علت درد گردن و شانه سمت راست و چپ چیست: گردن درد و کتف درد

علت درد گردن و شانه سمت راست و چپ چیست: گردن درد و کتف درد

درد گردن و شانه معمولا با هم اتفاق می افتد. این ترکیب گردن درد و کتف درد می‌تواند به‌ویژه چالش‌ برانگیز باشد زیرا هم گردن و هم شانه‌ها ممکن است تحرک کمتری داشته باشند، که می‌تواند بر فعالیت‌های روتین بیشتر از زمانی که فقط گردن یا شانه‌ها درگیر هستند تأثیر بگذارد.

علت درد گردن و شانه چپ و راست

درد گردن و شانه را چگونه احساس می کنید؟

درد گردن و شانه ممکن است به طور ناگهانی، به عنوان مثال، پس از آسیب، یا به تدریج شروع شود. بسیاری از افراد مبتلا به درد گردن و شانه یک یا چند مورد از موارد زیر را دارند:

  • ناراحتی یا درد مبهم، که ممکن است بین گردن و شانه موضعی باشد یا در ناحیه وسیع‌تری در اطراف شانه و یا پشت گردن پخش شود.
  • درد شدید یا شوک مانند که ممکن است بیاید و برود، احتمالاً در شانه یا بازو و یا دست.
  • سفتی و کاهش دامنه حرکتی در گردن و شانه ها، که ممکن است توانایی چرخش سر یا بالا بردن بازو را محدود کند.
  • حساسیت در گردن یا شانه ها که با فشار بدتر می شود (این نقاط حساس گاهی اوقات نقاط ماشه ای نامیده می شوند)
  • گزگز، بی حسی و یا ضعف که می تواند شانه ها، بازوها و یا دست ها را تحت تاثیر قرار دهد.

در برخی موارد، درد گردن و شانه ممکن است با انجام برخی فعالیت‌ها، مانند چرخاندن سر به پهلو، بالا بردن سر، یا ورزش کردن، تشدید شود. برای دیگران، درد ممکن است در هنگام استراحت بدتر شود، مانند زمانی که نشسته اید یا سعی می کنید بخوابید.

دلایل درد گردن و شانه و کتف

گردن و شانه ها و کتف به بسیاری از اعصاب، عروق خونی، ماهیچه ها و سایر بافت ها متصل هستند. مشکل در گردن می تواند باعث درد شانه شود و بالعکس. برخی از بیومکانیک های اساسی که می توانند به درد گردن و شانه کمک کنند عبارتند از:

ضعف عضلانی: آسیب یا التهاب عضلات گردن یا شانه ها می تواند باعث درد و سفتی شود. گاهی اوقات، زمانی که یک عضله سفت یا ناکارآمد می شود، عضلات اطراف ممکن است به کار بیشتری نیاز داشته باشند و درد کنند. بافت های همبند ماهیچه ها (فاسیا)، تاندون ها یا رباط ها نیز ممکن است آسیب دیده یا ملتهب شوند، که ممکن است درد را به نواحی مجاور ارجاع دهد.

فشرده شدن یا التهاب عصب: هنگامی که یک عصب در گردن فشرده یا ملتهب می شود، می تواند منجر به درد در شانه، بازو و یا دست شود. به همین ترتیب، یک عصب فشرده یا ملتهب در شانه ممکن است درد را به گردن منتقل کند. 1 شبکه بازویی، گروهی از اعصاب که از گردن و پشت سر می گذرد، می تواند در انواع دردهای گردن و شانه نقش داشته باشد.

فشرده شدن عروق: اگر رگ های خونی بین گردن و شانه ها منقبض شوند، این می تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد و باعث درد یا تورم شود.
بسیاری از عوامل دیگر مانند استرس یا اضطراب ممکن است در ایجاد درد گردن و شانه نقش داشته باشند. گاهی اوقات، درد گردن و شانه ممکن است بیش از یک علت یا علت داشته باشد.

تشخیص درد گردن و شانه و کتف

اگر هر یک از موارد زیر درست است، از نظر درد گردن و شانه و درد بین دو کتف به دنبال ارزیابی پزشکی باشید:

  • درد چند هفته طول می کشد
  • درد در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند
  • بی حسی یا ضعف وجود دارد

فقط یک متخصص پزشکی آموزش دیده می تواند تشخیص دقیق بدهد. پس از تشخیص دقیق علت خاص درد گردن و شانه، می توان یک برنامه درمانی موثر را آغاز کرد.

علت درد گردن و شانه چیست؟

 

وقتی گردن و شانه درد یا به عبارتی گردن درد و کتف درد باهم اتفاق می افتد، ممکن است برخی افراد گردن درد را آزاردهنده تر بدانند. برای دیگران، درد شانه ممکن است دردناک تر باشد یا فعالیت بیشتر را محدود کند. بسته به علت درد، درد گردن و شانه ممکن است در طول فعالیت های مختلف متناوب باشد و گاه سبب درد گردن سمت چپ و راست می شود.
در اینجا برخی از علل احتمالی درد گردن و شانه که همزمان رخ می‌دهند، آورده شده است.

علل شایع درد گردن و شانه

برخی از شایع ترین علل درد گردن و شانه عبارتند از:

 

فتق دیسک گردن

هنگامی که لایه بیرونی سخت دیسک گردن (آنولوس فیبروزوس) پاره شده یا تا حدی پاره می شود و لایه داخلی نرم (نوکلئوس پالپوزوس) شروع به نشت می کند، ریشه عصبی مجاور می تواند ملتهب و دردناک شود. اگر دیسک در قسمت تحتانی ستون فقرات گردنی فتق کرده باشد، درد رادیکولار در ناحیه شانه ممکن است با درد در گردن همراه باشد.

سرطان دهانه رحم

انحطاط ستون فقرات گردنی که اسپوندیلوز گردنی نیز نامیده می‌شود، می‌تواند شامل استئوآرتریت گردن، بیماری دیسک گردن و سایر شرایط تخریبی ستون فقرات باشد. همانطور که ستون فقرات با افزایش سن شروع به زوال می کند، ممکن است یک یا چند سوراخ بین مهره ای (روزنه های استخوانی که اعصاب نخاعی از کانال نخاع خارج می شوند) کوچکتر شوند که به آن تنگی تنگی می گویند. با فضای کمتر، عصب نخاعی ممکن است فشرده یا ملتهب شود و باعث گسترش درد از گردن به شانه شود.

فشار عضلانی

چندین ماهیچه مانند کتف به گردن و شانه ها متصل هستند. هنگام فشار دادن بر روی یکی از این عضلات، درد و سفتی هم در گردن و هم در شانه ها احساس می شود. حتی در مواردی که کشیدگی عضلانی فقط در گردن یا شانه ها اتفاق می افتد، می توان درد را به ناحیه اطراف بدن ارجاع داد.

آسیب شلاقی گردن و ضربه به سر

هنگامی که این برخورد باعث خم شدن گردن به طرفین می شود، اعصاب بین گردن و شانه ممکن است بیش از حد کشیده شوند و باعث آسیب نیش شوند. آسیب ناشی از گاز گرفتگی که به آن مشعل نیز می گویند، معمولاً منجر به درد شوک مانند در بازو می شود و ممکن است شامل گزگز، ضعف یا بی حسی نیز باشد. گزش ها معمولا به سرعت از بین می روند، اما ممکن است طولانی تر شوند. حوادث ورزشی مانند بازی فوتبال یا هاکی یکی از شایع ترین علل آسیب ناشی از نیش است.
گاهی اوقات، گردن درد و کتف درد می تواند بیش از یک علت داشته باشد. به عنوان مثال، یک آسیب تروماتیک، مانند تصادف رانندگی یا سقوط از نردبان، می تواند باعث فتق دیسک، شکستگی و کشیدگی عضلانی شود که همگی به درد گردن و شانه کمک می کنند.

سایر علل درد گردن و شانه

برخی از علل کمتر شایع درد گردن و شانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

سندرم قفسه سینه

این وضعیت زمانی رخ می دهد که اعصاب و/یا رگ های خونی در خروجی قفسه سینه (ناحیه کوچک بین دنده فوقانی و استخوان ترقوه) فشرده می شوند. سندرم اگزوکرین معمولاً باعث درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف در شانه و/یا بازو می شود. همچنین ممکن است با گردن درد همراه باشد. هنگامی که سندرم خروجی قفسه سینه توسط رگ های خونی فشرده ایجاد می شود، ممکن است به دلیل گردش خون ضعیف احساس درد سرد یا گرم در گردن داشته باشید. هنگامی که اعصاب تحت فشار قرار می گیرند، ممکن است گزگز یا بی حسی در گردن احساس شود.

نوریت بازویی یا التهاب بازو

هنگامی که التهاب یا آسیب به شبکه بازویی (گروهی از اعصاب که از قسمت تحتانی گردن و قسمت بالایی پشت از شانه عبور می کنند) رخ می دهد، به آن نوریت بازویی می گویند. این وضعیت معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود، مانند درد شدید یا شوک الکتریکی. در حالی که درد نوریت بازویی معمولا در یک طرف بدن در شانه یا بازو احساس می شود، ممکن است در گردن نیز احساس شود. گزگز، بی حسی و/یا ضعف در شانه، بازو یا دست نیز ممکن است رخ دهد.

سندرم درد دهانه رحم یا میوفاشیال

این وضعیت، به دلایل نامشخص، شامل نقاط ماشه ای دردناک در عضلات گردن و فاسیا (بافت همبند) می شود. هنگامی که یک نقطه ماشه ای در گردن فشار داده می شود، ممکن است درد را به شانه یا سایر مناطق مجاور منتقل کند.

 

آرتروز شانه

آرتروز شانه و شکستگی غضروف محافظ در مفصل شانه می تواند منجر به درد و التهاب شود. تغییرات دژنراتیو در مفصل شانه نیز می تواند باعث فشار روی عصب شود که می تواند باعث گردن درد و کتف درد شود.

فیبرومیالژیا

این سندرم معمولاً شامل درد، خستگی و نقاط درد گسترده است و اغلب با مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی یا اضطراب همراه است. درد میوفاشیال اغلب با نقاط ماشه ای همراه است که ممکن است در قسمت های مختلف بدن، به ویژه در گردن و شانه ها قرار گیرند. نقاط ماشه ای ممکن است نرم یا سفت به نظر برسند و هنگام فشار دادن ممکن است به درد به نواحی مجاور اشاره کنند.
دلایل بسیاری دیگر برای درد گردن و شانه وجود دارد. اگر درد گردن یا شانه بیش از یک یا دو هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد با علائم و نشانه های آزاردهنده ای مانند ضعف، بی حسی، سرگیجه، حالت تهوع یا مشکلات هماهنگی همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: