جراحی بسته دیسک کمر و گردن

جراحی بسته چیست؟

جراحی بسته دیسک گردن و کمر از جدیدترین روش‌هایی است که برای درمان درد ناشی از این بیماری‌ها به کار گرفته می‌شود. در عمل جراحی بسته که معمولاً توسط متخصص ستون فقرات انجام می‌شود، پزشک مربوطه از روش‌هایی استفاده می‌کند که بیمار نسبت به جراحی باز درد کمتری را تحمل کند.

در عمل جراحی بسته دیسک کمر و گردن امنیت بیشتری نسبت به جراحی باز وجود دارد. به دلیل اینکه شکاف‌های ایجادشده در این روش بسیار کوچکتر هستند، روند ریکاوری بیمار نیز معمولاً سریعتر انجام می‌گیرد.

از مزایای این نوع عمل میتوان به امکان استفاده از تجهیزات سونوگرافی حین جراحی اشاره کرد که می‌تواند خطرات احتمالی را به حداقل میزان ممکن کاهش دهد. عمل جراحی بسته معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود؛ البته ممکن است در برخی موارد بنا به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک، مدت زمان کوتاهی، بیمار در بیمارستان بستری شود.

⭐ در کلینیک دکتر یزدانی، آخرین فناوری‌های عمل جراحی بسته دیسک گردن و کمر برای درمان این بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش های جراحی بسته

برای جراحی بسته دیسک گردن و کمر روش‌های مختلفی وجود دارد که بنا به شرایط بیماری و تشخیص پزشک متخصص، یکی از آن‌ها می‌تواند برای درمان بیماری به کار گرفته شود. در ادامه، روش های جراحی بسته به تفصیل توضیح داده شده‌اند.

تزریق دیسکوژل

تزریق دیسکوژل یکی از روش های جراحی بسته دیسک کمر به شمار می‌رود که معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود. این عمل جراحی می‌بایست توسط یک پزشک متخصص ماهر و باتجربه در یک اتاق عمل مجهز به دستگاه رادیولوژی و در شرایطی که اتاق کاملاً ضدعفونی شده است، صورت گیرد.

از مزایای عمل جراحی بسته دیسک کمر به روش تزریق دیسکوژل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حین درمان از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و بیمار هیچ دردی را احساس نخواهد کرد.
  • عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد.
  • این امکان وجود دارد که این تزریق در چند دیسک در طول یک جلسه درمانی انجام شود.
  • بیمار تنها پس از یک تا دو ساعت می‌تواند از کلینیک یا بیمارستان مرخص شود.
  • با این روش فتق دیسک گردن یا دیسک کمر قابل درمان است.
  • این روش درمانی بر پایداری ستون فقرات تاثیر منفی ندارد.
  • نیازی به ایجاد شکاف نیست و جای زخم بر بدن باقی نمی‌ماند.
  • جراخ، با استفاده از یک سوزن بسیار نازک، ژل را تزریق می‌کند و برای کنترل بهتر روند عمل جراحی، از تصاویر رادیولوژی استفاده می‌کند. این کار باعث کاهش خطرات احتمالی می‌شود.

تزریق ترنسفورمینال و اپیدورال

تزریق ترانسفورمینال اصطلاحی است که برای انواع تزریق‌های داخل ستون فقرات استفاده می‌شود که حتی می‌تواند باعث گمراهی هم بشود. در واقع این نوع تزریق، یک روش درمان سرپایی و بعضا موقتی است که برخی مواقع برای درمان و تشخیص ناهنجاری‌های مربوط به ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصصان این زمینه از این روش جراحی بسته دیسک کمر برای درمان نواحی بسیار خاص بهره می‌برند.

تزریق اپیدورال نیز یک روش درمان سرپایی محسوب می‌شود که طی آن، تزریق استروئید به نواحی خاص فضای اپیدورال با بهره گرفتن از تصاویر رادیولوژی صورت می‌گیرد.

از مزایای این روش درمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این روش، تزریق استروئید برای کاهش التهاب ریشه عصب در ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این روش می‌تواند باعث کاهش درد در بازوها و پاها شود؛ البته این روش فقط در شرایطی کاربرد دارد که علت احساس درد، آسیب‌دیدگی ریشه عصب باشد.
  • همانطور که گفته شد، این روش برای تشخیص و درمان برخی از شرایط خاص ستون فقرات کاربرد دارد. به این ترتیب که دارو را به یک ناحیه خاص تزریق می‌کنند و با تحلیل واکنش بیمار به تاثیر دارو، اطلاعات مفیدی درباره علت بیماری و درد کشف می‌کنند. سپس از این اطلاعات برای درمان قطعی بیماری استفاده می‌کنند.

نوکلئوتومی با لیزر

امروزه از فناوری لیزر در حوزه‌های مختلف پزشکی استفاده‌های فراوانی می‌شود؛ از درمان ضعیفی چشم گرفته تا دیسک کمر. نوکلئوتومی با لیزر یکی از روش های جراحی بسته دیسک کمر به شمار می‌رود.

در این روش که یک درمان سرپایی یک جلسه‌ای است، نیازی به خارج کردن بخش‌های دیسک وجود ندارد، بلکه برآمدگی‌های به وجودآمده در هسته پولپی دیسک تحت درمان قرار می‌گیرد. نوکلئوتومی با لیزر دارای حداقل سطح تهاجم بوده و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است. به همین دلیل استفاده از این روش در کلینیک‌های مختلف درمانی در حال افزایش است.

نوکلئوتومی با ازون

نوکلئوتومی با ازون نیز جزو روش های عمل بسته دیسک کمر محسوب می‌شود. این روش گاهی اوقات در کاهش دردهای مفصلی ستون فقرات کاربرد دارد. اما معمولاً برای درمان فتق دیسک تاثیر زیادی ندارد و تجویز نمی‌شود.

جراحی پری رادیکولار (PRT)

جراحی پری رادیکولار یک روش درمانی است که برای درمان دردهای مزمنی به کار می‌رود که در نتیجه بیماری از بین رفتن ستون فقرات و بطور خاص مهره‌های کمر و گردن در بیمار احساس می‌شوند.

در این روش، یه سوزن نازک و ریز به نزدیک ریشه عصب در ستون فقرات وارد می‌شود، به صورتی که امکان کنترل و بررسی با پرتونگاری کامپیوتری فراهم باشد. پس از شناسایی نواحی خاصی که نیاز به تزریق دارو دارند، پزشک سوزن را در عمق مورد نیاز وارد می‌کند و داروی مورد نظر را تا به اندازه‌ای که لازم است و تا حد ممکن نزدیک به عصبی که دچار مشکل شده است، تزریق می‌کند.

قبل از استفاده از جراحی بسته کمر پری رادیکولار، مهره‌هایی از ستون فقرات که آسیب دیده‌اند و همچنین ریشه‌های عصب باید به طور دقیق و کامل شناسایی شوند. برای این کار از MRI یا سی تی اسکن استفاده می‌شود.

بخش‌هایی که باید درمان شوند، تحت بررسی پرتونگاری کامپیوتری قرار گرفته و از آنها عکس‌برداری می‌شود. انجام این کار کمک می‌کند تا مسیر و عمقی که برای وارد کردن سوزن مورد نیاز است، به دقت تعیین شود و تحت کنترل کامل قرار گیرد. بنابر این جراحی بسته دیسک کمر به بهترین نحو پیش می‌رود.

در ادامه نوک سوزن با استفاده از یک هدف‌یاب لیزری تا جایی که ممکن است، به ریشه عصب نزدیک می‌شود و داروی ضد التهاب به محل مورد نظر تزریق می‌شود. در نتیجه داروی ضد التهاب باعث می‌شود دردهای مزمنی که بیمار احساس می‌کند، کاهش یابند.

هدف از جراحی پری رادیکولار مانع‌زایی برای چرخه معیوب وارد شدن فشار به عصب و ملتهب شدن آن است که این فرایند می‌تواند حتی باعث افزایش فشار روی عصب هم بشود.

نوکلئوتومی کمر

نوکلئوتومی کمر از جمله روش‌های درمانی است که دارای حداقل سطح تهاجم می‌باشد. این روش عمدتا برای درمان فتق دیسک کمر استفاده می‌شود؛ البته در برخی موارد این روش درمانی برای برآمدگی دیسک هم به کار می‌رود.

نوکلئوتومی کمر شامل حذف برآمدگی یا فتق ایجادشده به واسطه برداشتن بخشی از هسته پولپی دیسک و در نتیجه حذف فشار از روی ریشه عصب است.

⭐ در کلینیک تخصصی دکتر یزدانی علاوه بر روش های جراحی بسته دیسک، از فناوری سلول‌های بنیادی نیز استفاده می شود که به بازسازی و ترمیم بافت آسیب دیده بسیار کمک میکند.  مهمتراز آن، توانبخشی فعال به روش دی بی سی فنلاند است که باعث می‌شود عضلاتی که با استراحت دچار ضعف و ناهماهنگی شده اند، با دستگاههای پیشرفته دی بی سی و مربی اختصاصی به حالت بهینه خود برسند و فرد به فعالیت قبلی خود باز گردد.

مزایای عمل جراحی بسته دیسک کمر

همانطور که گفته شد، جراحی بسته دیسک کمر از جمله نوین‌ترین روش‌های درمانی پزشکی برای از بین بردن دردهایی است که بیماران در این ناحیه از بدن خود احساس می‌کنند. این روش درمانی مزایای بسیاری نسبت به جراحی باز دارد. مزایای عمل جراحی بسته دیسک کمر به شرح زیر هستند:

  • این عمل سرپایی است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارید؛ چند ساعت پس از جراحی می‌توانید مرخص شوید و به خانه بروید. (در برخی موارد شاید حداکثر دو روز بستری شدید)
  • زمان بیهوشی یا بی‌حسی موضعی کمتری خواهید داشت.
  • زخم‌های بسیار کوچکتری نسبت به عمل جراحی باز خواهید داشت.
  • درد کمتری بعد از جراحی احساس خواهید کرد.
  • در حین جراحی خونریزی بسیار کمتری خواهید داشت.
  • به دلیل اینکه شکاف کمتری روی بدنتان ایجاد خواهد شد، خطر عفونت به میزان بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.
  • ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم بدنتان آسیب کمتری خواهند دید.

 

جراحی بسته دیسک کمر برای چه کسانی مناسب است؟

عمل جراحی بسته یک روش خوب و مطمئن برای دردهای کمر و گردن محسوب می‌شود؛ اما برای اینکه از این روش برای درمان بیماری خود استفاده کنید، لازم است تا حائز یک سری شرایط باشید. این شرایط عبارتند از:

  • در MRI انجام‌شده، فتق دیسک کمر گزارش شده باشد.
  • بیمار دارای کمردرد باشد و برای بیش از 3 ماه به درمانهای اولیه پاسخ نداده باشد.
  • انتشار درد به پا منطبق بر دیسک بیرون زده باشد.
  • دیسک کمر بیمار، کمتر از 40 درصد ارتفاع خود را از دست داده باشد.

 

تزریق فاست کمر

مفاصل فاست، مهره‌های ستون فقرات را به یکدیگر متصل می‌کنند و باعث می‌شوند که در حین حرکت، هدایت آن‌ها آسانتر شود.

در تزریق فاست کمر یک بی‌حس‌کننده موضعی و یک داروی ضد التهاب به نام کورتیکواستروئید به یک یا چند مفصل فاست کمری تزریق می‌شود. تزریق داروی استروئیدی (ضد التهاب) به مفاصل فاست گردنی، قفسه سینه (بالای کمر) و کمری به این منظور انجام می‌شود که مفاصل فاست را بی‌حس کرده و دردهایی را که در این حوزه‌ها حس می‌شوند، از بین ببرد.

تزریق فاست برای تشخیص یا درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تزریق به صورت موقتی باعث کاهش درد شما شود و بهبود حرکت‌های شما منجر شود، پزشک متوجه می‌شود که کدام مفصل فاست باعث ایجاد درد می‌شود.

تزریق در مفصل فاست روشی است که از آن برای شناسایی منبع تحریک مفاصل کوچک در هر بخش از ستون فقرات استفاده می‌شود. این مفاصل باعث ثابت می‌شوند و به هدایت حرکت نیز کمک می‌کنند.

اگر درد در قسمت‌های مختلف مفصل، سطوح متفاوتی داشته باشد، ممکن است برای تشخیص منبع درد در هر مکان به بیش از یک تزریق نیاز باشد. این کاهش درد به شما این امکان را می‌دهد تا در درمان‌های مرسوم لازم مثل فیزیوتراپی کمر و توانبخشی شرکت نمایید.

معایب و عوارض احتمالی فاست کمری

با وجود اینکه عوارض فاست کمری در موارد بسیار کمی رخ می‌دهند، اما تمامی پزشکان متخصص احتمال وقوع این عوارض را قبل از انجام عمل با شما بررسی خواهند کرد. عوارض احتمالی فاست کمری به شرح زیر هستند:

  • گرگرفتگی صورت
  • بی‌خوابی
  • سکسکه
  • تب‌های خفیف گاه به گاه
  • افزایش اشتها
  • سر درد
  • افزایش ضربان قلب
  • نفخ یا گرفتگی شکم

عوارض احتمالی فاست کمری که به آن‌ها اشاره کردیم، در کمتر از 5 درصد بیماران رخ می‌دهند و معمولاً بین 1 تا 3 روز پس از تطریق فاست کمر از بین می‌روند.

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: