نحوه شناسایی و درمان درد در کمر، باسن و پا

اگر تا به حال درد عصبی در باسن خود داشته اید ، دقیقاً می دانید چه احساسی دارد، احساسی دردناک! این می تواند نوعی درد نسبتاً خفیف و دردناک مانند گرفتگی عضلات باشد همچنین می تواند یک درد شدید همراه با احساس کشیده شدن (در اصطلاح می گوییم درد تیر می کشد) باشد.

ممکن است درد در باسن شما در یک نقطه باشد یا ممکن است در از باسن تا کشاله ران شما کشیده شود. در هر صورت این درد آنقدر اذیت کننده است که نمی گذارد به موضوعی جز آن فکر کنید!

پزشک شما با آزمایش ها و بررسی ها متوجه علت درد می شود. هنگامی که پزشکتان تشخیص داد که کدام عصب تحت فشار است ، به شما یاد می دهد که چگونه درد را کنترل کنید و به فعالیت های عادی روزانه خود برگردید.

شایع ترین علت درد عصبی کمر، باسن و پا

محتمل ترین علت درد عصبی در باسن و پاها – همراه با بی حسی ، سوزن سوزن شدن یا حتی ضعف – وضعیتی است به نام سیاتیک . ممکن است هنگامی که قسمتی از عصب سیاتیک در نزدیکی کانال نخاع شما آسیب دیده است ، این درد را احساس کنید.

شایع ترین علت سیاتیک فتق دیسک است که به آن دیسک لغزش نیز گفته می شود. ستون فقرات شما شامل یک سری از استخوانهای فردی به نام مهره است.

یک مایع لاستیکی مانند به نام دیسک بین هر ستون مهره ای قرار دارد. اگر در بین برخی از این مهره ها مایعی که وجود دارد به پوشش بیرونی فشار آورد به آن فتق دیسک می گویند.

این می تواند به اعصاب اطراف فشار وارد کند و باعث ضعف ، سوزن سوزن شدن و درد شود. اگر فتق دیسک شدید باشد ، می تواند منجر به درد در باسن شما شود که این می تواند پاهای شما را نیز اذیت کند.

شانس ابتلا به فتق دیسک با افزایش سن افزایش می یابد ، زیرا دیسک ها به مرور زمان خراب یا تخریب می شوند.

علل دیگر

چند علت دیگر می تواند باعث ایجاد سیاتیک شود. در اینجا متداول ترین علت ها گفته شده:

  • تنگی کانال نخاعیاین در حالی است که کانال ستون فقرات شما بتدریج باریک می شود و فشار به نخاع و ریشه های عصبی در داخل وارد می شود. تعدادی از مشکلات می تواند باعث تنگی نخاع شود ، اما شایع ترین آن آرتروز است.
  • سندرم پیریفورمیس. شما عضله ایی دارید که از ستون فقرات تحتانی شما تا بالای استخوان ران شما حرکت می کند ، یعنی استخوان بزرگی که در ران شما است. اگر این عضله پیرفورمیس روی عصب سیاتیک شما فشار بیاورد ، که مسیری از نخاع شما به سمت پایین باسن و قسمت پشت هر پا است ، می تواند باعث درد و بی حسی شود.
  • اسپوندیلولیستزیس. این مشکل درد شدیدی را ایجاد می کند. شکستگی یکی از مهره ها باعث می شود که آن مهره از حالت خود در ستون فقرات خارج شود. این می تواند بر روی عصب سیاتیک یا عصب دیگری در ستون فقرات فشار وارد کرده و باعث ایجاد درد جدی شود.
  • سندرم گلوتئال عمیق (DGS) درد عمیق در باسن می تواند نتیجه گرفتار شدن عصب سیاتیک در فضای گلوتئال باشد. در این شرایط ماهیچه ها ، رگ های خونی و پوست شما روی اعصاب شما فشار می آورد و باعث ایجاد درد شدید می شود ، همچنین ممکن است احساس سوزن شدن یا بی حسی شود.

نحوه شناسایی

ممکن است شما نتوانید به طور مشخص بگویید که درد در باسن شما یا درد در قسمت تحتانی کمر است. همانطور که معلوم است ، عصبی که در لگن شما درگیر می شود ممکن است باعث ایجاد درد در کشاله ران یا پا شود. بنابراین دردی که در باسن خود تجربه می کنید می تواند از جایی دیگر شروع شود.

معاینه توسط پزشک بهترین روش برای تعیین محل درد است. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند اسکن MRI را انجام دهد تا مشخص کند چه عصبی تحت فشار قرار دارد.

علائم درد عصبی کمر ، باسن و پا

ممکن است شما و یک دوست هر دو مبتلا به سیاتیک و درد عصب باشید اما ممکن است درد را به روشهای کاملاً متفاوتی تجربه کنید. برخی از علائم شایع عبارتند از:

  • احساس سوزن سوزن شدن
  • بی حسی در باسن شما که ممکن است تا قسمت پشت پاها باشد.
  • ضعف در پاها
  • درد عمیقی در باسن شما
  • دردی که در پاهای شما کشیده می شود.

برخی افراد متوجه می شوند که درد آنها هنگام نشستن ، بویژه برای مدت زمان طولانی ، بدتر می شود. پیاده روی یا انواع دیگر ورزش نیز می تواند درد را تشدید کند.

درمان خانگی کمر درد عصبی

احتمالاً مشتاق هستید که از دردی که عصب برای شما ایجاد کرده است ، و همچنین بهبود تحرک ، کمی تسکین پیدا کنید. متداول ترین روش ها شامل موارد زیر است:

گرما و یخ

اگر تا به حال صدمات مربوط به ورزش را تجربه کرده اید ، احتمالاً برای از بین بردن درد ناشی از آن از یخ یا گرما استفاده کرده اید. یخ به کاهش تورم و التهاب کمک می کند ، بنابراین ممکن است هنگام شدید شدن درد موثرتر باشد. هنگامی که این درد اولیه کمی کاهش یابد ، می توانید از یک بسته گرمایی برای استراحت ماهیچه ها استفاده کنید و احتمالاً فشار را روی عصبی که باعث درد است ، کاهش دهید.

قرص کمر درد عصبی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): بهترین قرص کمر درد عصبی، داروهای بدون درد مانند ایبوپروفن (Advil) ، ناپروکسن (Aleve) و آسپرین می توانند درد متوسط ​​را تسکین دهند.

 

درمان پزشکی کمر درد عصبی:

شل کننده های عضلانی 

پزشک شما ممکن است تجویز دارویی که باعث شل شدن عضلات شما می شود ، مانند سیکلوبنزاپرین در نظر بگیرد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی دیگر از روشهای درمانی معمول برای افرادی است که درد عصب سیاتیک را تجربه می کنند. یک متخصص فیزیوتراپی برای یادگیری تمرینات خاصی که باعث کاهش فشار بر روی عصب می شود ، با شما همکاری خواهد کرد و این باید درد را کاهش دهد.

اگر به نظر نمی رسد که این روش های درمانی به شما در مدیریت درد شما کمک کند ، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که یکی از این گزینه ها را در نظر بگیرید:

تزریق در ستون فقرات

تزریق استروئید اپیدورال می تواند التهاب عصب و دردی را که برای شما ایجاد می کند ، برطرف کند. پزشک شما داروی کورتیکواستروئید یا داروی ضد درد را به ناحیه اطراف نخاع شما تزریق خواهد کرد. اثرات ضد التهابی استروئید تا چند روز بعد شروع به کار خواهد کرد. تزریق نسبت به داروی خوراکی تهاجمی تر است ، اما آنها ایمن و مؤثر تلقی می شوند و عوارض جانبی در آن بسیار نادر است.

عمل جراحي

اگر علائم شما در حال پیشرفت است و هیچ روش دیگری اثر نمی کند ، ممکن است وقت آن باشد که یک عمل جراحی را در نظر بگیرید. نوع جراحی به وضعیت خاص شما بستگی دارد ، اما نوع معمول جراحی شامل میکرودیسکتومی و لامینکتومی است.

 

 

روش های درمان مکمل درد عصبی کمر و باسن

درمان های تکمیلی یکی دیگر از احتمالات است. در نظر بگیرید که ممکن است یکی از این گزینه ها برای شما مناسب باشد:

یوگا

اگر به دنبال روشی غیر دارویی و غیر تهاجمی برای رفع درد عصب سیاتیک خود هستید ، ممکن است به تمرین یوگا روی آورید. دریافت یوگا و فیزیوتراپی به کاهش درد مزمن کمر کمک می کنند و برخی از شرکت کنندگان حتی به داروهای کمتری نیز احتیاج داشتند.

طب سوزنی

کارشناسان گاهی اوقات توصیه می کنند که طب سوزنی را به همراه تمرینات کششی و سایر روش های درمانی امتحان کنید تا ببینید که آیا این احساس درد شما را کاهش می دهد یا خیر. اخیرا طبق بررسی های معتبر طب سوزنی اغلب به منظور تسکین درد در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند برای درمان این نوع از درد مفید باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

ماساژ

 می توانید مناطق دردناک را خودتان ماساژ دهید ، یا می توانید به دنبال یک متخصص ماساژ درمانی باشید. ماساژ هم برای بافت عمیق و هم برای بافت نرم فوایدی دارد . برخی تحقیقات حاکی از آن است که ماساژ بافت های عمیق به درمان درد کمردرد کمک می کند و می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که مایل به گرفتن NSAID نیستند یا عوارض جانبی ناخوشایندی را از آنها تجربه می کنند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

درد سیگنال بدن شما به شماست. از درد ناخوشایند و یا درد شدید در باسن خود غافل نشوید. اگر درد در حال بدتر شدن است ، یا در کنترل پاهای خود مشکل دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

یا اگر قادر به انجام فعالیتهایی نیستید که روزانه انجام می دهید ، با پزشک خود تماس بگیرید. نوعی از درمان باید بتواند به کاهش درد کمک کند.

در آخر

لازم است که بدانید چه چیزی باعث ایجاد درد می شود تا بتوانید به درمان آن بپردازید. سیاتیک یک علت بسیار شایع در ایجاد درد در باسن است. اما دلایل احتمالی دیگری برای ایجاد درد باسن وجود دارد ، بنابراین ممکن است بخواهید پزشک خود را ببینید تا دلیل اصلی را مشخص کند.

به عنوان مثال ، بورسیت اغلب به جای سیاتیک اشتباه گرفته می شود. پزشک شما قادر خواهد بود شما را معاینه کند و دریابد که دقیقا مشکل شما چیست. سپس می توانید روشهای درمانی که مناسب شما خواهد بود را بفهمید.

Source: www.healthline.com

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: