پارگی مینیسک زانو چه عوارضی را در پی دارد؟

پارگی مینیسک زانو چه عوارضی را در پی دارد؟

مینیسک بخشی از غضروف قسمت زانو است که یک لایه در بین استخوان فمور (استخوان ران) و استخوان تیبیا (درشت نی) ایجاد می کند. درون هر مفصل زانو دو مینیسک وجود دارد که دارای شکلی به مانند C است.

مینیسک زانو ممکن است، در اثر فعالیت هایی که بر محور مفصل زانو فشار وارد می کنند، آسیب دیده یا پاره شود. برخورد خشن مانند تکلی سخت در زمین فوتبال یا یک چرخش ناگهانی در زمین بسکتبال این قابلیت را ایجاد می کند که منجر به پارگی مینیسک زانو شود.

لزومی ندارد که حتما یک ورزشکار باشید تا دچار پارگی مینیسک زانو شوید. خیلی راحت وقتی از حالت اسکات خیلی سریع از جا بلند می شوید نیز ممکن است، به راحتی باعث این عارضه پزشکی مربوط به زانو شوید. با استناد به اطلاعات بدست آمده از بیمارستان کودکان بوستون در ایالات متحده آمریکا سالانه بیش از 500 هزار پارگی مینیسک رخ می دهد.

ما در این مقاله قصد داریم، شما را با عوارضی که ممکن است، در نتیجه پارگی مینیسک زانو با آن ها مواجه شوید، آشنا سازیم تا از این عارضه پزشکی و مشکلات احتمالی که ممکن است، برای شما به وجود آورد، آشنایی بیشتری پیدا کنید. لطفا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

پارگی مینیسک زانو چه عوارضی را در پی دارد؟

عوارض پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک در واقع قسمت پا و زانوی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و بدون شک نشست و برخاست، پیاده روی و طی مسافت، رانندگی، طریقه جلوس و موارد دیگر را در بر می  گیرد که ما در زیر این عنوان به طور مفصل آن  ها را برای شما می آوریم و شرح می دهیم تا اطلاعات بیشتری از این پارگی و عوارضی که ممکن است، برای افراد در پی داشته باشد، کسب کنید. از این رو پارگی مینیسک زانو ممکن است، موارد و عوارض زیر را در پی داشته باشد:

درد شدید، حتی در صورت تماس با آن قسمت

شما ممکن است، در اثر پارگی مینیسک زانو تجربه درد شدیدی را در آن قسمت داشته باشید؛ این درد در زانو پیچیده شده و تا حدی اذیت کننده و آزار دهنده قلمداد می شود؛ این درد به گونه ای است که حتی با تماس دست با آن قسمت نیز شما درد زیادی احساس می کنید و عملا با پای خود امکان انجام هیچ کار خاصی را ندارید.

به همین دلیل است که بسیاری از فوتبالیست  ها، والیبالیست ها و بسکتبالیست ها و دیگر ورزشکارانی که دچار این عارضه پزشکی می شوند، تا چندین ماه از میادین دور می مانند و تا بهبودی کامل ممکن به شرکت در فعالیت  های ورزشی و تمرینی نیستند.

البته این درد با مصرف داروهای مختلف، مراقبت مناسب و در طول زمان بهبود پیدا می کند و باقی زمانی که به طول می انجامد، صرف بهبود کامل این عارضه می شود تا فرد این قابلیت مجدد را پیدا کند که فعالیت های گذشته خود را از سر بگیرد و به زندگی روتین و نرمال ورزشی و غیرورزشی خود باز گردد.

در نتیجه اولین عارضه ای که در پی پارگی مینیسک زانو تجربه می کنید، احساس درد در زانو و منطقه مد نظر است که حتی با تماس دست و وسایل با آن قسمت نیز این درد شدید افزایش می یابد و از سر گرفته می شود؛ از این رو باید با سرعت به یک مرکز درمانی مراجعه نمایید و اقدامات درمانی مناسب را آغاز کنید تا از شدت این درد کم شود و احساس رنجش زانوی شما کاهش یابد.

ورم زانو

یکی دیگر از عوارض رایج پارگی قسمت مینیسک زانوهای شما ورم پا و زانو است. این عارضه ای معمول و رایج در این میان است و تقریبا همه کسانی که به عارضه پارگی بخش مینیسک گرفتار می شوند را در بر می گیرد. این ورم در قسمت زانو قابل رویت است و شاید تا چندین روز تا هفته پس از وقوع حادثه در زانو باقی بماند.

حتی اگر به پای ورزشکاران یا اطرافیان خود که دچار این عارضه پزشکی شده اند، نگاه کرده باشید، به راحتی متوجه برآمدگی و ورم زانوی آن ها می شوید. این ورم که نشانه صدمه و آسیب زانو است و از عوارض اصلی و رایج پارگی مینیسک زانو به شمار می رود، از طرف دیگر باعث می شود که عملکرد زانو محدود شود و شما به سختی این امکان را داشته باشید که زانوی خود را تکان و حرکت دهید.

البته ورم زانو همچنین با بیماری ها و عارضه های دیگری همچون نقرس، آب آوری زانو، التهاب بورس، آرتریت روماتوئید و انواع تومور همپوشانی داشته باشد و ممکن است، از نشانه های آن مشکلات پزشکی نیز باشد؛ با این حال لازم است، پیش از هر برداشت شخصی درباره علت ورم زانوی خود در ابتدا با یک پزشک متخصص ارتوپد مشورت کنید تا تشخیص قطعی را به عهده یک فرد حرفه ای سپرده باشید.

پارگی مینیسک زانو چه عوارضی را در پی دارد؟ 2

ناتوانی در صاف کردن یا چرخش زانو

از دیگر عوارضی که گریبان افرادی که دچار پارگی مینیسک زانو شده  اند را می گیرد، عدم توانایی در خم و صاف زانو یا چرخش زانوها به شمار می رود که به حد زیادی آزار دهنده است؛ چرا که این افراد در استفاده از توالت نیز به همراه بسیاری دیگر از مسائل روزمره خود با مشکل روبرو می شوند. در پیاده روی، نشست و برخاست، هنگامی که قصد دارند از پله ها بالا یا پایین بروند و لازم است، پای خود را خم و راست کنند، در چرخش پا و زانو و جهت دهی مناسب به آن همگی و همگی دچار مشکلاتی می شوند و زندگی عادی و روتین آن ها با مشکل مواجه است.

همان طور که گفته شد، این عارضه افراد را در کار های روزمره خود با مشکل فراوان مواجه می کند و انجام یا پیشبرد کوچکترین و ساده ترین کارهایی که در گذشته به راحتی انجام می دادند و از پس آن بر می آمدند، امروزه با زحمت فراوان و مشکل زیاد پیش می برند.

دیگر مشکلات و عوارض پارگی مینیسک زانو

از دیگر مشکلات و عوارض پارگی یاد شده، باید به موارد زیر اشاره کرد که ممکن است، این موارد نیز در زانو و پای مبتلایان به این گرفتاری حس شود:

صدای تق تق در زانو

این عارضه در واقع اینگونه باید بیان شود که در هنگام پارگی مینیسک زانو، افراد حس می کنند، چیزی در زانوی آن ها از جا کنده می شود، این طرف و آن طرف می رود و صدای تق تق می دهد. با گذر زمان و پیگیری درمان های مناسب و مد نظر همچنین مراقبت و عدم فشار به زانو این مشکل به زودی برطرف می شود.

احساس قفل شدگی زانو

یکی از عوارضی که در هنگام پارگی مینیسک زانو برای افراد رخ می دهد، قفل شدگی زانوی آسیب دیده است. این افراد اینطور حس می کنند که توانایی انجام هیچ کاری را با زانوی مصدوم و آسیب دیده خود ندارند، احساس می کنند زانوی آن ها قفل شده است، نه می چرخد، نه این امکان را دارند تا آن را بلند کنند و نه پایین آورده یا به طرفین برگردانند.

این عارضه معمولا با درد نسبتا شدید همراه است و قفل شدگی زانو باعث می شود که با کمی پایین و بالا، یا خم و راست زانو و اعمال فشار فرد درد زیادی را تجربه کند؛ از این رو استفاده از دستشویی های ایرانی برای این افراد ممکن است، با زحمت بسیار زیادی همراه باشد و درد و ناراحتی زیادی را برای افراد آسیب دیده به همراه داشته باشد؛ به این منظور بهتر است، از یک سرویس توالت فرنگی استفاده کنند.

پارگی مینیسک زانو چه عوارضی را در پی دارد؟ 4

سخن آخر

مینیسک قسمتی از غضروف زانو است که در میان استخوان ران و استخوان درشت نی باعث ایجاد یک لایه می شود. پارگی و آسیب این قسمت باعث از کار افتادگی زانو و وجود ناتوانی در پیاده روی، نشست و برخاست، خم و کج و چرخش زانو و انجام فعالیت های روزمره و روتین است.

ما در این مقاله به توضیح و معرفی عوارض پارگی مینیسک زانو و مشکلاتی که برای افراد ایجاد می کنند، پرداختیم و آن ها را به طور مفصل برای شما عزیزان شرح دادیم. امیدواریم، با مطالعه این مقاله نسبت به سلامت زانوی خود مراقبت بیشتری به عمل آورید و این مقاله برای شما موثر و مفید واقع شده باشد.

Source: www.mayoclinic.org, www.healthline.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: