درد سیاتیک چه مدت دوام دارد و چگونه می توان علائم آن را تسکین داد؟

چه مدت سیاتیک حاد و مزمن طول می کشد؟

سیاتیک دردی است که از ناحیه تحتانی کمر شروع می شود و به سمت باسن و پایین پاها حرکت می کند. هنگامی رخ می دهد که ریشه های عصبی که عصب سیاتیک را تشکیل می دهند ، فشرده شوند یا آسیب ببینند. سیاتیک معمولاً فقط در یک طرف بدن ایجاد می شود.

سیاتیک می تواند حاد یا مزمن باشد. یک شرایط حاد ممکن است بین یک تا دو هفته به طول انجامد و معمولاً طی چند هفته مشکل خود به خود برطرف می شود . این موضوع بسیار عادی است که پس از فروکش کردن درد مدتی احساس بی حسی کنید. همچنین ممکن است سالانه تعداد دفعات زیادی درد سیاتیک را تجربه کنید.

سیاتیک حاد ممکن است در نهایت به سیاتیک مزمن تبدیل شود. این به این معنی است که درد به صورت منظم وجود داشته باشد. این بیماری در حال حاضر به خوبی به درمان پاسخ نمی دهد. درد ناشی از سیاتیک مزمن اغلب شدیدتر از شکل حاد آن است.

درد سیاتیک چه مدت دوام دارد و چگونه می توان علائم آن را تسکین داد؟

نحوه کنترل درد سیاتیک

در بسیاری از افراد ، درمان همراه با مراقبت از خود به خوبی پاسخ می دهد. بعد از شروع درد ، چند روز استراحت کنید ، اما این استراحت خیلی طولانی نباشد و مجددا فعالیت خود را شروع کنید. زمان های طولانی عدم تحرک در واقع علائم شما را بدتر می کند.

استفاده از کمپرس های گرم یا سرد روی کمر ممکن است تسکین درد موقتی را به همراه داشته باشد.

داروهای بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن (Advil) ممکن است به کاهش التهاب ، تورم و کاهش برخی از دردهای شما کمک کنند.

اگر علائم شما شدید است و داروهای خانگی درد شما را کاهش نمی دهد ، یا اگر درد شما رو به وخامت است ، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است داروهایی را برای تسکین علائم تجویز کنند ، داروهایی مانند:

  • ضد التهاب ها
  • در صورت وجود اسپاسم ، شل کننده های عضلانی
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای آرامبخش در موارد شدید

پزشک همچنین ممکن است توصیه کند که پس از بهبود علائم ، در فیزیوتراپی شرکت کنید. فیزیوتراپی با تقویت عضلات اصلی و پشتی شما می تواند از بروز مشکل در آینده جلوگیری کند.

پزشک ممکن است تزریق استروئید را نیز پیشنهاد کند. هنگام تزریق به ناحیه اطراف عصب آسیب دیده ، استروئیدها می توانند التهاب و فشار روی عصب را کاهش دهند. شما فقط می توانید تعداد محدودی از تزریق های استروئیدی را دریافت کنید ، زیرا خطر عوارض جانبی شدید وجود دارد.

اگر درد شما به سایر درمانها پاسخ نداد ، ممکن است عمل جراحی به عنوان آخرین راه حل توصیه شود. همچنین اگر سیاتیک شما باعث ایجاد مشکلاتی در روده یا کنترل مثانه شود ، ممکن است این روش گزینه ای مناسب باشد.

سبک زندگی تغییر می کند!

مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ایجاد درد سیاتیک در آینده انجام دهید:

  • مرتباً ورزش کنید تا عضلات کمر شما تقویت شود.
  • هنگام نشستن ، وضعیت نشستن خوبی را داشته باشید.
  • برای بلند کردن اجسام سنگین از خم شدن خودداری کنید. در عوض ، بنشینید و وسایل را بردارید.
  • هنگام ایستادن برای مدت طولانی ، حالت صحیحی ایستاده باشید و کفش های مناسبی را بپوشید.
  • رژیم سالم را حفظ کنید. چاقی و دیابت از عوامل خطرزای سیاتیک هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر:

  • علائم شما با مراقبت از خود بهبود نمی یابد.
  • درد بیش از یک هفته به طول انجامیده است.
  • درد شدید است یا به تدریج رو به وخامت است.

اگر این درد بلافاصله پس از آسیب دیدگی مانند تصادف رانندگی رخ داده است، یا در کنترل مثانه یا روده خود مشکل دارید ، از فوریت های پزشکی کمک بگیرید.

درد سیاتیک و درد کمر چگونه است؟

در سیاتیک، دردی است که از ناحیه تحتانی کمر به ساق پا تابیده می شود. در کمردرد ، درد در قسمت تحتانی کمر باقی می ماند.

بسیاری از شرایط دیگر با علائمی شبیه به سیاتیک وجود دارد. این شامل:

  • بورسیت
  • فتق دیسک
  • آسیب عصبی

به همین دلیل دیدن یک پزشک برای تشخیص کامل مهم است. سپس پزشک شما می تواند با شما همکاری کند تا یک برنامه درمانی مناسب ایجاد شود.

درد سیاتیک چه مدت دوام دارد و چگونه می توان علائم آن را تسکین داد؟

درد سیاتیک در زمان بارداری

در طی تحقیقات و بررسی ها در سال ۲۰۰۸ مشخص شد بین ۵۰ تا ۸۰ درصد از خانمها درد کمر در دوران بارداری را تجربه می کنند ، اما واقعاً بعید است که این درد تجربه شده درد سیاتیک باشد.

گاهی اوقات موقعیت کودک شما می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند و منجر به سیاتیک شود. بسته به اینکه موقعیت کودک شما تغییر کرده باشد ، ممکن است این درد در زمان بارداری شما ادامه داشته باشد ، ممکن است برخی اوقات این درد را داشته باشید و برخی اوقات آن را احساس نکنید ، یا بعد از مدتی کوتاه به کلی از بین برود.اما به طور کلی باید پس از به دنیا آمدن کودک به طور کامل برطرف شود.

سیاتیک در دوران بارداری مشکلی جز درد و ناراحتی برای مادر نشان نمی دهد. ماساژ قبل از زایمان یا یوگا قبل از زایمان ممکن است به رفع برخی از ناراحتی های شما کمک کند. همچنین می توانید یکی از این روشهای درمانی بدون دارو را برای کنترل درد سیاتیک در دوران بارداری امتحان کنید.

چگونه می توانم سیاتیک را در بارداری درمان کنم؟

بیشتر افراد مبتلا به سیاتیک در طی ۴ تا ۶ هفته بهبود می یابند ، اما رفع برخی از موارد ممکن است بیشتر طول بکشد.

برای کمک به تسکین درد اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تا آنجا که ممکن است با فعالیت های روزمره ادامه دهید
  • از نشستن و دراز کشیدن به مدت طولانی خودداری کنید
  • از بلند کردن ، هل دادن یا کشیدن اجسام سنگین خودداری کنید
  • هنگام نشستن صندلی پشت صاف را انتخاب کنید و پاها را روی زمین صاف نگه دارید
  • کشش های منظم کمر را امتحان کنید (از حرکت تکان دهنده ، تندرست یا پیچ خوردن خودداری کنید)
  • ورزش ملایم (به عنوان مثال پیاده روی ، شنا ، یوگا)
  • از بسته های گرمایی در مناطق آسیب دیده استفاده کنید
  • هنگام خوابیدن به پهلو ، یک بالشتک کوچک بین زانوها قرار دهید
  • همیشه قبل از مصرف مسکن در بارداری با پزشک عمومی یا داروساز خود مشورت کنید

چگونه می توانم از بازگشت سیاتیک جلوگیری کنم؟

کشش می تواند درد سیاتیک را بهبود بخشد و حرکات فزاینده در ران ، کمر و پاها می تواند کمک کند ، بنابراین مطمئن باشید که برای مدت زمان طولانی نمی ایستید و در طول روز وضعیت خود را تغییر می دهید.

در آخر

سیاتیک یک بیماری دردناک است. این بیماری می تواند انجام کارهای روزانه را دشوارتر کند. ممکن است دچار درد شدید و حملات نسبتاً نادر شوید یا ممکن است درد سیاتیک کمتری اما مداومی را داشته باشید.

روش های زیادی برای تسکین علائم سیاتیک وجود دارد. در بیشتر موارد ، درد در طی دو هفته کاملاً کاهش می یابد.

اگر علائم با درمان خانگی بهبود نیافت ، با پزشک خود مشورت کنید ، اگر درد برای مدت طولانی طول بکشد یا در انجام کارهای روزانه خود دچار مشکل هستید پزشک شما می تواند به شما در تهیه یک برنامه درمانی کمک کند.

اگر از سیاتیک رنج می برید یا مطمئن نیستید که بهترین روش درمانی برای شما بهتر است ، برای تعیین وقت معاینه با کلینیک تخصصی ستون فقرات دکتر یزدانی تماس بگیرید. ما یک برنامه درمانی بر اساس سبک زندگی و اهداف شما ایجاد خواهیم کرد تا بتوانید به آنچه دوست دارید برگردید!

Source: www.healthline.com