علت درد لگن سمت راست در زنان چیست

علت درد لگن سمت راست در زنان چیست

علت درد لگن سمت راست در زنان

 

علت درد لگن سمت راست در زنان، می تواند دلابل بسیاری داشته باشد از جمله دیسک کمر ، سیاتیک ، سندرم روده تحریک پذیر ، سیستیت بینابینی ، علل اسکلتی عضلانی ، آسیب دیدگی و درد لگن و باسن ، نکروز یا سیاه شدن استخوان لگن و غیره که در ادامه مقاله با تمامی آن ها آشنا خواهید شد.

علت درد لگن سمت راست در زنان چیست

درد لگن چیست؟

1/20

اگر در زیر ناف و بالای پاها درد دارید، درد لگن محسوب می شود. این درد ممکن است به گونه ای باشد که تیر کشیدن درد لگن تا انتهای پا را تجربه کنید. می تواند ناشی از چیزهای زیادی باشد. ممکن است نشانه بی ضرری باشد که شما بارور هستید، یک اختلال گوارشی یا یک علامت قرمز است که باید به بیمارستان بروید.

آپاندیسیت

2/20

اگر درد شدیدی در قسمت پایین سمت راست شکم دارید، استفراغ می کنید و تب دارید، ممکن است آپاندیسیت باشد. اگر این علائم را دارید، به اورژانس مراجعه کنید. آپاندیس عفونی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. اگر بترکد، می تواند عفونت را در داخل بدن شما پخش کند. این می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

3/20

آیا درد شکم، گرفتگی عضلات، نفخ، و اسهال یا یبوست دارید که مدام عود می کند؟ برای پی بردن به مشکل با پزشک خود صحبت کنید. می تواند IBS باشد که گاهی اوقات کولون اسپاستیک نامیده می شود. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می شود. تغییرات رژیم غذایی، مدیریت استرس و داروها ممکن است کمک کننده باشد.

درد میانی (تخمک‌گذاری دردناک)

4/20

آیا تا به حال احساس لرزش دردناکی بین دوره های قاعدگی کرده اید؟ ممکن است احساس کنید بدنتان تخمک گذاری می کند. وقتی این کار را انجام می دهید، تخمدان یک تخمک همراه با مقداری مایع و خون آزاد می کند. می تواند باعث تحریک شود. این احساس  mittelschmerz نامیده می شود – آلمانی به معنای “وسط” و “درد”. این به این دلیل است که در اواسط چرخه ماهانه شما اتفاق می افتد. درد ممکن است ماه به ماه تغییر کند. مضر نیست و معمولا در عرض چند ساعت از بین می رود.

دردهای قاعدگی

5/20

معمولاً می توانید این گرفتگی ها را در قسمت پایین شکم یا پشت خود احساس کنید. آنها معمولاً 1 تا 3 روز طول می کشند. چرا درد هر ماه، رحم شما پوششی از بافت ایجاد می کند. آنجاست که جنین می تواند لانه گزینی و رشد کند. اگر باردار نشوید، پوشش داخلی آن در طول دوره قاعدگی شما می شکند و ریزش می کند. هنگامی که رحم سفت می شود تا آن را بیرون بیاورد، دچار گرفتگی می شوید. برای تسکین درد، پد گرم کننده و مسکن های بدون نسخه را امتحان کنید. ورزش و تنش زدایی نیز می تواند کمک کننده باشد. همچنین می توانید در مورد درد PMS با پزشک خود صحبت کنید. برخی از قرص های ضد بارداری یا داروهای ضد افسردگی ممکن است کمک کنند.

حاملگی خارج رحمی

6/20

این زمانی اتفاق می افتد که جنین در جایی خارج از رحم لانه گزینی می کند و شروع به رشد می کند. این معمولا در لوله های فالوپ اتفاق می افتد. درد یا گرفتگی شدید لگن (به ویژه در یک طرف)، خونریزی واژینال، حالت تهوع و سرگیجه از علائم هستند. فورا کمک پزشکی دریافت کنید. این یک اورژانس تهدید کننده زندگی است.

بیماری های جنسی

7/20

درد لگن علامت هشدار دهنده برخی از بیماری های مقاربتی است. دو مورد از شایع ترین آنها کلامیدیا و سوزاک هستند (در اینجا با میکروسکوپ نشان داده شده است). شما اغلب هر دو را در یک زمان دریافت می کنید. آنها همیشه علائم ایجاد نمی کنند. اما وقتی این کار را انجام می‌دهند، ممکن است هنگام ادرار کردن، درد، خونریزی بین قاعدگی و ترشحات غیر طبیعی واژن داشته باشید. به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین مهم است که شریک زندگی خود را بررسی و درمان کنید تا عفونت را به جلو و عقب منتقل نکنید.

بیماری التهابی لگن

8/20

این یکی از عوارض بیماری های مقاربتی است. این عامل شماره 1 قابل پیشگیری ناباروری در زنان است. می تواند باعث آسیب دائمی به رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ شود. درد شکم، تب، ترشحات غیرطبیعی واژن و درد در حین رابطه جنسی یا ادرار می‌تواند از علائم باشد. برای جلوگیری از آسیب، فورا آن را درمان کنید. با آنتی بیوتیک درمان می شود. در موارد شدید، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید. شریک زندگی خود را نیز تحت درمان قرار دهید.

کیست های تخمدان

9/20

تخمدان ها هنگام تخمک گذاری تخمک را آزاد می کنند. گاهی اوقات یک فولیکول برای آزاد کردن تخمک باز نمی شود. یا بعد از این کار دوباره بسته می شود و با مایع متورم می شود. این باعث ایجاد کیست تخمدان می شود. آنها معمولا بی ضرر هستند و خود به خود از بین می روند. اما ممکن است باعث درد لگن، فشار، تورم و نفخ شوند. و اگر کیست بترکد یا بپیچد، می تواند باعث درد ناگهانی و شدید شود و شما را به اورژانس بفرستد. پزشکان می توانند آنها را در طول معاینه لگن یا سونوگرافی تشخیص دهند.

فیبروئید رحم

10/20

اینها روی دیواره رحم یا داخل آن رشد می کنند. در حالی که گاهی اوقات آنها را تومورهای فیبروم می نامند، سرطانی نیستند. فیبروم در زنان 30 تا 40 ساله شایع است. معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند. اما برخی از زنان ممکن است فشار در ناحیه شکم، کمردرد، پریودهای سنگین، رابطه جنسی دردناک یا مشکل باردار شدن داشته باشند. اگر به درمان هایی برای کوچک کردن یا حذف آنها نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

اندومتریوز

11/20

در برخی از زنان، بافتی در خارج از رحم رشد می کند که شبیه بافتی است که رحم را می پوشاند. این می تواند در تخمدان ها، لوله های فالوپ، مثانه، روده ها و سایر قسمت های بدن اتفاق بیفتد. زمانی که زمان پریود شما فرا می رسد، این توده های بافت تجزیه می شوند. اما بافت راهی برای خروج از بدن ندارد. در حالی که این به ندرت خطرناک است، می تواند باعث ایجاد درد و ایجاد بافت اسکار شود که ممکن است باردار شدن را سخت کند. چندین گزینه درمانی وجود دارد. داروهای ضد درد، قرص های ضد بارداری، هورمون هایی برای توقف پریود، جراحی با برش های کوچک و حتی هیسترکتومی (بیرون آوردن رحم) گزینه هایی هستند.

عفونت مجاری ادراری

12/20

آیا مجبورید اغلب ادرار کنید یا وقتی این کار را می کنید درد دارد؟ یا احساس می کنید مثانه تان پر است؟ ممکن است عفونت ادراری باشد. این زمانی اتفاق می افتد که میکروب ها وارد دستگاه ادراری شما شوند. درمان سریع آن می تواند از جدی شدن آن جلوگیری کند. اما اگر به کلیه ها سرایت کند، می تواند آسیب جدی ایجاد کند. علائم عفونت کلیه شامل تب، حالت تهوع، استفراغ و درد در یک طرف کمر است.

سنگ کلیه

13/20

اینها کره های نمک و مواد معدنی هستند که بدن شما سعی می کند از طریق ادرار از شر آنها خلاص شود. آنها می توانند به کوچکی یک دانه شن یا به بزرگی یک توپ گلف باشند. و پسر می توانند صدمه ببینند! ممکن است ادرار شما در اثر خون صورتی یا قرمز شود. اگر فکر می کنید سنگ کلیه دارید به پزشک مراجعه کنید. بیشتر آنها خود به خود از سیستم شما خارج می شوند، اما برخی نیاز به درمان دارند. حتی اگر به خودی خود منتقل شوند، پزشک می تواند با داروهای ضد درد کمک کند و به شما می گوید که مقدار زیادی آب بنوشید.

سیستیت بینابینی (IC)

14/20

این وضعیت باعث درد مداوم می شود و مربوط به التهاب مثانه است (در اینجا نشان داده شده است). این بیماری در زنان 30 تا 40 ساله بیشتر دیده می شود. پزشکان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد. افراد مبتلا به IC شدید ممکن است نیاز به ادرار کردن چندین بار در ساعت داشته باشند. همچنین ممکن است فشار بالای ناحیه شرمگاهی، درد هنگام ادرار کردن و درد در حین رابطه جنسی احساس کنید. اگرچه این می تواند یک بیماری طولانی مدت باشد، اما راه هایی برای کاهش علائم و جلوگیری از عود وجود دارد.

افتادگی لگن

15/20

با افزایش سن، ممکن است این اتفاق بیفتد. مثانه یا رحم شما در موقعیت پایین تری قرار می گیرد. این معمولا یک مشکل جدی برای سلامتی نیست، اما می تواند ناراحت کننده باشد. ممکن است روی دیواره واژن فشاری احساس کنید یا قسمت پایین شکم شما احساس پر بودن کند. همچنین ممکن است احساس ناراحتی در کشاله ران یا کمر ایجاد کند و رابطه جنسی را آزار دهد. ورزش‌های خاص مانند کگل یا جراحی ممکن است کمک کند.

سندرم احتقان لگن

16/20

همه ما رگ های واریسی در پاها را دیده ایم. (این تصویر یکی در قسمت بالای ران است.) گاهی اوقات ممکن است در لگن نیز اتفاق بیفتد. هنگامی که خون در رگ ها برگشت می کند، آنها متورم و دردناک می شوند. این به عنوان سندرم احتقان لگن شناخته می شود. این وضعیتی است که تشخیص و درمان آن دشوار است. وقتی می‌نشینید یا می‌نشینید، درد شدیدتری دارد. دراز کشیدن ممکن است احساس بهتری داشته باشد. اما از آنجایی که بهترین درمان هنوز مشخص نیست، باید با پزشک خود کار کنید تا بدانید چه گزینه هایی وجود دارد و آنچه برای شما مفید است را بیابید.

بافت اسکار

17/20

اگر جراحی یا عفونت داشته‌اید، ممکن است درد مداومی از آن داشته باشید. چسبندگی ها نوعی بافت اسکار در داخل بدن شما هستند. آنها بین اندام ها یا ساختارهایی تشکیل می شوند که قرار نیست به هم متصل شوند. چسبندگی در شکم شما بسته به جایی که هستند می تواند باعث درد و سایر مشکلات شود. در برخی موارد، ممکن است برای خلاص شدن از شر آنها به یک روش یا جراحی نیاز داشته باشید.

ولوودینیا

18/20

آیا هنگام دوچرخه سواری یا رابطه جنسی درد دارد؟ اگر اطراف دهانه واژن شما می سوزد، نیش می زند یا ضربان دارد، ممکن است این باشد. احساسات می توانند ادامه داشته باشند یا بیایند و بروند. قبل از تشخیص این موضوع، پزشک سایر علل را رد می کند. این ناشی از عفونت نیست گزینه های درمانی از دارو تا فیزیوتراپی متغیر است.

رابطه جنسی دردناک

19/20

این می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. اکثرا قابل درمان هستند. ممکن است عفونت واژن باشد یا فقط ممکن است نیاز به روغن کاری بیشتری داشته باشید. نام پزشکی دیسپارونی است. گاهی اوقات درد بعد از درمان جنسی بهتر می شود. این نوع گفتار درمانی می تواند بر تعارضات درونی در مورد رابطه جنسی یا سوء استفاده قبلی تمرکز کند.

درد مزمن لگن

20/20

اگر دردی دارید که حداقل 6 ماه طول بکشد، مزمن در نظر گرفته می شود. ممکن است آنقدر بد باشد که خواب، شغل یا روابط شما را مختل کند. به پزشک خود مراجعه کنید. بیشتر شرایطی که پوشش داده ایم با درمان بهتر می شوند. گاهی اوقات، حتی پس از آزمایش های زیاد، علت درد لگن یک راز باقی می ماند. اما پزشک همچنان می تواند به شما کمک کند تا راه هایی برای احساس بهتر پیدا کنید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: