علائم آرتروز شانه راست و چپ و گردن چیست: درمان قطعی

علائم آرتروز شانه راست و چپ و گردن چیست: درمان قطعی

علائم آرتروز شانه در واقع آسیب غضروف ها در ناحیه مفصل شانه است. این عارضه در اثر ساییدگی مفصل شانه ایجاد می شود و معمولا با علائمی مثل درد در مفصل شانه، سفتی و کاهش دامنه حرکت شانه همراه است.

خطر ابتلا به آرتروز شانه با بالا رفتن سن افزایش می یابد. در افراد مسن معمولا حرکت شانه با احساس درد و محدودیت همراه خواهد بود. اما این عارضه در سنین پایین ممکن است به دلیل در رفتگی شانه نیز دیده شود.

برای درمان آرتروز شانه راه های درمانی بسیاری وجود دارد. در مواردی که آسیب دیدگی جدی نیست می توان با به کار گیری حرکات کششی، اصلاح سبک زندگی، استفاده از یخ یا گرما و همچنین مصرف داروها، آن را کنترل کرد.

در موارد شدید که نیاز به جراحی است ، تعویض مفصل شانه با نمونه مصنوعی برای درمان آرتروز شانه انجام می شود.

در ادامه عواملی که منجر به این عارضه می شوند بررسی خواهد شد. هم چنین علائم و روش های درمانی برای کنترل آن معرفی می شود.

علائم آرتروز شانه

آرتروز شانه چیست؟

آسیب دیدگی غضروف درون مفصل شانه را آرتروز شانه می نامند. در ناحیه شانه 2 مفصل از نوع گوی و حفره ای وجود دارد. مفصل AC (آکرومیوکلوویولار) و مفصل گلنوهومرال. مفصل AC محلی است که استخوان های ترقوه و نوک استخوان شانه را به هم متصل می کند. مفصل گلنوهومرال نیز استخوان بازو (هومروس) و تیغه شانه (کتف) را به هم متصل می کند. آرتروز شانه بیشتر به دلیل آسیب مفصل AC رخ می دهد.

در صورت بروز این عارضه، غضروف در شانه شروع به تحلیل رفتن می کند. این اتفاق ابتدا از سطح شروع می شود و به سمت لایه های عمیق تر پیش می رود.

آرتروز شانه چگونه ایجاد می شود و چه کسانی به آن مبتلا می شوند؟

در بیشتر موارد آرتروز شانه در افرادی که بالای 50 سال سن دارند گزارش می شود. به طوری که یک سوم افراد بالای شصت سال این عارضه را تجربه می کنند. در افراد جوان تر ، این بیماری معمولا ناشی از جراحت یا تروما است. مثلا در مواردی که مفصل شانه در می رود یا شکستگی در این ناحیه رخ می دهد ، فرد دچار آرتروز شانه می شود. علاوه بر این در بعضی موارد ابتلا به آرتروز شانه ارثی است.

آسیب دیدگی مفاصل در ناحیه شانه ناشی از سایش تدریجی و پارگی تاندون شانه و غضروف است. نقش غضروف ها در مفاصل، جلوگیری از ساییده شدن سر استخوان ها است. در واقع غضروف یک بافت زنده است که تماس بین دو استخوان را نرم تر می کند.

آرتروز شانه با نرم شدن غضروف های این ناحیه آغاز می شود، سپس ترک هایی در سطح آن ایجاد می شود. ترک های غضروف موجب تحلیل رفتن و پوسته پوسته شدن آن می شود. در نهایت غضروف به طور کامل از بین می رود و سطح استخوان ها در معرض تماس با یکدیگر قرار می گیرند. برخورد استخوان ها در ناحیه مفصل منجر به ساییدگی استخوان های شانه می شود. در واقع آرتروز شانه با ساییده شدن دو استخوان در ناحیه مفصل شانه ایجاد می شود.

علت و انواع آرتروز شانه

آرتروز شانه چندین شکل مختلف دارد که هرکدام می تواند ریشه های متفاوتی داشته باشد. برخی از دلایل ایجاد کننده آرتروز شانه هنوز ناشناخته است. در ادامه رایج ترین انواع آرتروز شانه معرفی می شود.

استئوآرتریت شانه

این بیماری در دسته بیماری های تحلیل کننده مفاصل قرار می گیرد. در بیشتر موارد این عارضه با ساییده شدن و پارگی غضروف ها ایجاد می شود که مربوط به پیری است. این بیماری شایع ترین نوع آرتروز شانه است.

آرتروز روماتیسمی شانه

آرتریت روماتوئیدی نوعی اختلال خود ایمنی است. در این عارضه بدن به مفاصل خود از جمله مفصل شانه حمله کرده و غضروف ها را از بین می برد.

آرتروز شانه بعد از جراحت

ورم مفاصل بعد از شکستگی یا ضرب دیدگی نیز از موارد شایع در افراد جوان تر است. معمولا مفاصل بعد از شکستگی دچار ورم و التهاب شده و باعث آرتروز می شوند.

علایم و روش های درمان آرتروز شانه 2

علائم آرتروز شانه چیست؟

مهم ترین علامت آرتروز شانه درد مفصل در این ناحیه است. این درد ممکن است در قسمت جلویی ، جانبی یا پشت شانه احساس شود. معمولا افرادی که دچار این عارضه می شوند هنگام استفاده از بازو، احساس درد می کنند.

درد آرتروز در هر ساعت از شبانه روز ممکن است احساس شود. این درد می تواند با سفتی مفصل شانه همراه باشد یا نباشد. در بیشتر موارد با بلند کردن و حمل اشیا سنگین یا بعد از تمرین ورزشی این درد شدید تر خواهد شد. در موارد وخیم تر ممکن است درد تا بازو و حتی تا مچ دست کشیده شود.

سفتی مفصل یکی دیگر از علائم پیشرفت آرتروز شانه است. معمولا سفتی مفصل را با محدودیت در حرکت دادن شانه گزارش می کنند. در این شرایط معمولا فرد کارهای کمتری می تواند با بازوی خود انجام دهد. هنگام فعالیت نیز احساس درد خواهد داشت.

آرتروز شانه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص آرتروز شانه باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک معاینه جسمی انجام می دهد. میزان درد ، حساسیت و توانایی حرکت مفصل شانه را ارزیابی می کند. هم چنین راجع به تاریخچه بیماری های ارثی از شما سوالاتی خواهد کرد.

آزمایش هایی که برای تشخیص آرتروز شانه انجام می شود شامل موارد زیر است:

  • اشعه ایکس
  • آزمایش خون (جستجوی آرتریت روماتوئید)
  • اسکن MRI
  • برداشتن مایع سینوویال موجود در محفظه مفصل برای بررسی و آنالیز

روش های درمان آرتروز شانه

در بسیاری از موارد برای درمان آرتروز شانه نیازی به جراحی نیست. بهتر است ابتدا از روش های درمانی دیگر استفاده کرد و در نهایت به جراحی روی آورد. روش هایی که برای درمان آرتروز شانه به کار می رود عبارت است از:

تغییر سبک زندگی برای استراحت بیشتر شانه

فرد برای انجام فعالیت های روزانه خود باید نحوه حرکت بازو را تغییر دهد. مثلا بهتر است به جای استفاده از لباس هایی که از بالای سر می پوشید از لباس هایی که جلو دکمه دار هستند استفاده کنید. به طور کلی باید از هر فعالیتی که درد آرتروز شانه را بیشتر می کند جلوگیری کرد.

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

این دارو ها که به NSAID معروفند بدون نسخه به فروش می رسند. داروهای ضد التهاب مثل آسپرین یا ایبوپروفین برای کاهش و کنترل درد و التهاب مصرف می شوند. البته بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

دوره های فیزیوتراپی

انجام دوره های فیزیوتراپی طبق دستورالعمل پزشک می تواند در تسکین دردها موثر باشد.

انجام تمرینات ورزشی در دامنه حرکتی محدود

این حرکات ورزشی که مطابق دستور پزشک باید انجام شود موجب انعطاف پذیری بیشتر مفاصل شانه خواهد شد.

استفاده از گرما و یخ برای کاهش درد آرتروز شانه

استفاده از گرما و رطوبت روی مفصل شانه خصوصا قبل از انجام حرکات کششی توصیه می شود.

گذاشتن بسته های یخ روی شانه به مدت 20 دقیقه، دو تا سه بار در روز برای کاهش درد بسیار موثر است.

کورتیزون و کورتیکواستروئیدها

تزریق کورتیزون با تجویز پزشک در بعضی موارد نیاز است و موجب کاهش درد در فرد می شود. بهتر است از مصرف و تزریق دارو ها به صورت خودسرانه بپرهیزید.

جراحی

اگر روش های غیر جراحی در درمان آرتروز شانه کارساز نبود، می توان از جراحی برای درمان آن استفاده کرد. در جراحی برای درمان این عارضه مفصل شانه تعویض می شود (آرتروپلاستی کل شانه). در واقع مفصل مصنوعی را جایگزین مفصل آسیب دیده می کنند. این روش درمان قطعی آرتروز شانه است.

سخن آخر

آرتروز شانه یکی از رایج ترین عارضه هایی است که با بالا رفتن سن در افراد دیده می شود. این عارضه که معمولا به دلیل ساییده شدن استخوان ها در ناحیه مفصل شانه اتفاق می افتد یکی از شایع ترین آرتروز ها در بدن است. برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه بهتر است فعالیت هایی را که فشار زیادی به این مفصل وارد می کند، کنار گذاشت. راه های درمانی زیادی برای کاهش درد و درمان آرتروز مفصل وجود دارد که با به کار گیری آن می توان به راحتی دردها را تسکین داد. در نهایت اگر هیچ کدام از روش های درمانی غیر جراحی کارساز نباشد باید جراحی را برای درمان انتخاب کنید. خبر خوش اینکه جراحی روشی قطعی برای درمان آرتروز شانه است و شما را از درد های زیاد آن رها می کند.

Source: www.webmd.com, www.hopkinsmedicine.org

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: