی از مشکلات شایع است و دلایل متعددی دارد. ارتوکین تراپی می تواند در درمان کمردرد ناشی از فشار ریشه عصبی در ستون فقرات کمک نماید، مانند: بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک

سیاتیک

درد قسمت پایین کمر

مشکلات شانه و بازو

التهاب ریشه عصبی در ستون فقرات گردنی، قفسه سینه یا کمر.

بعلاوه از این روش برای درمان استهلاک دردناک و پارگی مفاصل مهره ها، به عنوان مثال لغزش مهره استفاده می شود.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: