درد بازو و شانه هنگام خواب

درد بازو و شانه هنگام خواب

ناعادلانه به نظر می رسد. یک شب با احساس خوب به رختخواب می روید و روز بعد شانه درد و یا بازو درد شدیدی دارید. همه چیز از مسواک زدن تا شستن موها تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. شما به چند روز گذشته فکر می کنید و سعی می کنید دلیلی پیدا کنید، اما به نظر می رسد هیچ چیز مناسب نیست.

چرا با شانه درد از خواب بیدار شدم؟

اگر سابقه مشکل شانه ندارید، محتمل ترین پاسخ مربوط به وضعیت خواب شما است. افرادی که به پهلو می خوابند، اغلب به گونه ای روی شانه می خوابند که باعث گیرکردن تاندون های روتاتور کاف یا بورس شانه می شود. ممکن است فوراً درد نداشته باشد، اما پس از چند ساعت این وضعیت یک پاسخ التهابی ایجاد می کند. این التهاب ساختار نیشگون است که وقتی از خواب بیدار می شوید بسیار دردناک است.

مطمئن باشید که برای اکثر افراد، علائم در 48 ساعت اول کاهش می یابد. اما برخی هنوز با درد مداوم شانه باقی خواهند ماند. اگر شما از آن دسته افراد بدشانس هستید، مشاوره با یک دکتر متخصص طب فیزیکی است.

درد بازو و شانه هنگام خواب

درد بازو در صبح و حملات قلبی

درد بازوی چپ یکی از علائم شایع حمله قلبی است. و حملات قلبی بیشتر در صبح اتفاق می افتد. درد همراه با حمله قلبی معمولاً در طی چند دقیقه شدت می‌یابد و ممکن است با احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه، تعریق یا احساس ناخوشی عمومی همراه باشد. اگر شبیه شما به نظر می رسد، با آمبولانس تماس بگیرید و به اورژانس بروید تا فوراً قلب خود را به درستی ارزیابی کنید.

چگونه می توانم از بیدار شدن دوباره با درد شانه جلوگیری کنم؟

اکثر مردم در یک موقعیت ترجیحی می خوابند. ایجاد تغییر در وضعیت خواب همیشه آسان نیست، اما ممکن است برای رفع درد شانه لازم باشد. اگر این دو قانون را برای رسیدن به وضعیت خواب بدون درد شانه رعایت کنید، از بازی جلوتر خواهید بود.

1.یک چهارم چرخش

اگر افراد مستقیماً روی بازوی خود بخوابند، درد را تجربه می کنند. این وضعیت یک نیروی فشرده سازی ثابت بین استخوان بازو (بازو) و “کاپ” شانه شما (گلنوئید) ایجاد می کند. اگر فقط کمی به سمت جلو یا عقب بچرخید، فشرده سازی کاهش می یابد و احتمال بیدار شدن از خواب نیز کاهش می یابد.

2.آرنج زیر شانه

اگر در موقعیتی بخوابید که آرنج شما به تخته سر نزدیکتر از شانه شما باشد، ممکن است خطر بیدار شدن با درد را افزایش دهید. هنگامی که بازوی شما در این وضعیت قرار دارد و عضلات شما در حالت استراحت هستند، تاندون های روتاتور کاف و بورس های حساس شانه شما می توانند بین فنجان شانه و استخوان بالای بازو گیر کنند. اگر در این حالت بمانید باعث درد می شود و در بسیاری از موارد باعث آسیب به سازه های در حال نیشگون گرفتن می شود.

برخی از دلایل احتمالی دیگر درد شانه صبحگاهی من چیست؟

در برخی موارد، صبح دردناک اولین باری است که مشکل مهم‌تری در شانه احساس می‌کنید. اگر اینطور باشد، علائم شما بیش از 48 ساعت باقی می ماند و با تغییر در وضعیت خواب شما تسکین نمی یابد. در اینجا برخی از دلایل احتمالی درد مداوم شانه آورده شده است.

1) شانه یخ زده

شانه یخ زده مشکلی است که به نظر می رسد از ناکجاآباد ناشی می شود و با یک مرحله بسیار دردناک و به دنبال آن سفتی شروع می شود که اگر درمان نشود، می تواند مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد و دوباره احساس طبیعی کند. می توانید در پست قبلی وبسایت ما درباره این مشکل بیشتر بخوانید  شانه یخ زده چیست؟

2) دیسکینزی کتف

جری ساینفلد آن را به عنوان ” تیغه های شانه بال مرغ” توصیف کرد، این وضعیتی است که باعث می شود کنترل ضعیفی بر تیغه شانه (یا کتف) خود نداشته باشید. تیغه شانه محل اتصال بازو به قفسه سینه است، این مشکل می تواند منجر به مشکلات دردناکی از جمله گیرافتادگی شانه شود.نتیجه می تواند استفاده بیش از حد و درد بیش از حد در عضلاتی باشد که کار خود را انجام نمی دهند، درد ناشی از خود مفصل یا حتی درد عصبی ناشی از دسته اعصابی که از گردن شما به سمت بازو می روند.

3) سفتی ستون فقرات سینه ای (وسط پشت).

وقتی ساعت‌ها روی لپ‌تاپ‌هایمان قوز کرده‌ایم، همه ما کمی سفت‌تر می‌شویم. چیزی که بسیاری از مردم متوجه نمی شوند این است که برای رسیدن به بالای سرمان نیاز به تحرک خوب از ستون فقرات و قفسه سینه داریم. اگر آنها سفت باشند، چاره‌ای نداریم جز اینکه شانه را مجبور کنیم بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده حرکت کند – که در نهایت منجر به استفاده بیش از حد و درد می‌شود.

4) تاندونیت/تاندینوز روتاتور کاف

این اساساً تجزیه تاندون های روتاتور کاف است که در عمق شانه شما قرار دارند. این می تواند ناشی از حرکات تکراری، نگه داشتن شانه در موقعیتی باشد که در آن نیشگون بگیرد (مانند خوابیدن روی بازو)، مکانیک ضعیف شانه (به بالا مراجعه کنید) و همچنین سایر عوامل سلامت عمومی که بر انعطاف پذیری بافت های نرم شما تأثیر می گذارد.
برای مطالعه علت و درمان آسیب های تاندون شانه و روتاتور کاف اینجا کلیک کنید.

5) درد ارجاعی

بسیاری از بیماران با “شانه درد” به کلینیک های طب فیزیکی ما مراجعه می کنند که پس از یک ارزیابی جامع مشخص می شود که درد از ناحیه گردن آنها ارجاع شده است . مهم است که با یک متخصص طب فیزیکی کار کنید که بتواند این پیوند را تشخیص دهد و درک کند و سپس بتواند درمان صحیح را اعمال کند.

اگر به طور مداوم با درد ارجاع شده از ناحیه گردن از خواب بیدار می شوید، ممکن است لازم باشد بالش خود را عوض کنید. 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: