کاهش درد عصب سیاتیک از طریق تغذیه

کاهش درد عصب سیاتیک از طریق تغذیه بالینی:

کاهش درد عصب سیاتیک از طریق تغذیه
سیاتیک نوعی بیماری است که باعث درد در ناحیه پشت، ران و سمت خارجی پا می شود. درد سیاتیک در اثر فشرده شدن بزرگترین عصب بدن، یعنی عصب سیاتیک، ایجاد می شود که از پایین کمر شروع شده و به سمت پایین باسن و طول ساق حرکت می کند.
سیاتیک می تواند ناگهانی اتفاق بیفتد و یک تجربه جدید دردناک ناتوان کننده باشد. یا می تواند یک بیماری تکرار شونده باشد که سال ها با آن زندگی کرده اید.
دکتر امیر حسین یزدانی متخصص ستون فقرات و درد سیاتیک، به افرادی که از درد سیاتیک رنج می برند توصیه می کند که تغذیه بالینی ابزاری قدرتمند هنگام مبارزه با سیاتیک است.
درصد بالایی از مبتلایان به سیاتیک با تغییر رژیم غذایی قادر به تسکین درد خود هستند.
برای کاهش درد عصب سیاتیک از طریق تغذیه بالینی، نکات زیر را دنبال کنید:

یبوست:

گاهی اوقات درد سیاتیک می تواند با رژیم غذایی نا مناسب که باعث یبوست می شود، ایجاد شود. برای جلوگیری از یبوست باید غذاهای غنی از فیبر داشته باشید و مقدار زیادی میوه و سبزیجات به آن اضافه کنید.

درد پایین کمر:

اگر درد در ناحیه کمر شما کسل کننده باشد و دچار یبوست شوید ، احتمال دارد که کمردرد و یبوست شما با هم مرتبط باشد. انباشته شدن مدفوع در روده بزرگ یا راست روده شما می تواند باعث ایجاد ناراحتی در پشت شما شود.

اگر کمر درد شما شدیدتر باشد ، می تواند به دلیل یک بیماری غیر مرتبط با یبوست باشد:

  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • آسیب نخاعی
  • بیماری پارکینسون
  • عصب نیشگون گرفته در پشت
  • تومور ستون فقرات

اگر کمردرد شدید دارید ، حتماً به کلینیک تخصصی آسود تحت نظارت مستقیم جناب دکتر امیر حسین یزدانی مراجعه کنید.

ماهی های روغنی:

ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد، سالمون و... که سرشار از اسید های چرب امگا ۳ هستند می توانند بسیار مفید باشند.

آناناس و توت تازه:

آناناس و توت تازه علاوه بر خواص ضد التهابی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

چای سبز:

روزانه ۲ الی ۳ لیوان چای سبز بنوشید.

زردچوبه، زنجبیل و سیر:

زردچوبه، زنجبیل و سیر دارای خواص ضد التهابی فراوانی می باشند که به افراد مبتلا به درد سیاتیک، توصیه می شود تا حتما در رژیم غذایی روزانه خود از این مواد استفاده کنند.

ویتامین های گروه B:

ویتامین های گروه B برای افرادی که از درد سیاتیک رنج می برند، از الزامات است. و می توان آن ها را در نخود سبز، اسفناج، لوبیا چشم بلبلی، موز، مغزها و... یافت.

غذاهای سرشار از ویتامین A:

سرشار از ویتامین A مانند محصولات لبنی، سبزیجات برگ تیره، میوه های نارنجی، تخم مرغ و ماهی های روغنی بسیار مفید هستند.

ویتامین C:

غذاهای سرشار از ویتامین C مانند گوجه فرنگی، کلم بروکلی، مرکبات و... حتما باید در رژیم غذایی افراد مبتلا به درد سیاتیک، گنجانده شوند.

ویتامین K:

کلم بروکلی و اسفناج دارای مقادیر زیادی ویتامین K می باشند که بسیار مفید هستند.

آب زیاد بنوشید:

روزانه بین ۱.۵ تا ۳ لیتر آب بنوشید.

از چه چیز هایی باید اجتناب کرد:

مصرف محصولات حیوانی را در دو هفته اول رژیم غذایی قطع کنید.
از غذاهایی که حاوی روغن آفتابگردان، روغن ذرت، روغن کنجد، مارگارین و روغن تا حدی هیدروژنه هستند، خودداری کنید.
از غذاهای استرس زا مانند کافئین، غذای فرآوری شده، نوشابه، قند های تصفیه شده و شکلات دوری کنید.
از مصرف الکل و سیگار خودداری کنی.

دکتر امیر حسین یزدانی