حقایقی در خصوص درد مفصلی 2022

حقایقی در خصوص درد مفصلی 2022

مفصل به اندامی که در بخش انتهایی استخوان قرار گرفته است اطلاق می شود. این عضو توانایی حرکت را به استخوان ها و اندام های بدن ارزانی می کند. از آنجا که بدون مفاصل انسان قادر به حرکت نخواهد بود می توان گفت این اندام بیش از سایر اعضای بدن مورد استفاده قرار می گیرد. همین امر موجب بروز درد مفصلی می شود.

در واقع، درد مفصلی یکی از شایع ترین درد هایی است که افراد در سنین متفاوت تجربه خواهند کرد. عوامل متفاوتی منجر به بروز درد در ناحیه مفصل می شود، مفصل از مجموعه ای از اندام ها تشکیل شده است، در صورت بروز آسیب دیدگی به هر کدام از این بخش ها بیمار دچار درد مفصلی  خواهد شد.

در ادامه به اجزای مختلف مفصل اشاره خواهیم کرد.

  •     غضروف ها که در طرفین زانو قرار گرفته اند و زانو را در مقابل آسیب ها و ضربات ناگهانی محفوظ نگه می دارند.
  •     رباط های دو طرف مفصل که استخوان های دو سوی مفصل را به یکدیگر متصل می کنند.
  •     کیسه زلالی که با مایع زلالی پر شده است، این کیسه لغزندگی مورد نیاز برای تاندون های دو طرف زانو را فراهم می کند.
  •     تاندون ها که ماهیچه ها را به استخوان های دو سوی مفصل متصل می کنند.

هر گونی آسیب دیدگی در این اندام ها می تواند منجر به بروز درد مفاصل در بیمار شود. علائم و دردهایی که در هنگام بروز چنین عارضه به وجود می آید، درد های صبحگاهی، تورم و احساس حرارت در مفصل است.

حقایقی در خصوص درد مفصلی

دلایل شایع ابتلا به درد مفصلی

در صورت بروز بیماری در غضروف ها، رباط ها، تاندون ها و کیسه زلالی، درد مفصلی در فرد بروز پیدا خواهد کرد. از این گذشته، در صورتی که فرد در نواحی یاد شده دچار آسیب دیدگی شود نیز درد های مفصلی را تجربه خواهد کرد.

علاوه بر این، بیماری هایی از قبیل آرتریت روماتوئید و آریتما نیز می توانند موجب بروز درد های مفصلی شوند. این بیماری ها می توانند رباط ها، استخوان ها و غضروف های مفاصل بیمار را درگیر کرده و درد های شدید را برای بیمار به همراه داشته باشند.

از این گذشته آرتروز و ورم مفاصل نیز می توانند با علائمی از جمله ورم مفصل بروز پیدا کنند. از این گذشته وجود عفونت در مفاصل نیز می تواند دردهایی را برای بیمار به همراه داشته باشد. در مواردی درد مفاصل نشانه ای از ظهور تومور های نادر سرطانی در این اندام هستند.

نشانه ها و علائم درد مفصلی

برخی از عوامل موجب تشدید این دردها می شوند. برای مثال بلند کردن اجسام سنگین، تحت فشار قرار دادن مفاصل و حتی حرکت دادن ای عضو می تواند بر شدت دردهای بیمار بیافزاید. از این گذشته فردی که دچار درد مفصلی شده است، دردهای ناخوشایندی را صبح هنگام و پس از بیدار از شدن از خواب تجربه خواهد کرد. این درد ها می توانند خواب صبح بیمار را آشفته کنند.

از این گذشته داغ شدن موضع نیز از دیگر علائمی است که در خصوص دردهای مفصلی گزارش شده است. بیمارانی که از درد مفاصل رنج می برند، از احساس حرارت در مفاصل خود احساس ناراحتی می کنند. درد مفصلی همچنین موجب تورم نواحی اطراف مفصل و حساسیت بالای موضع می شود.

چه زمانی برای درمان درد مفصلی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که علائم ناشی از درد بیش از یک هفته ادامه پیدا کند، باید برای بررسی علت درد به پزشک مراجعه کرد. پزشک با بررسی ناحیه درد به علت بروز درد مفاصل پی خواهد برد. از این گذشته انجام آزمایشات بیشتر نیز برای پی بردن به علت درد ضرورت خواهد داشت.

آزمایشات و معاینات تشخیص درد مفصلی

پزشک در آغاز با طرح سوالاتی، اطلاعات لازم را در خصوص پیشینه دردهای مفصلی در بیمار را به دست می آورد. وی از شما می خواهد که زمان آغاز درد مفصلی را به او اطلاع دهید. آیا در زمان شروع درد مشغول انجام فعالیت خاصی بودید. از این گذشته لازم است پزشک را در جریان فعالیت هایی که موجب تشدید درد در موضوع مورد نظر می شود نیز قرار دهید. پس از انجام معاینات اولیه و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، پزشک آزمایشاتی را برای شما رد نظر خواهد گرفت.

پزشک ممکن است شما را برای انجام آزمایش خون، عکسبرداری از مفصل و MRI راهنمایی کند. این تصویر برداری ها اطلاعات دقیق تری را در اختیار پزشک قرار خواهند داد. به این ترتیب او شواهد مورد نیاز برای تشخیص بیماری یا علت بروز درد مفاصل را در اختیار خواهد داشت.

حقایقی در خصوص درد مفصلی

روش های درمان درد مفصلی

پس از تشخیص علت بروز درد، روش های درمانی متناسب با علت بروز درد برای بیمار در نظر گرفته می شود. در صورتی که درد مفصلی بر اثر آسیب دیدگی در فرد آغاز شده باشد، پزشک در قدم اول استراحت کردن را به بیمار توصیه خواهد کرد. استراحت و استفاده از کیسه یخ در کنار مصرف داروهای ضد التهاب می تواند منجر به تسکین درد مفصلی شود. ممکن است نیاز به مصرف داروهای قوی تر برای درمان درد مفاصل نباشد. در کنار موارد گفته شده، جلسات توانبخشی و طب فیزیکی نیز می تواند از میزان درد بیمار بکاهد و علت درد را از بین ببرد.

در صورتی که درد مفصلی بر اثر ابتلا به آرتروز در بیمار بروز پیدا کرده باشد، داروهای ضد التهاب برای وی تجویز خواهد شد. پزشک در ادامه روند درمان داروهایی که برای درمان آرتروز استفاده می شوند را برای بیمار در نظر خواهد گرفت. در صورتی که بیمار به نوعی بیماری در استخوان ها، رباط ها و غضروف مبتلا شده باشد، ممکن است به جراحی مفصل نیاز داشته باشد.

درمان های خانگی برای تسکین درد مفصلی

بیمار می تواند پس از آغاز درد های مفصلی با استفاده از روش های تسکین درد در منزل از شدت درد های خود بکاهد. به این منظور او می تواند کیسه یخ و استراحت کافی را رد برنامه خود قرار دهد. در برخی از موارد افراد از مسکن های غیر استروئیدی که بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه هستند کمک می گیرند.

در صورتی که درد مفصلی مزمن شود و برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، مراجعه به پزشک ضرورت خواهد داشت.

درمان های پزشکی درد مفصلی

درمان های پزشکی با توجه به علت بروز درد و منشا درد می تواند بسیار متفاوت باشد. اما روی هم رفته می توان گفت داروهای ضد استروئیدی مخصوصی برای درمان درد مفاصل وجود دارند. پزشک برای درمان درد بیمار اقدام به تجویز این داروها خواهد کرد، مصرف این دارو ها می تواند از میران درد های مفصلی فرد بکاهد. در صورتی که علت درد های مفصلی بیماری های نظیر آرتروز باشد، پزشک با توجه به نوع آرتروز و شدت بیماری داروهایی برای بیمار تجویز خواهد کرد.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، در مواردی درد مفصلی بر اثر آسیب وارد آمده بر غضروف، رباط و دیگر اندام های فرد به وجود آمده است. با توجه به شدت آسیب دیدگی درمان های متفاوتی برای او در نظر گرفته خواهد شد. در موادری انجام چندین جلسه توانبخشی می تواند به درمان درد های بیمار کمک شایانی کند. اما در برخی از موارد آسیب وارد آمده بر این اندام ها به قدری جدی است که انجام توانبخشی ممکن نخواهد بود. در این موارد پزشک با در نظر گرفتن شدت آسیب و منطقه آسیب دیدگی درمان های مورد نیاز را در نظر گرفته و گزینه جراحی را برای درمان بیمار پیشنهاد خواهد کرد.

 Source: www.emedicinehealth.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: