درمان خانگی درد مچ پا سمت چپ و راست: درمان درد مچ پا در خانه

درمان خانگی درد مچ پا سمت چپ و راست: درمان درد مچ پا در خانه

درمان خانگی درد مچ پا اولین چیزی است که به ذهن بسیاری از افراد میرسد زیرا درمان درد مچ پا در خانه می تواند تا حد زیادی موثر واقع شود. درد مچ پا تا زانو هر نوع درد یا ناراحتی در مچ پا است که ممکن است به علت آسیب دیدگی نخاعی یا مشکلات پزشکی مانند آرتروز ایجاد شود. درمان خانگی درد مچ پای چپ و راست یکی از اولین گزینه های درمان است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به گفته دانشگاه ملی علوم بهداشت  درد مچ پا یکی از شایع ترین دلایل درد در پا است . 85 درصد از کل آسیب های پا به مچ پا مربوط می شود.  زمانی که کشش رخ می دهد رباط های شما (بافت هایی که استخوان ها را به هم وصل می کنند) دچار پارگی می شوند یا از هم جدا می شوند.

بیشتر مشکلات مچ پا ، مشکلات جانبی هستند که هنگام چرخیدن پای شما ایجاد می شوند و باعث می شوند مچ پا پیچ خورده شود. این عمل رباط ها را کشیده کرده یا می شکند.

یک مچ پای پیچ خورده اغلب حدود 7 تا 14 روز متورم و کبود می شود. در صورت ایجاد جراحت ممکن است چند ماه طول بکشد تا یک جراحت شدید بهبود یابد.

در این مقاله دلایل درد مچ پا و نحوه درمان آن را بیاموزید.

درد مچ پا

علت ایجاد درد مچ پا

کشیدگی یکی از دلایل عمده و علت درد مچ پا است. در هنگام پیچ خوردن مچ پا به سمت زمین حرکت می کند و رباط های مچ پا که استخوان ها را در کنار هم نگه می دارند ، پاره می شوند.

چرخیدن مچ پا همچنین می تواند باعث آسیب به غضروف یا تاندونهای مچ پا شود.

درد همچنین می تواند نتیجه ای از:

نقرس هنگام ایجاد اسید اوریک در بدن ایجاد می شود. این غلظت بالاتر از حد طبیعی اسید اوریک (محصول جانبی تجزیه طبیعی سلولهای قدیمی) باعث کریستال در مفاصل می شود و باعث درد شدید می شود.

شبه نقرس (Pseudogout )شرایط مشابهی است که در اثر رسوب کلسیم در مفاصل ایجاد می شود. علائم نقرس شامل درد ، تورم و قرمزی است.

آرتریت همچنین می تواند باعث درد در مچ پا شود. آرتروز به علت التهاب مفاصل است.

انواع مختلف مشکلات می تواند باعث ایجاد درد در مچ پا شود ، اما آرتروز شایع ترین آن است. استئوآرتریت اغلب در اثر سایش و پارگی روی مفاصل ایجاد می شود. افراد مسن احتمال ابتلا به آرتروز را بیشتر دارند.

آرتریت سپتیک مشکلی است که در اثر عفونت باکتریایی یا قارچی ایجاد می شود. اگر یکی از نواحی مچ پا آلوده باشد ، می تواند باعث ایجاد درد در مچ پا و این مشکل شود.

درد مچ پا 2

درمان خانگی درد مچ پا

 

برای درمان فوری درد مچ پا در خانه ، روش RICE توصیه می شود. این شامل:

  • کنترل وزناز قرار دادن وزن بر روی مچ پا خودداری کنید. سعی کنید تا چند روز اول تا حد ممکن حرکت نکنید. اگر مجبور هستید راه برید یا حرکت کنید ، از عصا استفاده کنید.
  • یخ با قرار دادن یک کیسه یخ به مدت حداقل 20 دقیقه در مچ پا به کنترل درد کمک کنید. این کار را 3 تا 5 بار در روز به مدت 3 روز پس از آسیب انجام دهید. این به کاهش تورم و درد کمک می کند.
  • فشرده سازی. مچ پای آسیب دیده خود را با یک باند الاستیک ببندید. این باند را آنقدر محکم نپوشانید که مچ پای شما بی حس شود یا انگشتان شما آبی شود.
  • ارتفاع .هر زمان که ممکن است ، مچ پای خود را بالاتر از سطح قلب بر روی بالش یا هر چیز دیگر نگهدارید.

برای تسکین درد و تورم مچ پا می توانید از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. هنگامی که درد شما فروکش کرد از هر دو جهت پا را بچرخانید ولی اگر شروع به درد کرد این کار را متوقف کنید.

همچنین می توانید از دستان خود برای آرام کردن درد در قوزک پا استفاده کنید. ماساژ با دست و حرکت مچ پا با کمک دست دامنه حرکت شما را برمی گرداند ، به کاهش تورم و سرعت بخشیدن به روند بهبود نیز کمک می کند.

اگر درد مچ پای شما نتیجه ای از آرتروز یا آرتریت است ، نمی توانید صدمه را به طور کامل درمان کنید. با این وجود روش هایی وجود دارد که می توانید آن را مدیریت کنید. این روش ها:

  • از داروهای تسکین دهنده درد موضعی استفاده کنید.
  • برای کاهش درد ، تورم و التهاب از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید.
  • از نظر جسمی فعال باشید و از یک برنامه تناسب اندام با تمرکز بر ورزش متوسط ​​پیروی کنید.
  • عادات غذایی سالم را تمرین کنید.
  • حرکات کششی داشته باشید تا دامنه خوبی از حرکات در مفاصل شما حفظ شود.
  • وزن بدن خود را در یک محدوده سالم نگه دارید ، تا باعث کاهش فشار بر مفاصل شود.

درمان درد مچ پا

گزینه های درمان درد مچ پا

اگر اصلاحات در شیوه زندگی و درمان های گفته شده درد را کاهش نمی دهد ، ممکن است وقت آن باشد که به گزینه های دیگر مراجعه کنیم.

کفش ارتوپدی یک روش غیر جراحی عالی برای کمک به تنظیم مجدد مفاصل شما و کنترل درد و ناراحتی است. کفش های ارتوپدی موجود در اندازه های مختلف پا را پشتیبانی می کنند و وزن بدن را توزیع می کنند و از این طریق باعث تسکین درد می شوند.

بریس های مچ پا به همان روش کار می کند. این بریس ها در اندازه ها و سطوح مختلف وجود دارند. بعضی از آنها را می توان با کفش معمولی هم پوشید .

در حالی که ممکن است چندین دارو برای کنترل مشکل شما در داروخانه موجود باشد ، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا دارو را به درستی انتخاب کنید.

ممکن است از تزریق استروئید برای کاهش درد و التهاب استفاده شود. تزریق ها حاوی دارویی به نام کورتیکواستروئید هستند که باعث کاهش سفتی و تورم در ناحیه مبتلا می شوند.

بیشتر تزریقات فقط چند دقیقه طول می کشد و در طی چند ساعت درد تسکین می یابد ، در حالی که گفته می شود ماندگاری اثرات این روش از 3 تا 6 ماه متغیر است. بهترین موضوع این روش این است که این یک روش غیر تهاجمی و غیر جراحی است که شما می توانید بعد از آن به کارهای خود بپردازید.

چه موقع با پزشک مشورت کنید؟

در حالی که بیشتر مشکلات مچ پا با دارو و مراقبت در منزل بهبود می یابد ، مهم است که بدانید چه زمانی آسیب دیدگی از آن نقطه گذشته است و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

افرادی که تورم یا کبودی شدید را تجربه می کنند ، همراه با عدم توانایی در راه رفتن و درد قابل توجه ، باید با پزشک مشورت کنند.

درمان درد مچ پا 2

در آخر

درد مچ پا غالباً در اثر صدمات شایع و شرایط پزشکی مانند ورم مفاصل ، نقرس یا آسیب عصبی ایجاد می شود. ناراحتی معمولاً به مدت 1 تا 2 هفته به صورت تورم و کبودی به وجود می آید.

در طی این مدت ، سعی کنید استراحت کنید ، پای خود را بالا ببرید و در روزهای اول سه تا پنج بار مچ پا خود را با یخ ماساژ بدهید. داروهای OTC ممکن است تسکین بخش نیز باشند. اما اگر درد پس از آن همچنان ادامه دارد ، به دکتر متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید.

مقالات مکمل و مرتبط زیر را مطالعه کنید:

علت درد مچ دست راست و چپ + درمان

Source: www.healthline.com

نویسنده : دکتر یزدانی، متخصص طب فیزیکی

* - لطفا نظر خود را در خصوص این مقاله بیان بفرمایید: