کمبود کدام ویتامین باعث درد مفاصل در افراد می شود؟

بسیاری از افراد نمی دانند که کمبود کدام ویتامین باعث درد مفاصل در افراد می شود؟ و علت درد عضلات را ناشی از خستگی و آسیب های ورزشی می دانند. در واقع نبود هر گونه ویتامین در بدن منجر به عوارض می شود که در این میان برخی از نبود ویتامین ها ارتباط آن با درد مفاصل شناخته شده هستند. تا انتهای مقاله با وبسایت دکتر یزدانی همراه باشید تا به شما عزیزان در رابطه با کمبود ویتامین های موجود در بدن و ارتباط آن با درد مفاصل صحبت کنیم.

کمبود کدام ویتامین باعث درد مفصل افراد می شود؟

کمبود کدام ویتامین باعث درد مفاصل در افراد می شود؟

ویتامین D برای عملکرد استخوان و عضلات بدن بسیار حیاتی است و همچنین در تسکین اثرات التهابی بسیار میسر واقع می شود. به همین دلیل، بسیاری از مردم بر این باور هستند که ویتامین D در کاهش درد مفاصل (به خصوص زمانی که علت آن التهاب باشد) نقش مهمی دارد.

برخی تحقیقات ارتباط بین کمبود ویتامین D و آرتریت روماتوئید (RA) را نشان می دهد. در واقع آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن در بدن بوده که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان هستند و همین موضوع سبب می شود افراد درد مفاصل بیشتری را تجربه می کنند, به همین دلیل مصرف مکمل به این افراد توصیه می شود.

درد مفاصل معمولا یکی از علائم التهابی بسیار شایع در افراد جامعه بوده که اگرچه هنوز درک درستی از نقش غذا در کاهش درد مفاصل ندارید، باید از تأثیر رژیم غذایی و برخی مواد مغذی برای شما بگوئیم. برخی از مواد مغذی تاثیر گذار برای تسکین درد مفاصل عبارتند از:

ویتامین K

مطالعات اخیر محققان نشان می دهد که رژیم غذایی سالم می تواند به کنترل درد و بهبود سلامت جسمانی افراد کمک زیادی کند. علاوه بر این، یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی همانند میوه ها و سبزیجات، آجیل و دانه ها می تواند سلامت کلی افراد را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری را در آن ها کاهش دهد.

ویتامین سی

اسید اسکوربیک یا سی, ویتامینی است که به دلیل تولید کلاژن شناخته شده و به عنوان ماده کلیدی تاندون ها، رباط ها و استخوان ها می شناسند. کمبود ویتامین C منجر به ضعیف شدن بافت همبند، درد و تورم مفاصل می شود و افراد برای حفظ سلامت مفاصل، باید به طور متوسط ​​روزانه 90 میلی گرم ویتامین C دریافت کنند. این فاکتور برای مردان بوده و در حالی که زنان به 75 میلی گرم ویتامین C نیاز خواهند داشت. این ماده مغذی در سبزیجات، میوه ها به ویژه توت فرنگی، فلفل قرمز و مرکبات بسیار وفور بوده و حاوی ویتامین C هستند.

ویتامین A

بدن شما برای انواع فرآیندها از جمله رشد استخوان و تمایز سلولی به ویتامین A نیاز خواهد داشت. یک مرد به طور متوسط ​​روزانه به 3000 واحد ویتامین A مصرف می کند و در حالی که زنان به حدود 2300 واحد از این ویتامین نیاز دارند. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی و کلم پیچ حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین ارزشمند هستند که کمبود ویتامین A منجر به آسیب بافت همبند و درد مفاصل افراد می شود.

ویتامین دی

ویتامین D نوعی ماده مغذی بوده که برای سلامت استخوان ها بسیار مهم و ضروری است. امروزه بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند درد مفاصل و عضلات را در افراد افزایش دهد و همچنین کمبود ویتامین D بر سلامت جسمی و روحی انسان ها متاثر است. بسیاری از افراد از کمبود ویتامین D رنج می برند اما آن ها نمی دانند که علائم فیزیکی کمبود ویتامین D می تواند شامل درد عضلانی در مفاصل، از جمله درد آرتریت روماتوئید (RA) و… باشد که اغلب در زانوها، پاها و باسن افراد رخ می دهد.

چرا همه افراد به ویتامین D نیاز دارند؟

چرا همه افراد به ویتامین D نیاز دارند؟

همانطور که در موارد بالا نیز اشاره کردیم; ویتامین D یک ماده مغذی است که به تنظیم سطح کلسیم در بدن کمک می کند. بنابراین کمبود ویتامین D باعث نرم شدن و ضعیف شدن استخوان های افراد می شود. این بیماری در بزرگسالان استئومالاسی و در کودکان راشیتیسم را به وجود می آورد.

علاوه بر این، این ویتامین بر سیستم ایمنی بدن بسیار تأثیر می گذارد و می تواند به کنترل بیماری های خودایمنی در افراد مانند آرتریت روماتوئید (RA)، دیابت نوع 1 و مولتیپل اسکلروزیس (MS) کمک زیادی کند. علائم کمبود ویتامین D از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما رایج ترین نشانه های آن عبارتند از:

  1. خستگی
  2. درد مفاصل
  3. درد و ضعف عضلانی
  4. درد استخوان
  5. مشکلات تنفسی
  6. مشکلات عصبی، از جمله بی حسی موضعی و درد مچ پا
  7. خلق و خوی پایین، به ویژه اختلال عاطفی فصلی

چگونه ویتامین D لازم را برای بدن دریافت کنیم؟

چگونه ویتامین D لازم را برای بدن دریافت کنیم؟

بدن ما می تواند ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسازد یا آن را از طرق و روش هایی همچون رژیم غذایی دریافت نماید. منابع اصلی ویتامین D در زیر به آن اشاره کرده ایم که کهترین آن ها عبارتند از:

  • نور خورشید

هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن می تواند ویتامین D را از نور ماوراء بنفش (UVB) خورشید بسازد. اگرچه نور خورشید منبع عالی ویتامین D است اما برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید از آفتاب داغ و سوزان موقع ظهر دوری کنید. همچنین قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند باعث آسیب پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست را در افراد به وجود آورد.

در ماه های زمستان که نور خورشید حرارت کمتری دارد، تامین ویتامین D مورد نیاز بدن از طریق نور خورشید دشوارتر خواهد بود و بنابراین باید این ویتامین را از منابع غذایی بگیرید.

  • محصولات غذایی

مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) توصیه می کند که بزرگسالان روزانه 15 میکروگرم ویتامین D را به طور منظم دریافت کنند. غذاهای زیر از مهمترین غذاهای غنی از ویتامین D هستند. بنابراین، در صورت امکان، رژیم غذایی روزانه شما باید شامل موارد زیر باشد تا به ویتامین دی نیاز نداشته باشید. این موارد عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی قزل آلا و یا تن ماهی
  • شیر پاستوریزه
  • جگر گوساله
  • زرده تخم مرغ
  • قارچ
  • غلات صبحانه همچون نان

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن