سوزن سوزن شدن دست ها، سوزش پا

سوزن سوزن شدن دست ها، سوزش پا

سوزن سوزن شدن پا

سوزش دست و پا به گونه ایست که احساس می شود در حال سوختن هستند. پاهایی که باعث می شود احساس کنید در حال سوزن سوزن شدن هستید. بی حسی که به تدریج در اندام ها گسترش می یابد. اینها یکی از شدیدترین علائم بی حسی و گزگز دست و پا برای بیماران و پزشکان آنها است. بسیاری از بیماران سال‌ها از دکتری به دکتر دیگر در جستجوی تشخیص می‌گذرند و بسیاری از پزشکان بدون هیچ نتیجه‌گیری قطعی، آزمایش را پس از آزمایش درخواست می‌کنند.

اکنون یک متخصص مغز و اعصاب روچستر به گردآوری مجموعه ای ملی از دستورالعمل ها کمک کرده است که هدف آن کمک به پزشکان برای تشخیص بهتر شایع ترین علت چنین علائمی با سرعت، کارآمدی و هزینه کمتر است.

دیوید هرمان، MBBCh ، مدیر کلینیک نوروپاتی محیطی در بیمارستان Strong Memorial، نویسنده رهنمودهایی برای وضعیت عصبی دردناکی است که به عنوان نوروپاتی شناخته می شود، که میلیون ها نفر از افراد مبتلا به دیابت و بسیاری از بیماران دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. پارامترهای تمرینی جدید ماه گذشته در مجله Neurology منتشر شد .

علل بی حسی دست و پا در بیماران بسیار متفاوت است: درد، سوزش ، سوزن سوزن شدن ، بی حسی و ضعف همه شایع است. دستورالعمل های جدید بر بیماران مبتلا به پلی نوروپاتی متقارن دیستال تمرکز دارد که به طور کلی آسیب عصبی را توصیف می کند که اغلب در دست ها و پاها و بازوها و پاها است. این بیماری دلایل مختلفی دارد، از جمله دیابت، تغذیه نامناسب، اچ آی وی، برخی داروها، مصرف بیش از حد الکل، یا به سادگی، ژنتیک.

هرمان می‌گوید: تشخیص نوروپاتی بسیار دشوار است و ده‌ها آزمایش وجود دارد که پزشک می‌تواند برای تشخیص درست بیمار دستور دهد. “پارامترهای جدید برای کمک به بیماران با ارائه ابزارهای مورد نیاز پزشکان برای رسیدن به یک تشخیص مناسب و کارآمد طراحی شده اند.”

دکتر امیر حسین یزدانی توصیه می‌کند که پزشکان با سفارش سه آزمایش خون برای شناسایی علت نوروپاتی شروع کنند: اندازه‌گیری سطح گلوکز خون و ویتامین B12، و همچنین آزمایشی به نام الکتروفورز پروتئین سرم و ایمونوفیکساسیون. دستورالعمل ها همچنین استفاده از تجزیه و تحلیل ژنتیکی را در برخی موارد توصیه می کنند تا یک شکل ارثی خاص از این اختلال را رد یا مشخص کنند. بیماری شارکو ماری توث شایع ترین شکل ارثی نوروپاتی است.

دستورالعمل ها همچنین از استفاده از تست های تخصصی، از جمله بیوپسی پوست، برای برخی بیماران حمایت می کنند. هرمان در استفاده از بیوپسی پوست برای شناسایی نوروپاتی و پیگیری پیشرفت آن متخصص است. او همچنین در حال توسعه یک تکنیک جدید است که با استفاده از میکروسکوپ تخصصی به منظور بررسی وضعیت اعصاب فرد در انگشتان دست ، به دنبال راهی برای برطرف کردن نیاز به بیوپسی در برخی از بیماران است.

هرمان خاطرنشان می کند که پس از شناسایی، علائم در اکثر بیماران مبتلا به نوروپاتی را می توان با موفقیت درمان کرد – به عنوان مثال، درد کاهش یا کاهش می یابد، یا احساس بازگشت به دست ها و پاهایی که بی حس شده بودند. در برخی موارد، آسیب عصبی واقعاً قابل برگشت است.

هرمان که دانشیار عصب شناسی و آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی است ، گفت: «هر کاری که بتوانیم برای بهبود زندگی این بیماران انجام دهیم فوق العاده خواهد بود . برای نوع خاصی که به عنوان نوروپاتی فیبر کوچک شناخته می شود، به بسیاری از بیماران گفته می شود که مشکل در سر آنهاست و واقعی نیست، زیرا پزشک نمی تواند شواهدی از این بیماری پیدا کند. و بنابراین بیماران سال ها به دنبال پاسخ می گردند، در حالی که بی دلیل رنج می برند. بسیار تاسف آور است. بیوپسی پوست می تواند برای شناسایی نوروپاتی در چنین بیمارانی مفید باشد.

پارامتر های جدید هستند در نتیجه یک همکاری بین آکادمی نورولوژی آمریکا از انجمن آمریکایی عصبی و عضلانی و الکترودیاگنوستیک پزشکی و آکادمی آمریکایی طب فیزیکی و توانبخشی . این تلاش توسط متخصص مغز و اعصاب John D. England، MD، از مرکز علوم بهداشت دانشگاه ایالتی لوئیزیانا رهبری شد.

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: