سندرم گیلن باره gbs : بیماری گیلن باره چیست؟

سندرم گیلن باره gbs : بیماری گیلن باره چیست؟

سندرم گیلن باره ، با اختصار GBS ، یک اختلال عصبی قابل درمان است که باعث ضعف عضلات ، سوزن سوزن شدن ، بی حسی ، رفلکس و بی حسی در صورت ، بازوها ، پاها و بسیاری از قسمت های دیگر بدن می شود. همانطور که افراد مبتلا به این بیماری نادر که می تواند بر روی سیستم عصبی تأثیر بگذارد ، می توانند به طور کامل بهبود پیدا کنند ، همچنین آسیب طولانی مدت عصبی ، فلج و مرگ را نشان می دهد. GBS که از جمله نمونه های نامطلوب خود ایمنی است ، در هر سنی قابل مشاهده است و شیوع آن در جامعه بین 1 تا 2 در 100 هزار است. در مردان 1.5 برابر بیشتر از زنان است. معمولاً 1 تا 4 هفته قبل از شروع بیماری ، در بیماران سابقه زایمان، جراحی ، واکسیناسیون ، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ، اسهال و  گاستروانتریت وجود دارد. GBS که یک شروع حاد اختلال در سیستم ایمنی است ، نوعی فلج شل است. در سندرم گیلن باره ، سیستم ایمنی بدن به سلول های سیستم عصبی خودش حمله می کند. بافت میلین ، نوعی غلاف که اعصاب را پوشانده است ، تخریب می شود. این منجر به مشکلات هدایت عصبی و علائم عصبی می شود که فرد را برای کنترل بدن خود دشوار می کند. از آنجا که این یک بیماری پیشرونده است ، تشخیص زودرس و درمان بسیار مهم است.

سندرم گیلن باره

بیماری سندرم گیلن باره چیست؟

اگرچه تحقیقات در مورد علت بیماری GBS ادامه دارد ، اما هنوز علت این بیماری به روشنی مشخص نشده است  در این بیماری سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به سیستم عصبی خودی می کند. با بی حسی و سوزن سوزن شدن شروع شده، این بیماری به سرعت گسترش می یابد و ممکن است خطری برای زندگی ایجاد کند. بنابراین ، بیمار باید فوراً به متخصص مراجعه کند و باید در اسرع وقت درمان آغاز شود. سندرم گیلن باره ناگهان با بی حسی متقارن در بازوها و پاها شروع می شود. اگرچه گاهی اوقات بی حسی در مراحل اولیه بیماری با ضعف همراه است ، اما اغلب در روزهای بعدی احساس ضعف اضافه می شود. شکایت در این مرحله ممکن است با مشکل بلع و تنفس و فلج صورت همراه باشد. بی حسی و ضعف در بازوها و پاها ممکن است به صورت منطقه ای افزایش یابد. GBS ، که خیلی سریع پیشرفت می کند ، طی حدود چهار هفته حداکثر پیشرفت را انجام می دهد. تقریبا نیمی از بیماران قادر به راه رفتن نیستند و 1 از 3 نفر نیز به پشتیبانی تنفسی نیاز دارند. تقریباً نیمی از بیماران به طور کامل بهبود می یابند ، حتی اگر علائمی مانند افت فشار خون ، فشار خون بالا و آریتمی وجود داشته باشد. میزان آسیب عصبی  دائمی و میزان مرگ و میر بین 6 تا 17 درصد است. سندرم گیلن باره با توجه به خصوصیات بالینی ، پاتولوژیک و الکتروفیزیولوژیک بیمار به چهار گروه تقسیم می شود.

علائم بیماری سندرم گیلن باره چیست؟

GBS ، که دارای یک تصویر بالینی با ضعف عضلانی و سکته مغزی است ، ممکن است پس از بسیاری از عفونت ها رخ دهد. با علائمی مانند بی حسی ،  از دست دادن رفلکس،  سوزن سوزن شدن و ضعف در سیستم عصبی شروع می شود و به سرعت پیشرفت می کند. علائم بیماری که سیستم عصبی مرکزی از جمله مغز و نخاع در آن آسیب دیده است به شرح زیر است:

  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست ، بازو ، مچ و انگشتان هر دو دست
  • سوزن سوزن متقارن یا بی حسی در پا ، مچ پا و انگشتان
  • اختلالات حسی
  • مشکل در راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها
  • فشار خون پایین یا بالا
  • مشکلات تنفسی
  • مشکل در ادرار کردن و نگه داشتن
  • مشکلات ریتم قلب
  • مشکل در بلع
  • اختلال در گفتار

سندرم گیلن باره2

دلایل GBS چیست؟

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث سندرم گیلن باره می شود ، اما مطالعات هنوز ادامه دارد. GBS ، یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود بدن به سیستم عصبی خودی حمله کرده و سلول های عصبی و غلاف میلین را تغییر شکل دهد ، معمولاً پس از عفونت های ویروسی یا باکتریایی رخ می دهد. در GBS که نوعی بیماری عصبی نادر است، اعصابی که از ستون فقرات خارج می شوند و باعث انتقال حسی و حرکتی به تمام نقاط بدن می شوند با مکانیسم دفاعی خود بدن تخریب می شوند. در نتیجه بسیاری از اختلالات بسته به سیستم عصبی ایجاد می شوند. اگرچه تقریباً در تمام گروه های سنی رخ می دهد ، اما شیوع این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد. کامپیلوباکتر ژژونی ، هلیکوباکتر پیلوری و مایکوپلاسما پنومونیه که معمولاً در دستگاه گوارش وجود دارند از علل شایع بروز GBS هستند. بسیار نادر ، GBS پس از واکسیناسیون نیز دیده می شود. حدود 30 روز طول می کشد تا علائم پیشرفت کند.

GBS چگونه تشخیص داده می شود؟

در سندرم گیلن باره که یک بیماری عصبی است، تاریخچه بیمار ابتدا توسط  متخصص به تفصیل مورد سؤال قرار می گیرد. سپس معاینه جسمی و عصبی انجام می شود. از آزمایشات آزمایشگاهی و آزمایشات الکتروفیزیولوژیکی برای کمک به تشخیص استفاده می شود. این روش ها شامل الکترومیوگرافی ، به اختصار EMG است. در این روش ، میزان هدایت عصب ، دیمیلیناسیون  یعنی آسیب میلین معروف به غلاف عصبی ، آسیب آکسون ، آسیب عصبی و بلوک های هدایت کننده زیر سوال می رود. مایع مغزی نخاعی گرفته شده توسط سوراخ کمر مورد بررسی قرار می گیرد. میزان پروتئین و سلول های موجود در مایع ارزیابی می شود. پس از ارزیابی وضعیت بیمار ، تشخیص توسط متخصص انجام می شود و درمان مناسب ترتیب می یابد.

روش های درمانی GBS چیست؟

تنفس ، نبض و فشار خون بسته به شرایط بیماری به طور مرتب در بیماران تحت درمان با GBS انجام می شود. اقدامات جدی برای جلوگیری از وخیم شدن وضعیت بیمار و انتقال عفونت های احتمالی انجام می شود. اگر بیمار در تنفس مشکل داشته باشد ، به یک دستگاه تنفس مصنوعی وصل شده و تنفس وی تنظیم می شود.

Source: www.medicalpark.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: