درمان دیسک گردن و گردن درد: سوالات متداول

درمان دیسک گردن چگونه است؟

درمان دیسک گردن شامل روش های درمانی زیادی است که می توانید برای کمک به تسکین درد ناشی از فتق دیسک گردن یا بیماری دژنراتیو دیسک کمر انجام دهید.

ابتدا استراحت کنید و از هر گونه فعالیتی (مانند ورزش یا وزنه برداری) که درد گردن شما را بدتر می کند، خودداری کنید. همچنین می توانید برای کاهش تورم و درد در 24 تا 48 ساعت اول از یخ استفاده کنید. منبع سرد را ابتدا در یک حوله بپیچید تا از پوست خود محافظت کنید و هر بار حدود 20 دقیقه بگذارید بماند. پس از این مدت، برای کمک به شل شدن عضلات سفت و دردناک، گرما را به ناحیه مورد نظر بمالید.

همچنین می توانید برای انعطاف پذیر نگه داشتن گردن و کاهش سفتی، حرکات کششی ساده انجام دهید.

از قرص برای درمان دیسک گردن در منزل و مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا NSAID ها مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند کمک کنند. از پزشک خود بپرسید که کدام نوع برای شما بهتر است. برچسب ها را به دقت بخوانید و اگر احساس می کنید نیاز به استفاده بیشتر از آنها دارید با پزشک خود مشورت کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر گردن درد شما شدید است یا بیش از 2 هفته طول کشید با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت تشدید درد، یا احساس بی حسی یا ضعف در شانه، بازو یا دست، فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد تا بفهمد چه مدت درد داشته اید و چه فعالیت هایی به شما کمک می کند یا آن را بدتر می کند.
ممکن است نیاز به آزمایش هایی مانند اشعه ایکس، ام آر آی یا سی تی اسکن داشته باشید تا دقیقاً بفهمید مشکل چیست و کجاست.

آیا فیزیوتراپی کمکی می کند؟

یک فیزیوتراپیست می تواند بافت ها و مفاصل گردن شما را برای کمک به درمان دیسک گردن و افزایش دامنه حرکتی بررسی کند.
فیزیوتراپیست ها گاهی از تکنیکی به نام لیفت گردن استفاده می کنند که به آرامی سر را می کشد تا فضاهای بین دیسک ها باز شود و فشار روی دیسک و عصب آسیب دیده کاهش یابد.

در طول جلسات، فیزیوتراپیست می تواند تمرینات ایمن و موثر را به شما نشان دهد و به شما کمک کند تا بدن خود را قرار دهید.

 

چه مدت طول می کشد تا بهبود یابد؟

زمان بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این تا حدی به وسعت مشکل و نوع درمانی که استفاده می کنید بستگی دارد. برای اکثر افراد، داروها یا فیزیوتراپی علائم را در عرض حدود 3 ماه بهبود می بخشد.
چه زمانی به جراحی نیاز دارم؟
اگر گردن درد شدید است و پس از چند ماه درمان بهبود نمی یابد، یا اگر درد، بی حسی یا ضعف در شانه ها، بازوها یا دستان خود احساس می کنید، ممکن است کاندیدای خوبی برای جراحی باشید. با این حال، اکثر مردم به آن نیاز ندارند زیرا درمان های دیگر موثر هستند.

اگر برای درمان دیسک گردن نیاز به جراحی دارید، انواع مختلفی از جراحی تعویض دیسک و فیوژن برای درمان فتق دیسک گردن یا بیماری دژنراتیو دیسک وجود دارد. اینکه بعد از جراحی چقدر خوب عمل می کنید به سن، تشخیص و نوع جراحی شما بستگی دارد.

برای اکثر افراد، این جراحی جواب می دهد. اما ممکن است فتق دیسک در بالا یا پایین دیسک وجود داشته باشد که قبل از جراحی شما را آزار دهد.

 

روش درمان جدید دیسک گردن چیست؟

دیسک های مصنوعی قابل کاشت زیادی در جراحی تعویض دیسک گردن وجود دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا اولین دیسک قابل کاشت مصنوعی را برای جراحی تعویض دیسک گردن تایید کرده است. یک دیسک مصنوعی ممکن است درد را کاهش دهد و در عین حال دامنه حرکتی گردن را حفظ کند.
دانشمندان همچنین به دنبال راه هایی برای کند کردن یا حتی معکوس کردن روند زوال هستند تا از دیسک ها در برابر آسیب قبل از وقوع محافظت کنند.

 

برای جلوگیری از دیسک گردن چه کنم؟

به طور مرتب گردن خود را نرمش دهید تا از مشکلات بیشتر گردن جلوگیری کنید. همچنین سعی کنید در اکثر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی مانند پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری داشته باشید. اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید.

به وضعیت بدن خود توجه کنید. همیشه گردن خود را صاف و کمر خود را در حالت مناسب نگه دارید و تمرینات ورزش گردن درد را انجام دهید.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: