هرآنچه در مورد درد عصب سیاتیک باید بدانید

هرآنچه در مورد درد عصب سیاتیک باید بدانید

سیاتیک

عصب سیاتیک از نخاع شما شروع می شود ، از باسن و ران عبور می کند و سپس در هر پا پخش می شود. عصب سیاتیک طولانی ترین عصب بدن شما و یکی از مهمترین آنها است. این مشکل تأثیر مستقیم بر توانایی شما در کنترل پاهای تان دارد. وقتی این عصب تحریک شود ، مشکلی به نام درد عصب سیاتیک را تجربه خواهید کرد.

سیاتیک حسی است که می تواند خود را به عنوان درد متوسط ​​تا شدید در کمر ، باسن و پاها نشان دهد. همچنین ممکن است در این مناطق احساس ضعف یا بی حسی کنید.

سیاتیک علامتی است که در اثر آسیب دیدگی عصب سیاتیک شما یا ناحیه ای که بر عصب تأثیر می گذارد مانند مهره های شما که استخوان های موجود در گردن و کمر شما هستند ایجاد می شود و حتی ممکن است تیر کشیدن درد لگن تا انتهای پا را تجربه کنید.

40 درصد مردم در طول زندگی درگیر این مشکل می شوند. با افزایش سن ، این بیماری شایع تر می شود.

هرآنچه در مورد سیاتیک باید بدانید

علائم سیاتیک

سیاتیک علائم خاصی را دارد. اگر دردی را تجربه می کنید که از ناحیه تحتانی کمر تا ناحیه باسن و پای شما جریان دارد ، به طور معمول سیاتیک است.

سیاتیک نتیجه آسیب یا آسیب دیدگی عصب سیاتیک شما است ، آسیب عصبی معمولاً همراه با درد هست. علائم دیگر ممکن است موارد زیر را شامل شود:

  • ممکن است دردی داشته باشید که با حرکت بدتر شود.
  • ممکن است دچار بی حسی یا ضعف در پاها شوید ، که معمولاً در طول مسیر عصب سیاتیک شما احساس می شود. در موارد شدید ، ممکن است احساس از دست دادن کنترل حرکت را تجربه کنید.
  • ممکن است سوزن و سوزن شدن را احساس کنید.
  • ممکن است بی اختیاری را تجربه کنید ، که عدم توانایی در کنترل مثانه یا روده شماست . این یک علامت نادر سندرم (cauda equina (CES است که در زیر توضیح داده شده است و نیاز به توجه فوری دارد.

علت و دلایل سیاتیک

سیاتیک ممکن است در اثر شرایط متعددی که ستون فقرات شما را درگیر می کند و می تواند بر اعصاب در حال گردش در کمر شما تأثیر بگذارد ایجاد شود. همچنین ممکن است در اثر آسیب دیدگی ایجاد شود.

شرایط متداول که می تواند باعث ایجاد سیاتیک شود در ذیل توضیح داده شده است.

فتق دیسک کمر

مهره ها یا استخوان های ستون فقرات شما توسط تکه های غضروف جدا می شوند . غضروف ها با ماده ای ضخیم و شفاف پر شده اند تا در حین حرکت ، انعطاف پذیری ایجاد شود. فتق دیسک هنگامی اتفاق می افتند که اولین لایه غضروف پاره می شود.

ماده داخل عصب سیاتیک شما را فشرده می کند و در نتیجه درد و بی حسی اندام تحتانی ایجاد می شود. تخمین زده می شود که1 تا 5 درصد منبع قابل اعتماد از همه افراد کمر درد ناشی از یک دیسک لغزنده در برخی از نقاط زندگی خود احساس درد خواهد کرد.

تنگی کانال نخاعی

تنگی نخاع نیز تنگی نخاع کمر خوانده می شود. این بیماری با باریک شدن غیر طبیعی کانال ستون فقرات شما ایجاد می شود. این تنگی نخاع، فشار را به نخاع و ریشه های عصب سیاتیک شما می آورد.

اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس یکی از بیماریهای مرتبط با اختلال دژنراتیو دیسک است. هنگامی که یک استخوان ستون فقرات یا مهره ها میلغزد ایجاد می شود.این مشکل باعث می شود مسیر عبور اعصاب باریک شود و مشکلاتی ایجاد شود.

سندرم پیرفورمیس

سندرم پیرفورمیس یک اختلال عصبی عضلانی نادر است که در آن عضله پیرفورمیس شما به طور غیر ارادی منقبض شده یا سفت می شود و باعث ایجاد سیاتیک می شود. عضله پیرفورمیس شما عضله ایی است که قسمت پایینی ستون فقرات را به هم متصل می کند.

هنگامی که این عضله سفت شد ، می تواند بر عصب سیاتیک شما فشار وارد کند و منجر به سیاتیک شود. سندرم پیرفورمیس اگر به مدت طولانی بنشینید ، آسیب ببینید یا تصادف رانندگی داشته باشید ، می تواند بدتر شود.

عوامل درد عصب سیاتیک

برخی رفتارها یا عوامل خاص می تواند خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش دهد. شایع ترین عوامل برای ایجاد سیاتیک شامل موارد زیر است:

  • با افزایش سن بدن ، احتمال اینکه مفاصل از بین بروند یا خراب شوند بیشتر است.
  • بعضی از مشاغل فشار زیادی روی پشت شما قرار می دهند ، به خصوص مواردی که شامل بلند کردن اجسام سنگین و نشستن برای مدت طولانی است.
  • ابتلا به دیابت می تواند خطر آسیب دیدگی عصبی را افزایش دهد.
  • استعمال سیگار باعث می شود لایه بیرونی دیسک های نخاعی شما تجزیه شود.

هرآنچه در مورد سیاتیک باید بدانید 2

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم زیر را تجربه کردید ، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شما پس از جراحت یا تصادف شدید به وجود می آید.
  • شما درد ناگهانی و تحریک کننده ای در ناحیه تحتانی کمر یا پا دارید که همراه با بی حسی یا ضعف عضلات در همان پا است.
  • شما قادر به کنترل مثانه یا روده خود نیستید که این علائم سندرم cauda equina است.

سندرم Cauda equina

در موارد نادر ، یک فتق دیسک می تواند بر اعصاب فشار وارد کند و باعث شود کنترل روده یا مثانه از بین برود. این بیماری به عنوان سندرم cauda equina شناخته می شود.

همچنین می تواند باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن در ناحیه کشاله ران ، کاهش احساس جنسی و فلج در صورت عدم درمان شود. این اختلال اغلب به آرامی بروز می کند. مهم است که در صورت بروز علائم سریعاً به پزشک یا اتاق اورژانس مراجعه کنید.

علائم این اختلال می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عدم توانایی در کنترل مثانه یا روده شما ، که می تواند منجر به بی اختیاری شود.
  • درد در یک یا هر دو پایتان
  • بی حسی در یک یا هر دو پایتان
  • ضعف در یک یا هر دو پایتان ، باعث می شود بعد از نشستن از خواب بلند شوید.
  • احساس ناگهانی شدید درد در قسمت تحتانی بدن شما ، که شامل ناحیه ای بین پاها ، باسن ، ران های داخلی ، پاشنه ها و کل پا است.

تشخیص درد عصب سیاتیک

سیاتیک علائمی دارد که از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است و به شرایط ایجاد کننده آن بستگی دارد. برای تشخیص سیاتیک ، ابتدا پزشک شما تاریخچه پزشکی شما را بررسی می کند. این شامل این است که آیا شما اخیرا صدماتی دیده اید ، درچه جایی درد را احساس می کنید و درد چگونه است. آنها می خواهند بدانند چه چیزی باعث بهتر شدن آن می شود ، چه چیزی باعث وخیم تر شدن آن می شود و چگونه و چه موقع شروع شده است.

مرحله بعدی یک آزمایش فیزیکی است که شامل تست قدرت و رفلکس های عضلانی شما خواهد بود. پزشک ممکن است از شما بخواهد که تمرینات حرکات کششی و حرکتی انجام دهید تا مشخص شود کدام فعالیت باعث درد بیشتر می شود.

دور بعدی تشخیص برای افرادی است که بیش از یک ماه به سیاتیک مبتلا شده اند یا بیمارانی که به سرطان مبتلا هستند.

آزمایشات عصبی به پزشک شما اجازه می دهد نحوه تحریکات عصبی توسط عصب سیاتیک شما را بررسی کند. این آزمایشات ممکن است به یافتن دقیق مکان آسیب دیدگی کمک کند.

آزمایشات تصویربرداری به پزشک شما امکان می دهد تا از ستون فقرات شما عکس بگیرد ، این عکس به آنها کمک می کند تا علت سیاتیک شما را تعیین کنند.

متداول ترین تست های تصویربرداری که برای تشخیص سیاتیک و یافتن علت آن استفاده می شود ، اشعه X  ، MRI ها و سی تی اسکن است . پرتوهای X معمولی قادر به نمایش آسیب عصب سیاتیک نیستند.

ام آر آی برای ایجاد تصاویر دقیق از کمر شما از مغناطیس و امواج رادیویی استفاده می کند. سی تی اسکن برای ایجاد تصاویر دقیق از بدن شما از اشعه استفاده می کند.

پزشک شما ممکن است یک سی تی میلوگرام سفارش دهد. برای این آزمایش ، آنها رنگ خاصی را به ستون فقرات شما تزریق می کنند تا به تولید واضح تر عکس از نخاع و اعصاب شما کمک کند.

گزینه های درمانی برای سیاتیک                                                                                     

پس از تشخیص سیاتیک ، پزشک به احتمال زیاد نکاتی را در مورد درمان درد سیاتیک شما ارائه می دهد. شما باید فعالیت های روزانه خود را تا حد ممکن ادامه دهید. دراز کشیدن در اتاق خواب یا جلوگیری از فعالیت می تواند وضعیت شما را بدتر کند.

درمان خانگی درد سیاتیک:

سرما

می توانید کمپرس های یخی بخرید یا حتی از یک بسته سبزیجات منجمد استفاده کنید.

بسته یخ یا سبزیجات یخ زده را در یک حوله بپیچانید و به مدت 20 دقیقه ، چند بار در روز ، در طی چند روز اول درد ، آن را در منطقه آسیب دیده بمالید. این به کاهش تورم و کاهش درد کمک خواهد کرد.

گرما

همچنین می توانید از بسته های گرم یا پد گرمکن استفاده کنید .

توصیه می شود برای کاهش تورم در طی دو روز اول از یخ استفاده کنید. بعد از دو یا سه روز ، از حرارت استفاده کنید. اگر درد ادامه دارد ، بین یخ و گرما درمانی متناوب داشته باشید.

قرص برای درد عصب سیاتیک

پزشک ممکن است داروهای آرامش بخش ماهیچه ، کاهش درد یا داروهای ضد افسردگی را تجویز کند. داروهای ضد افسردگی می توانند تولید اندروفین بدن شما را افزایش دهند. همچنین داروهای بدون نسخه مانند آسپرین و ایبوپروفن نیز می توانند به کاهش درد ، التهاب و تورم کمک کنند. در مصرف زیاد آسپرین بسیار مراقب باشید ، زیرا این امر می تواند عوارضی مانند خونریزی معده و زخم ایجاد کند.

داروی اپیدورال

داروهای کورتیکواستروئیدی به ناحیه‌ای به نام فضای اپیدورال تزریق می شوند ، یعنی مجاری است که نخاع شما را احاطه کرده است. به دلیل عوارض جانبی ، این تزریق ها به صورت محدود انجام می شود.

 

تمرین منظم

هرچه فعال تر باشید ، اندورفین بدن شما آزاد می شود. اندورفین ها تسکین دهنده درد هستند که توسط بدن شما ساخته شده اند. در ابتدا به فعالیتهای کم اثر مانند شنا و دوچرخه بپردازید.

اگر دیدید درد شما کاهش می یابد و استقامت شما بهبود می یابد ، یک برنامه ورزشی مناسب را پیروی  کنید که شامل ایروبیک و تمرین قدرتی باشد. رژیم با این مؤلفه ها می تواند خطر ابتلا به مشکلات کمر در آینده را کاهش دهد.

فیزیوتراپی

ورزش با فیزیوتراپی می تواند به بهبود وضعیت بدن و تقویت عضلات کمر شما کمک کند.

روش فیوژن نخاعی:

در طی این روش ، یک برش کوچک در ناحیه کمر که عصب سیاتیک در آن قرار دارد ، ایجاد می شود. با استفاده از یک ابزار تخصصی کوچک و اشعه ایکس در زمان واقعی (معروف به فلوئوروسکوپی) کل دیسک نخاعی برداشته می شود تا فشار بر روی عصب سیاتیک کاهش یابد. سپس دیسک با کاشت فلزی کوچک جایگزین می شود تا قد و موقعیت صحیح ستون فقرات را بدست آورید و از پیچ ها و صفحه های کوچک برای تثبیت ستون فقرات استفاده می شود.

عمل جراحی

ممکن است برای درد شدید یا شرایطی که کنترل روده و مثانه خود را از دست داده اید و یا ضعف عضلات ایجاد شده است ، نیاز به عمل جراحی باشد.

دو نوع متداول عمل جراحی دیسککتومی است که در آن بخشی از دیسک که به اعصاب سیاتیک فشار می آورد جدا می شود و میکرودیسکتومی که در آن برداشتن دیسک از طریق یک برش کوچک انجام می شود.

درمان های جایگزین

تعدادی از درمان های جایگزین برای سیاتیک وجود دارد. این شامل موارد زیر است:

  • متخصص طب سوزنی با وارد کردن سوزن های استریل نقاط کلیدی را تحت تاثیر قرار می دهد و جریان انرژی در بدن ایجاد می شود. این روش تقریباً بدون درد است.
  • با کمک فیزیوتراپ می توانید با تمرین هایی با هدف رسیدن به حداکثر تحرک ستون فقرات به درمان خود کمک کنید.
  • یک حرفه ای آموزش دیده می تواند هیپنوتیزم را برای شما انجام دهد ، با این کار شما در آرامش و تمرکز قرار می گیرید و به شما این امکان را می دهد تا بهترین پیشنهادات و دستورالعمل ها را دریافت کنید. در مورد درد سیاتیک ، پیام ها ممکن است باعث تسکین درد شوند.
  • یک متخصص ماساژ درمانی می تواند حرکات ، فشار ، تنش یا لرزش را بر روی بدن شما اعمال کند تا فشار و درد را کاهش دهد.

نحوه جلوگیری از درد عصب سیاتیک

مراحل زیر می تواند در جلوگیری از بروز سیاتیک یا جلوگیری از بروز دوباره آن به شما کمک کند:

  • ورزش. تقویت عضلات کمر و عضلات شکم نکته مهم در حفظ سلامت کمر است.
  • استایل صحیح خود را حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که صندلی های شما پشتی مناسبی را برای کمر شما دارند ، همچنین هنگام نشستن پاهای خود را روی زمین قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که چگونه حرکت می کنید. با خم شدن زانو و صاف نگه داشتن کمر ، اشیاء سنگین را به روش مناسب بلند کنید.

دکتر امیر حسین یزدانی

 

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: