دلیل درد مچ پا و پاشنه: گرفتگی مچ پا و 7 نکته برای سلامتی

دلیل درد مچ پا و پاشنه: گرفتگی مچ پا و 7 نکته برای سلامتی

دلیل درد مچ پا چیست؟ کلسیفیکاسیون مچ پا، که راه رفتن را در گروه سنی بالاتر دشوار می کند ، یکی از علت های درد مچ پا است که شایع بوده و به طور مکرر مشاهده می شود. مچ پا ، از جمله مفاصلی که بیشتر از همه وزن بدن را تحمل می کند ، با خطرات بسیاری روبروست.  افراد جوان و میانسال ممکن است مشکلات مکرر در مچ پا را تجربه کنند ، زیرا در زندگی روزمره فعال تر هستند. پیچ خوردگی پا وضعیتی است که اغلب  ورزشکاران با آن روبرو می شوند.  استفاده از کفش پاشنه بلند ، به ویژه در خانم ها ، می تواند باعث ایجاد پپیچ خوردگی های جدی شود.

برای ناراحتی های مچ پا جراحی آرتروسکوپی بدون باز کردن بریدگی های بزرگ قابل مداخله است. به همین دلیل ، زمان بهبود نیز کوتاه می شود. این هم راحتی بسیار خوبی را برای بیماران فراهم می کند. در ورزشکاران وضعیت نامناسب و بارگیری روی مچ پا ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند. پوشیدن کفش نامناسب نیز می تواند صدمات جدی ایجاد کند.

علت درد مچ پا

کفش پاشنه دار دشمن مچ پا است:

بيماري هايي از قبيل درد پاشنه پا ، درد در استخوان هاي شانه ، ناهنجاري انگشت شست ، آسيب هاي رباط در مچ پا ، شكستگي و ضايعات غضروف به ويژه در خانم هايي كه از کفش پاشنه بلند به طور مداوم استفاده مي كنند مشاهده می شود. برخی از آنها فقط با روش های جراحی قابل درمان هستند.

درمان باید متناسب با فرد انجام شود:

در گروه سنی جوان و متوسط؛ پیچ خوردگی مچ پا ، صدمات رباط ، شکستگی های مچ پا ، آسیب دیدگی تاندون آشیل و صدمات غضروف شایع تر است. وقتی گروه های سنی با سطح فعالیت پایین تر را مشاهده می کنیم ، با بیماری هایی مانند آرتروز مچ پا و التهاب بافت های نرم ایجاد کننده مفصل مواجه می شویم. درمان مچ پا باید بصورت جداگانه و متناسب با فرد انجام شود. درمان کلسیفیکاسیون مچ پا ، که بیشتر در گروه سنی بالاتر مشاهده می کنیم ، با روش های غیر جراحی نیز ممکن است.

علت درد مچ پا 2

7 قدم برای سلامتی مچ پا:

برای حفظ سلامتی مچ پای خود به نکات زیر توجه کنید:

  • بدون توجه به هر ورزشی ، ورزش را بدون گرم کردن بدن شروع نکنید.
  • برای اینکه ماهیچه ها در حالت خود قرار بگیرند ، تمرینات کششی و تقویتی منظم انجام دهید.
  • کفش هایی را انتخاب کنید که برای ساختار پا و ورزشی که انجام می دهید مناسب باشد.
  • اگر فردی هستید که مرتباً در حال پیاده روی یا دویدن هستید ، کف کفش خود را بارها و بارها چک کنید و در صورت لزوم کفش خود را عوض کنید.
  • از حرکاتی مانند پریدن و دویدن در مکان ها و زمین هایی که قبلاً تجربه نکرده اید ، خودداری کنید و مراقب باشید.
  • اگر قبلا آسیب دیدگی مچ پا مانند پیچ خوردگی داشتید ، از بانداژ و بریس مچ پا یا اسپلینت استفاده کنید تا از تکرار آن جلوگیری کنید.
  • برای جلوگیری از افتادن در هوای بارانی ، برفی و یخی ، دست های خود در جیب راه نروید.

مواردی که باعث درد مچ پا می شود چیست؟

  • شروع ورزش بدون گرم کردن بدن
  • ورزش نادرست
  • انجام ندادن حرکات کششی تقویت کننده مچ پا
  • استفاده مکرر از کفش هایی پاشنه بلند که برای ساختار پا مناسب نیستند
  • در حرکاتی مانند دویدن و بالا و پایین رفتن از پله ها ، فشار ناگهانی به مچ پا
  • عدم انتخاب کفش مناسب برای ساختار پا و نوع ورزش در هنگام انجام ورزش
  • تغذیه نادرست. این عادت از یک طرف منجر به چاقی که دشمن مچ پا است می شود و از طرف دیگر سبب از بین رفتن خصوصیات آناتومیکی کلیه بافت ها و ساختارها مانند استخوان ، غضروف ، تاندون و رباط می شود.
  • طولانی مدت سرپا ماندن. هر چه بیشتر سرپا بمانیم میزان تحمل بار مفاصل بیشتر می شود. با افزایش بار مفاصل ، به اصطلاح دژنراسیون در ساختار غضروف در سنین پایین اتفاق می افتد.
  • سیگار کشیدن. از آنجا که استعمال دخانیات روی سیستم گردش خون تأثیر منفی می گذارد ، باعث انقباض و اختلال در رگ ها می شود. همچنین در تمام بافت ها مانند تاندون ها ، غضروف ها ، استخوان ها و عضلات بهبود را کند می کند.

علت درد مچ پا 3

اگر درد در عرض چند روز از بین نرفت ، مراقب باشید!

درمان به موقع برای مشکلات مچ پا بسیار مهم است. زیرا هنگامی که معالجه به تأخیر افتد ، مشکل پاها بیشتر پیشرفت می کند و می تواند به مشکلی تبدیل شود که بر کیفیت زندگی ، مانند شکستگی های استرس تأثیر بگذارد ، و حتی آسیب دائمی به همراه داشته باشد. اگر درد مچ پا بعد از چند روز استراحت از بین نرود ، اگر شدید باشد ، اگر تورم ، افزایش حرارت یا قرمزی در مچ پا وجود داشته باشد ، لازم است که به یک متخصص مراجعه کنید.

Source: www.hthayat.haberturk.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: